Amed Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Hei. Min mor lever litt steinalderen enda og har ikke pc eller internettabonnement hjemme, men hun har en smarttelefon (Nokia Lumia...925?) med litt data inkludert. Hun bor i ei bygd som sikkert ikke har den beste dekningen (og mange timer unna meg så jeg kan ikke bare stikke innom og sjekke selv), og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut om det mobilen eller dekningen hennes som er problemet?Det hun bruker telefonen til, først og fremst, er å ta og dele bilder. Hun vil legge opp bilder på facebook, og det tar mildt sagt evigheter, hun får mange feilmeldinger og avbrutte forsøk før det omsider lykkes. Skal hun legge det ut på sin egen side tar det lang tid, skal hun legge det i en gruppe tar det minst fem ganger lengre. Hun veksler på å bruke browser og app, men begge er like trege på dette. Derimot er det kjempeenkelt og raskt å sende videoer og bilder på e-mail. Så det blir gjerne til at hun sender ting til meg på e-mail så jeg kan legge det ut for henne.Hvorfor går det så ekstremt mye enklere å sende ting på e-mail? Kan man finne noen oversikt over dekningen i området? Kan det hjelpe å bytte mobiloperatør eller mobil?(Jeg har egentlig ikke snøring på hva jeg spør om, så beklager om jeg høres teit ut ) Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Her kan du i hvert fall sjekke ut hvilken dekningsgrad det er for Telenor og Telia (Netcom) der din mor bor, for det er nok det første steget, deretter om hun har tilgang på 4G (evt. 4G+), såfremt hun har en mobil som støtter det. https://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp?gclid=CJf-h_y2rMsCFesAcwodsHAHzw&cid=Mobile_PPC&s_kwcid=AL!285!3!106028199160!e!!g!!dekning%20telenor&ef_id=VtxT6wAABDgMcbGz:20160306155939:s https://netcom.no/ko/dekningskart Lenke til kommentar
Amed Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Takk for linkene! Mobilen hennes støtter 4G. Usikker på om den støtter 4G+. Hun har Telenor, og dekningskartet der sier tydeligvis 4G+-dekning uten hull der hun bor - da antar jeg det også er god 4G-dekning. Netcom/Telia har også "meget god" dekning i området. Huset hun bor i er et helt vanlig trehus, og det er ingen andre større strukturer i nærheten som kan forstyrre dekningen (annet enn fjell, men om de var problematiske burde det vel fremkommet på dekningskartet?). Likevel kan det ta en halvtime for henne å laste opp et bilde på facebook. Men 10 sekunder å sende en halvt minutts lang video på e-mail... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå