AnonymDiskusjon Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Hei Vi har tidligere alltid fått utbetalt overtid på nestkommende lønning. Forrige lønn merket jeg plutselig at jeg ikke hadde fått ca 15 timer overtid utbetalt slik jeg skulle. Har fått utbetalt tillegget, men ikke grunnlønnen i overtiden. Har istedet fått disse timene tilgode i en timebank. Sjefen mener han har informert om dette, men av de 40 ansatte på jobb er det ingen jeg har pratet med som har fått med seg denne. Hvordan er egentlig jussen rundt dette? Kan arbeidsgiver bare skifte ordning slik helt uten videre uten at vi har avtalt og kommet til enighet? Står ingenting om akkurat dette i kontrakt. Anonymous poster hash: 15044...13c Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Dersom normal praksis tidligere har vært utbetaling av lønn+overtid så kan ikke arbeidsgiver bare endre dette uten noen form for avtale. Har jobben en egen tariff eller avtale er saken en annen, men uten dette så kan ikke arbeidsplassen bare gjøre overtid om til flexitid.Er dere organisert så snakker dere med klubbleder om dette. Men først må dere prøve å overtale arbeidsgiver om å få overtid utbetalt som før.EDIT: (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. kilde: http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-6 Endret 6. mars 2016 av Thor. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Slik skal avtales på forhånd det holder ikke å informere om det. Du får sjekke arbeidskontrakt og eventuelt gjeldende tariffavtale. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Det har vært normal praksis å utbetale overtid tidligere ja. Vi har riktignok skrevet under på en avtale der vi har gått fra timelønn til månedslønn, men verken jeg eller noen andre så at det stod noe om overtidsbetaling der. Sjefen påstår at det ble nevnt når vi hadde et informasjonsmøte angående det å gå fra timeslønn til månedslønn og at det stod i presentasjonen hans, men når INGEN har fått med seg dette så virker det litt tynt. Skal sies at jeg ikke har hørt noe om dette ifra sjefen direkte, bare gjennom andre på jobb som har pratet med han om det samme. Jeg er mildt sagt forbanna fordi jeg trengte disse pengene nå, og jeg hadde beregnet i budsjettet at jeg skulle få dem. Jeg driver å etablerer meg og skal betale for leiligheten jeg har kjøpt om ca 10 dager. Så jeg har ganske presset økonomi akkurat nå. Har også fått ca 5000 mindre netto pga vi har gått over til timeslønn(dette var riktignok avtalt på forhånd) I dette tilfellet var det snakk om pålagt overtid noe som gjør det enda mer irriterende, det hjelper heller ikke at informasjonen både i forkant og i ettertid har vært totalt fraværende. Dette medfører derfor at jeg må leve på et ekstremt stramt budsjett denne måneden og at jeg må utsette å kjøpe nødvendige ting til leiligheten. Er ikke meningen å klage så ekstremt mye, men pga omstendighetene rundt dette så påvirker det meg veldig mye. Anonymous poster hash: 15044...13c Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Kanskje mer aktuelt for framtiden, men kan du ikke bare ta ut penger fra tidskontoen samtidig som du er på jobb? Det skulle jo resultere i mer utbetaling og mindre fri. Kostnaden skal jo i teorien bli den samme for bedriften uansett hva dere ansatte velger å gjøre (avspasering med lønn eller kun lønn). Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Kanskje mer aktuelt for framtiden, men kan du ikke bare ta ut penger fra tidskontoen samtidig som du er på jobb? Det skulle jo resultere i mer utbetaling og mindre fri. Kostnaden skal jo i teorien bli den samme for bedriften uansett hva dere ansatte velger å gjøre (avspasering med lønn eller kun lønn). Tar han ut timer fra tidskonto som lønn får han ikke de 40/50% ekstra som overtid normalt gir, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Når man jobber overtid og gjør det om til flexitid får man ikke noe tillegg, det blir bare alminnelig innarbeiding. Og igjen er ikke informasjon på et møte om dette tilstrekkelig. Det må være et papir med underskriften til enten den/de ansatte som vil sette overtid på en tidskonto som sier at de ønsker dette. Fra mitt forrige svar: "Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt." Har dere en organisasjon på jobb som dere er medlem i (LO, NNN, Lederne etc..) så tar dere det opp der. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Kanskje mer aktuelt for framtiden, men kan du ikke bare ta ut penger fra tidskontoen samtidig som du er på jobb? Det skulle jo resultere i mer utbetaling og mindre fri. Kostnaden skal jo i teorien bli den samme for bedriften uansett hva dere ansatte velger å gjøre (avspasering med lønn eller kun lønn). Tar han ut timer fra tidskonto som lønn får han ikke de 40/50% ekstra som overtid normalt gir, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Når man jobber overtid og gjør det om til flexitid får man ikke noe tillegg, det blir bare alminnelig innarbeiding. Han skriver jo at han har fått overtidstillegget, bare ikke den ordinære timelønnen. (Slik det skal være, om det er avtalt at man skal avspasere overtid) 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Be om forskudd og at flexitiden betales ut ved neste lønning, problem solved. Og ja, si at du ønsker all flexitid utbetalt til enhver tid, om du trenger dette. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Ba om å få utbetalt overtiden på neste lønning. Fikk i svar at det desverre ikke var mulig og at det var en usikkerhet på hvordan og når disse pengene vil kunne bli utbetalt. Men jeg gidder ikke å ødelegge et godt forhold til sjefen, så lar foreningen på jobben ta seg av dette. Anonymous poster hash: 15044...13c Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Hører med i historien at vi er et internasjonalt firma, og lønna kommer ifra utlandet. Derfor kan ikke sjefen bare utbetale disse timene. Anonymous poster hash: 15044...13c Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Merkelig opplegg. I mange bransjer i det private får man utbetalt overtidstillegget løpende, men at timene legges på en flexkonto som du beskriver. Men her har vi full frihet til å ta ut disse i lønn når som helst. Dette gjelder riktignok ikke alle, spesielt i det offentlige må dette tas ut i avspasering da de ikke har budsjetter til å utbetale. Men som du beskriver kan jeg ikke se for meg at de kan endre på disse rettighetene uten at det avtales skriftlig. Tror nok heller ikke det er nok å informere. Ser nesten ut som om dere kommer til å bli pålagt å ta de ut i ferie. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Som sitert så tar arbeidsmiljølova utgangspunkt i at overtidsarbeidet skal utbetalast. Men § 10-6, 12. ledd åpner for at partane kan (skriftlig) avtale at heile eller delar av overtidsarbeidet skal takast ut som fritid. Det er ikkje inngått ein avtale dersom arbeidsgiver berre har informert om sitt syn på saka utan å innhente ein aksept frå arbeidstakarane. Når dette heller ikkje er omtalt i arbeidsavtalen så er det arbeidsmiljølova som er styrande. Kor hardt du skal presse på i denne saka må du nesten vurdere sjølv, men i utgangspunktet har du din fulle rett til å kreve at overtidsarbeidet skal utbetalast. Arbeidsgiver kan ikkje nekte ei slik utbetaling sidan arbeidsgiver ikkje kan vise itl skriftlig avtale der du har godtatt å ta ut overtidsarbeidet i fritid. 1 Lenke til kommentar
Railltut Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Spør sjefen din, og be han å svare 100% ærlig; holder bedriften på å gå konkurs? Ettersom det høres ut som det ikke er penger nok i firmaet til å utbetale 15 timer overtid så var det min første tanke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå