Leo1991 Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Hei. Det har vært en del diskusjoner her på jobb angående dette tema, hvor det er mye usikkerhet. Har prøvd å finne lignende spørsmål uten hell. Jeg jobber da for et kundesenter, hvor vi hver dag må logge oss inn i forskjellige systemer. Vår arbeidsgiver annser ikke oss som om vi er på jobb før vi har logget inn, noe jeg ikke hadde brydd meg stort om, men det tar gjerne (uten å overdrive) 5-10 minutter hver eneste dag for å logge inn. F.eks om min arbeidsdag er fra 08:00-16:00 som den ofte er, og jeg kommer inn døra 07:58, bruker 7 min på å logge meg inn så annser de meg for å ha kommet 5 minutter forsent. Selvom jeg har min egen kodebrikke, så de kan faktisk se når jeg kom inn. Er dette noe de kan gjøre med loven på sin side?Om jeg HVER ENESTE dag må komme på jobb 5 minutter før(da rekker jeg nok ikke å logge inn hver eneste dag, så vil få forsentkomninger > Skriftlig advarsel i løpet av et år), så vil det utgjøre va 20timer. Så for å gjøre det enkelt. Har arbeidsgiver rett til å kreve at jeg møter opp før arbeidsstart hver eneste dag? Spørsmål 2: Om vi kommer forsent, så blir det selvfølgelig registrert med en gang, som trekk i lønn. Dette er jo helt fair. Men, om jeg f.eks må jobbe 5minutter overtiden, så er det mitt eget ansvar å si ifra om dette, selvom de er akkuratt samme fremgangsmåte for arbeidsgiver å sjekke om jeg jobbet overtiden, som om jeg kom forsent. Er dette innafor? Takker for alt av svar. - Frustrert KundebehandlerPS: Burde kanskje gått over tekskten en gang, men shit au.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Hvorfor ikke bare komme på jobb de 10 minuttene før da? Du sitter vel bare hjemme og venter de minuttene likevel? Endret 6. mars 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Leo1991 Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Hvorfor ikke bare komme på jobb de 10 minuttene før da? Du sitter vel bare hjemme og venter de minuttene likevel? Gjør jo det. Men syns ikke det er helt riktig at vi skal møte opp HVER ENESTE DAG 10 minutter før, hvor vi ikke skal få noe for det, mens når vi er på jobb 5minutter FØR ARBEIDSTID, men ikke innlogget pågrunn av treg PC før 08:05, så skal vi få 5minutter trekk på lønn samt en "anmerkning" for at vi kom for sent. Det virker ikke helt riktig elle rettferdig for meg. Og takk for svar, men er det lov å si nei takk? Var ikke akkuratt et svar på det jeg lurte på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Har vært borte i noe tilsvarende hvor det i tillegg krevdes at man skulle lese e-posten på fritiden. Selv nødvendige private telefoner ved feks. sykdom i nærmeste familie, ved budrunder ved leilighetskjøp osv. regner jeg som en selvfølge og måtte ta i arbeidstiden. Videre ble det sure toner om man feks. måtte til legen og la dette inn under turnusen på fritiden. (Det er jo ikke akkurat lett å bestemme legetiden selv, eller når sykdom inntreffer). Uansett, så er ikke dette akseptabelt og sykemeldinger ble tilslutt hyppig brukt pga. stressnivå på jobb. Folk sluttet i hopetall, meg selv inkludert - hvem orker jobbe på en så lusen og dårlig arbeidsplass hvor effektiviteten som krevdes lå på siden av det umenneskelige. Det er jo ikke din feil at systemene er så trege eller lagt opp til at det skal ta så lang tid å få logget inn! Lenke til kommentar
rillto Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Statoil vant en rettsak på dette temaet. Du skal være på arbeids stasjonen til arbeidstidens start. Dvs at dere må sitte foran pcen kl 08.00 og hvis det er åpningstiden må dere være innlogget til kl 08.00. Derimot heter det at all tid som du er disponibel for arbeidsgiver skal lønnes. Så hvis arbeidsgiver eier systemet det logges inn på er det en jobb rutine som skal lønnes. Hvis dere har betalt lunsj får dere ingenting ekstra for disse minuttene. Har dere ikke betalt lunsj burde betalt arbeidstid være en halv time lengre enn åpningstiden. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Har dere en fagforening er dette en perfekt sak å ta opp med dem. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Hvorfor ikke bare komme på jobb de 10 minuttene før da? Du sitter vel bare hjemme og venter de minuttene likevel? For å snu på det: hvorfor kan ikke arbeidsgiver bare betale for de 10 minuttene, da? TS jobber jo for arb.giver den tiden, så det burde være en ikke-sak. Jo, det skal jeg si deg, fordi 10 minutter 5 ganger i uka 47 uker i året er 2350 minutter. Også kjent som over 39 timer. Med en timelønn på 325 kroner timen blir det 12729 kroner. Derfor ønsker ikke arbeidsgiver å betale for de "bare 10 minuttene". La meg stille deg et spørsmål: vil du donere 12729 kroner i året til arbeidsgiver, uten at han har gjort noe annet for å få dem enn å behandle deg dårlig? Ikke det nei, så hvorfor mener du TS skal gjøre det? Arbeidstiden er tiden du er disponibel for arbeidsgiver. Har du avtalt timelønn så gjelder det for hele arbeidstiden. Om du jobber på provisjon, akkord eller årslønn vet jeg ikke helt hvordan dette blir. 8 Lenke til kommentar
Leo1991 Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Har dere en fagforening er dette en perfekt sak å ta opp med dem. Ja, vi har det og de fleste av oss er organiserte. Arbeidsgiver har nylig tariffhoppet, så det er mye forhandlinger som skal skje den nærmeste tiden, da de har hoppet inn i en avtale hvor det i bunn ikke er noe UB-tilegg, ikke noen Lønnstrinn, som vi har idag, osvosv. Dette er da et tema vi har bedt de om å ta opp. Lenke til kommentar
Leo1991 Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Hvorfor ikke bare komme på jobb de 10 minuttene før da? Du sitter vel bare hjemme og venter de minuttene likevel? For å snu på det: hvorfor kan ikke arbeidsgiver bare betale for de 10 minuttene, da? TS jobber jo for arb.giver den tiden, så det burde være en ikke-sak. Jo, det skal jeg si deg, fordi 10 minutter 5 ganger i uka 47 uker i året er 2350 minutter. Også kjent som over 39 timer. Med en timelønn på 325 kroner timen blir det 12729 kroner. Derfor ønsker ikke arbeidsgiver å betale for de "bare 10 minuttene". La meg stille deg et spørsmål: vil du donere 12729 kroner i året til arbeidsgiver, uten at han har gjort noe annet for å få dem enn å behandle deg dårlig? Ikke det nei, så hvorfor mener du TS skal gjøre det? Arbeidstiden er tiden du er disponibel for arbeidsgiver. Har du avtalt timelønn så gjelder det for hele arbeidstiden. Om du jobber på provisjon, akkord eller årslønn vet jeg ikke helt hvordan dette blir. Nøyaktig det jeg tenker også. Ikke minst så kan du gange det med 150 ansatte. 1 Lenke til kommentar
Leo1991 Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Statoil vant en rettsak på dette temaet. Du skal være på arbeids stasjonen til arbeidstidens start. Dvs at dere må sitte foran pcen kl 08.00 og hvis det er åpningstiden må dere være innlogget til kl 08.00. Derimot heter det at all tid som du er disponibel for arbeidsgiver skal lønnes. Så hvis arbeidsgiver eier systemet det logges inn på er det en jobb rutine som skal lønnes. Hvis dere har betalt lunsj får dere ingenting ekstra for disse minuttene. Har dere ikke betalt lunsj burde betalt arbeidstid være en halv time lengre enn åpningstiden. Vi har ikke betalt lunsj. Og jeg tviler på at de eier systemet selv. Bruker noe som heter "InContact". Regner med at det er en eller annen form for leie avtaler. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Statoil vant en rettsak på dette temaet. Du skal være på arbeids stasjonen til arbeidstidens start. Dvs at dere må sitte foran pcen kl 08.00 og hvis det er åpningstiden må dere være innlogget til kl 08.00. Derimot heter det at all tid som du er disponibel for arbeidsgiver skal lønnes. Så hvis arbeidsgiver eier systemet det logges inn på er det en jobb rutine som skal lønnes. Hvis dere har betalt lunsj får dere ingenting ekstra for disse minuttene. Har dere ikke betalt lunsj burde betalt arbeidstid være en halv time lengre enn åpningstiden. Vi har ikke betalt lunsj. Og jeg tviler på at de eier systemet selv. Bruker noe som heter "InContact". Regner med at det er en eller annen form for leie avtaler. Det kan være, men påloggingen er et krav til deg for å kunne gjøre jobben din. Da er du til nytte for arbeidsgiver og skal lønnes. Endret 6. mars 2016 av rillto Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Svært få bedrifter har betalt lunsj. Fagforeningen vår har hatt det på menyen i flere år, alltid fått blankt avslag i lønnsforhandlingene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Svært få bedrifter har betalt lunsj. Fagforeningen vår har hatt det på menyen i flere år, alltid fått blankt avslag i lønnsforhandlingene. Finnes en del jobber der en ikke kan forlate arbeidssted og slikt, da er det lovpålagt med betalt lunsj(mener jeg på). Derfor er det vanskelig å innføre om en har mulighet for å forlate plassen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Vi hadde en sak på akkurat dette, resultatet ble at innlogging regner som "reisevei" og skulle være ferdig før man startet. Samme som at en lege skal komme med riktige klær og en snekker skal komme med riktig utstyr og klær når de starter. Nå var ikke arbeidsgiver så strenge på det, men det ble litt styr ut av det ettersom vi startet 0800 og telefonene kom inn 0800, man måtte altså være klar når telefonene kom. Men dette ordnet seg problemfritt da det alltid lol noen litt før. