Emancipate Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Om det er på vegne av alle ansatte er det kanskje ikke din jobb. Men du kan gi blaffen i de andre, og si at det står i din kontrakt at arbeidstiden er fra 08.00, og da er du disponibel fra det tidspunktet. Du har kontrakt med arbeidsgiver, ikke med tillitsvalgt. Om ikke tillitsvalgt er interessert kan du forhøre deg direkte med arbeidstilsynet. De kan i hvert fall reglene. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Minner veldig om dette med å stemple inn/ut med eller uten arbeidsklær på mekanisk bedrift/verksted/verft. Om din jobb innebærer kjeledress og verneutstyr er det vanlige å få betalt fra du stempler inn i og til du stempler ut uten. Noen vil alltid utnytte dette, noen vil stemple inn uten og ut med etc Men ser egentlig ikke problemet, om det er 5 minutt du ikke får betalt i på starten av dagen og 5 minutt der du får betalt for å ikke gjøre noe på slutten. I store callsenter er det vanlig at linjeleder er ansvarlig for at systemet er oppe og går til en viss tid etc. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Selvsagt skal man ha betalt for disse 10 minuttene. I verste fall så kan jo ett system ta 30 minutter å starte opp og det helt urimelig at arbeidstaker skal møte 30 minutter tidligere og på toppen av det hele ikke få betalt. Det tenker jeg også. Hva med aluminiumsproduksjon? Der trenger de vel nye former, og det tar flere dager (minst) å starte opp igjen. "Nei, bare jobb gratis dere, dere produserer jo ikke noe". Høres det ut som et oppkonstruert og ekstremt eksempel? Aluminiumsproduksjonen stopper gjerne så skjelden at gratisjobbingen nok blir mindre i den situasjonen enn i TS sin situasjon. (Tror jeg) At man ansetter folk fra 08.00 når de skal ta telefoner 08.00 etter en prosedyre man vet tar tid, er så inkompetent at det ikke kvalifiserer til sympatijobbing fra de ansatte, etter min mening. Det er nøykatig det samme jeg sa i et møte vi hadde for litt siden, men da ble det bare skyvd til side siden det ikke var "min oppgave å si ifra om slikt" da jeg måtte gå til tillitsvalgt osv.. Men jeg har også den oppfatningen at det er veldig merkelig å sette oss opp klokken 08:00 når det tar såppas med tid å logge inn. Har tatt tiden de siste dagene og det har vært alt mellom 9min30sek - 4min30sek sånn ca. Da sier det seg selv at noe må skje! Er det ikke bare å la være å ta telefonene da, eller be kunden vente til systemet er oppe å går! Her kan jo sjefen få bestemme selv Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 AML § 10-1.Definisjoner (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. (2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 AML § 10-1.[/size]Definisjoner[/size] (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. (2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver. Så er spørsmålet, er man til disposisjon for arbeidsgiver før man har logget inn på PCen og fått opp alle systemer som man trenger? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 I mine øyne er man disponibel øyeblikket man trør over dørstokken til arbeidsplassen. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg vill si arbeidsgiver driter seg på leggen av å være så smålig, da får en ikke mye goodwill ut av meg iallefall 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Tante er leder, hun slet med at folk gikk og tok seg en røyk "på hjørnet" før de gikk på plassen sin og jobbet på morgenen. Gjerne 10 minutter. De påsto at de hadde jo ikke logga inn eller stempla eller slått på PC'n enda, så det var vel ingen sak? Hun var ikke enig. Endret 13. mars 2016 av Bytex Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Var oppi noe av det samme som TS når jeg jobbet på kundesenter. Som med mye annet jeg ikke var enig i klagde jeg høylydt i kontorlandskapet over dette og sa vel til alle at man ikke hadde noen plikt til å møte før arbeidstid. Sjefen kalte meg inn på kontoret og sa vel at han ikke satte helt pris på måten jeg gjorde det, på, men at jeg teknisk sett hadde rett. Dog argumenterte han med at når man jobbet litt overtid fordi man må fullføre en telefon så fikk man hele halvtimen selv om man ikke jobbet en ekstra halvtime. ta og gi altså, ikke helt sikker på om jeg var enig i det, men lot det ligge. Endret 13. mars 2016 av Evelen! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Det er dessverre mange dårlige ledere rundt omkring som ikke har satt seg inn i lover og regler. Hvis du ikke kan forlate arbeidsplassen er det arbeidstid. Dette gjelder definitivt pålogging av datamaskiner. Lenke til kommentar
Mikkn Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Da jeg jobbet for en av de store elektrovarekjedene i Stavanger selv fikk vi betalt fra 15 min før vi åpnet dørene slik at vi hadde tid til å telle og åpne kassene og evt kjapp rydding før det kom kunder. Hos et gruveselskap jeg også jobbet hos hadde vi betalt fra klokken 07.00 og var forventet at vi var påkledd og klar, dette var som oftest ikke noe problem da de fleste allerede var klar 5-10 min før. Vi hadde ikke betalt lunsj så det var vår egen fritid, da skrudde vi av radio'ene eller bare ga beskjed om at vi sku sjekke opp problemet etter lunsjen med mindre det var krise. Ved avbrutt lunsj tok vi ny eller skrev halvtime overtid om vi ikke fikk tid. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Hvorfor ikke bare komme på jobb de 10 minuttene før da? Du sitter vel bare hjemme og venter de minuttene likevel? For å snu på det: hvorfor kan ikke arbeidsgiver bare betale for de 10 minuttene, da? TS jobber jo for arb.giver den tiden, så det burde være en ikke-sak. Jo, det skal jeg si deg, fordi 10 minutter 5 ganger i uka 47 uker i året er 2350 minutter. Også kjent som over 39 timer. Med en timelønn på 325 kroner timen blir det 12729 kroner. Derfor ønsker ikke arbeidsgiver å betale for de "bare 10 minuttene". Jeg kommer sent til festen, men hvor i alle dager får man 325kr/t for å jobbe på callsenter/kundesenter-telefon? 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Det koster mer for en arbeidsgiver enn bare timelønnen til en ansatt. Det er arbeidsgiveravgift, forsikringer osv osv osv også. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Fullstendig klar over det, men han skrev da vitterlig "Med en timelønn på 325", ikke "en kostnad på..." Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Med en sånn møkkajobb burde man få 400kr/t. Jeg prøvde det gjennom Manpower en gang, jeg holdt ikke ut en uke etter opplæringsperioden en gang. Sitte og prøve å selge strøm fra Shell til folk midt i middagstida eller utover kvelden. Avskyr jo sånne telefoner selv. Mange var interesserte i starten men takka nei når jeg måtte si at vi sender ikke noe skriftlig dokumentasjon, de måtte bestemme seg der og da. For de mente 90% ikke svarer på brev som blir sendt ut etter telefonsamtale. I didn't have what it took. Solgte ingenting på flere dager, de siste dagene gikk jeg bare og pace't rundt i lokalet og sjekka hvordan andre gjorde det, så gikk jeg inn til "sjefen" og sa opp på dagen. 1 mnd senere traff jeg tilfeldigvis en av mine med-vikarer, hun sa over halvparten av de som starta med oss hadde sluttet allerede. Endret 15. mars 2016 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå