Gå til innhold

Katt i bånd + nytt hjem

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat overtatt en 7 år gammel sterilisert hunnkatt. Hun er vant til å være mye ute og jakte på mus og fugl, men nå som hun har fått et nytt hjem må hun jo vente med å komme ut. 2-4 uker har jeg hørt. Men jeg kan se at hun lengter veldig etter å komme ut, og hun står av og til og ser på døra og lurer på om hun kan få komme ut. Det er så fælt å se på at hun har så lyst til å komme ut, men at jeg må holde henne inne i minst en drøy uke til :(

Noen som har erfaring med dette? Når slapp dere ut katten deres første gang? Hvordan og hvor lenge?

Kan det være en løsning å sette bånd på henne? Dette har hun aldri brukt før, så det vil jo trenge sikkert 1-2 ukers tilvenning ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du som kjenner katten og kan bedømme dette. Kanskje dere kan gå turer sammen? Hvor trygt er det der dere bor? Hvor sannsynlig er det at hun stikker av? Kan du løfte henne og bære henne inn etter en stund? Blir du forhindret av gjerder o.l. hvis hun går utenfor din egen tomt? Jeg tror ikke vi andre katteeiere kan bidra med så mye.

Det finnes neppe noe fasitsvar som forteller akkurat hvor mange uker som er "riktig". Men det skader ikke å være litt forsiktig og bruke sele. Det er nok uvant for katten, men så hjelper det vel på humøret å få komme ut.

Lenke til kommentar

Vi bor i et hus med hage. Naboen har en liten skog, der det oppholder seg en del jordrotter, som de andre kattene i gata ofter jakter på. Jeg vil tro at hun har lyst til å gå dit. Men vi bor ganske nærme en trafikkert vei, og dit har jeg ikke lyst til at hun skal gå. Der hun bodde før er en time unna med bil, men hun virker som om hun har slått seg ganske til ro her nå og skjønner at det er her hun skal bo resten av livet.

Men uansett bånd eller ikke, kan er det lurt å gå sammen med henne den første turen og vise hvor det er lov å gå og ikke?

(Føler meg litt dum, men så har jeg aldri hatt katt før heller, da...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...