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Fyrst og fremst så vil dette være eit spørsmål om kva som er bestemt i arbeidsavtalen. Utgangspunktet er at arbeidstida er den tida du sår til arbeidsgivers disposisjon (til å utføre avtalte arbeidsoppgåver). Mitt syn er derfor at arbeidsgiver nok kan kreve at du skal sitte klar til å ta imot telefonar kl 08:00. Men samtidig så vil det også være eit spørsmål om kvifor det tar 5 til 10 minutt å logge seg inn? Kvifor kan du ikkje svare på den fyrste samtalen kl 08:00 og deretter logge deg inn medan du hjelper kunden? Er det datautstyret som er for dårlig? Er det andre måtar arbeidsgiver kan legge til rette for å korte ned tida? På ein arbeidsplass der det er krav om f.eks arbeidstøy så er det jo arbeidstakaren sjølv som bestemmer kor raskt ein får skifta og gjort seg klar til arbeidet. Men i denne saka så er det tydeligvis andre ting enn kor rask arbeidstakaren er til å skrive brukarnavn og passord som avgjer kor fort arbeidstakaren er klar til å arbeide. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Vi hadde en sak på akkurat dette, resultatet ble at innlogging regner som "reisevei" og skulle være ferdig før man startet. Sak? Rettsak eller diskusjon? Og tok innlogging 10 sekunder eller 5 minutter? Endret 6. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Selvsagt skal man ha betalt for disse 10 minuttene. I verste fall så kan jo ett system ta 30 minutter å starte opp og det helt urimelig at arbeidstaker skal møte 30 minutter tidligere og på toppen av det hele ikke få betalt. Lenke til kommentar
process Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Uten å ha lest alt særlig nøye; dersom det er nært forestående forhandlinger kan man tenke seg at dette er noe som ønskes benyttet som et forhandlingskort fra arbeidsgiver. Endret 6. mars 2016 av process Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Selvsagt skal man ha betalt for disse 10 minuttene. I verste fall så kan jo ett system ta 30 minutter å starte opp og det helt urimelig at arbeidstaker skal møte 30 minutter tidligere og på toppen av det hele ikke få betalt. Det tenker jeg også. Hva med aluminiumsproduksjon? Der trenger de vel nye former, og det tar flere dager (minst) å starte opp igjen. "Nei, bare jobb gratis dere, dere produserer jo ikke noe". Høres det ut som et oppkonstruert og ekstremt eksempel? Aluminiumsproduksjonen stopper gjerne så skjelden at gratisjobbingen nok blir mindre i den situasjonen enn i TS sin situasjon. (Tror jeg) At man ansetter folk fra 08.00 når de skal ta telefoner 08.00 etter en prosedyre man vet tar tid, er så inkompetent at det ikke kvalifiserer til sympatijobbing fra de ansatte, etter min mening. Endret 6. mars 2016 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Leo1991 Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Selvsagt skal man ha betalt for disse 10 minuttene. I verste fall så kan jo ett system ta 30 minutter å starte opp og det helt urimelig at arbeidstaker skal møte 30 minutter tidligere og på toppen av det hele ikke få betalt. Det tenker jeg også. Hva med aluminiumsproduksjon? Der trenger de vel nye former, og det tar flere dager (minst) å starte opp igjen. "Nei, bare jobb gratis dere, dere produserer jo ikke noe". Høres det ut som et oppkonstruert og ekstremt eksempel? Aluminiumsproduksjonen stopper gjerne så skjelden at gratisjobbingen nok blir mindre i den situasjonen enn i TS sin situasjon. (Tror jeg) At man ansetter folk fra 08.00 når de skal ta telefoner 08.00 etter en prosedyre man vet tar tid, er så inkompetent at det ikke kvalifiserer til sympatijobbing fra de ansatte, etter min mening. Det er nøykatig det samme jeg sa i et møte vi hadde for litt siden, men da ble det bare skyvd til side siden det ikke var "min oppgave å si ifra om slikt" da jeg måtte gå til tillitsvalgt osv.. Men jeg har også den oppfatningen at det er veldig merkelig å sette oss opp klokken 08:00 når det tar såppas med tid å logge inn. Har tatt tiden de siste dagene og det har vært alt mellom 9min30sek - 4min30sek sånn ca. Da sier det seg selv at noe må skje! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå