shancii Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Hei! Jeg er på utkikk etter ny stasjonær PC og lurer derfor på om noen kan gi meg tips. Budsjettet er 14-17k og skal brukes til spilling(WoW,Far Cry,H1Z1,Overwatch), Film og musikk hovedsaklig. Jeg har sett på komplett.no på deres ferdigbygde hvor man kan konfigurere deler. Ut i fra brukerkommentarer der og googling har jeg sett meg ut noen komponenter jeg synes virker bra.http://pcpartpicker.com/parts/partlist/ - Her er det jeg har tenkt meg ut. Vet det er lite med lagring, men har 120GB SSD fra før og føler ikke jeg trenger mer for øyeblikket.Linker fra komplett: Case: https://www.komplett.no/product/824391/datautstyr/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-r5-titanium Hovedkort: https://www.komplett.no/product/876241/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-b150m-pro-gaming-socket-1151 Strømforsyning: https://www.komplett.no/product/818996/datautstyr/stroemforsyning/enheter/cooler-master-b600-ver2-600w-psu Prosessor: Intel Core i7-6700 Skylake Socket-LGA1151, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 65W, 14nm, w/fan Minne: https://www.komplett.no/product/866399/datautstyr/minnebrikker/kingston-value-ddr4-2133mhz-16gb Skjermkort: https://www.komplett.no/product/824861/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb SSD: https://www.komplett.no/product/818716/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/hyperx-fury-ssd-120gb-25 HD: https://www.komplett.no/product/653050/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-1tb Er dette noe jeg burde gå for? Alt av kommentarer settes pris på! Endret 6. mars 2016 av shancii Lenke til kommentar
KSkrede Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Hei, det virker som en grei liste med komponenter. Har du tenkt til å bygge selv eller har du tenkt å kjøpe ferdigbygd fra komplett? Eg ser at du får kjøpt de delene du ser på til rundt 11k på prisjakt. Inkluderer budsjettet på 14-17k windows, skjerm, tastatur, must etc? eller er det bare PCen? Eg ville personlig og ha brukt litt mer penger på en modulær gull strømforsyning istedenfor den du har valgt etter som at du kan bruke strømforskyningen i flere PCer framover, men dette er mer smak og behag. Det samme er med kjøleren, stock fungerer helt fint så lenge som at du ikke skal overclocke(noe som du ikke kan), men den lager litt mer lyd enn feks cooler master hyper 212 evo( koster 350kr) så det kan være en mulig oppgradring senere vist du tenker at stock kjøleren lager mye lyd. Vist du er ute etter å spare litt penger og du bare bruker PCen til gaming så ville eg ha vurdert å kanskje velge en i5 istedenfor. Velger du i7en så betaler tusen kroner mer for rundt 10 mer fps i spill, men dette er igjen noe som du må vurdere selv om det er verdt det. Trenger du i7en til videoredigering eller andre oppgaver som krever mange kjerner så ville eg heller anbefalt å gått med 5820k og x99( Koster rundt det samme for 6700 og 5820k, hovudkortet koster tusen kroner mer) Lykke til uansett hva du velger Endret 6. mars 2016 av KSkrede Lenke til kommentar
shancii Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Hei, det virker som en grei liste med komponenter. Har du tenkt til å bygge selv eller har du tenkt å kjøpe ferdigbygd fra komplett? Eg ser at du får kjøpt de delene du ser på til rundt 11k på prisjakt. Inkluderer budsjettet på 14-17k windows, skjerm, tastatur, must etc? eller er det bare PCen? Eg ville personlig og ha brukt litt mer penger på en modulær gull strømforsyning istedenfor den du har valgt etter som at du kan bruke strømforskyningen i flere PCer framover, men dette er mer smak og behag. Det samme er med kjøleren, stock fungerer helt fint så lenge som at du ikke skal overclocke(noe som du ikke kan), men den lager litt mer lyd enn feks cooler master hyper 212 evo( koster 350kr) så det kan være en mulig oppgradring senere vist du tenker at stock kjøleren lager mye lyd. Vist du er ute etter å spare litt penger og du bare bruker PCen til gaming så ville eg ha vurdert å kanskje velge en i5 istedenfor. Velger du i7en så betaler tusen kroner mer for rundt 10 mer fps i spill, men dette er igjen noe som du må vurdere selv om det er verdt det. Trenger du i7en til videoredigering eller andre oppgaver som krever mange kjerner så ville eg heller anbefalt å gått med 5820k og x99( Koster rundt det samme for 6700 og 5820k, hovudkortet koster tusen kroner mer) Lykke til uansett hva du velger Takk for utfyllende svar! Har tenkt å kjøpe ferdigbygd, da jeg desverre ikke er helt kjent med bygging. Budsjettet gjelder bare PC'en, har mus, tastatur og skjerm fra før. Driver ikke med videoredigering i det hele tatt. Går mest i gaming og filmtitting. Kan dog hende at jeg multitasker med mange programmer etc + spill på i samme slengen, vet ikke om det da er verdt det og gå for I7 over I5. Hva med grafikkortet? Har forstått det sånn at prisen man betaler mer for 980 kontra 970 ikke er verdt pengene? Virker kortet jeg linka som et bra kort? Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ha utsatt kjøpet til høsten siden Nvidia Pascal da skal lanseres. Link: Pascal Is 10x Maxwell Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ha utsatt kjøpet til høsten siden Nvidia Pascal da skal lanseres. Link: Pascal Is 10x Maxwell Ja, så har vi polaris fra AMD da. Ikke glem AMD! Lenke til kommentar
KSkrede Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Eg er enig med PratosB300 og Fragment, vist du kan vente med å få kjøpt PCen. Det ble litt sent så eg glømte helt forbedringene med neste genreasjon graffikkort . Genrelt sett så har det kortet som er litt kuttet ned(Det er det samme kortet, men noen av kjernene på kortet har blitt koblet ut), den beste ytelsen i forhold til pris. 970 er en litt kuttet ned versjon av 980. Det samme gjelder andre kort som feks 950/960. 970 kortet som du linket til er laget av MSI som blir sett på som en bra produsent. Kjøleren "Twin Frozr V" fra MSI blir og sett på som en bra kjøleren i forold til temperatur, støy og størrelse. Lenke til kommentar
shancii Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ha utsatt kjøpet til høsten siden Nvidia Pascal da skal lanseres. Link: Pascal Is 10x Maxwell Eg er enig med PratosB300 og Fragment, vist du kan vente med å få kjøpt PCen. Det ble litt sent så eg glømte helt forbedringene med neste genreasjon graffikkort . Genrelt sett så har det kortet som er litt kuttet ned(Det er det samme kortet, men noen av kjernene på kortet har blitt koblet ut), den beste ytelsen i forhold til pris. 970 er en litt kuttet ned versjon av 980. Det samme gjelder andre kort som feks 950/960. 970 kortet som du linket til er laget av MSI som blir sett på som en bra produsent. Kjøleren "Twin Frozr V" fra MSI blir og sett på som en bra kjøleren i forold til temperatur, støy og størrelse. Trenger dessverre ganske raskt, da min gamle PC har tatt kvelden. Men da tror jeg ihvertfall jeg går for en 970 istedet for 980. Eller har dere noen anbefalinger til grafikkort i samme prisklasse som MSI 970 Twin Frozr 5? Takk for svar Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ha utsatt kjøpet til høsten siden Nvidia Pascal da skal lanseres. Link: Pascal Is 10x Maxwell Eg er enig med PratosB300 og Fragment, vist du kan vente med å få kjøpt PCen. Det ble litt sent så eg glømte helt forbedringene med neste genreasjon graffikkort . Genrelt sett så har det kortet som er litt kuttet ned(Det er det samme kortet, men noen av kjernene på kortet har blitt koblet ut), den beste ytelsen i forhold til pris. 970 er en litt kuttet ned versjon av 980. Det samme gjelder andre kort som feks 950/960. 970 kortet som du linket til er laget av MSI som blir sett på som en bra produsent. Kjøleren "Twin Frozr V" fra MSI blir og sett på som en bra kjøleren i forold til temperatur, støy og størrelse. Trenger dessverre ganske raskt, da min gamle PC har tatt kvelden. Men da tror jeg ihvertfall jeg går for en 970 istedet for 980. Eller har dere noen anbefalinger til grafikkort i samme prisklasse som MSI 970 Twin Frozr 5? Takk for svar Vil du ha noe tilsvarende for GTX 970 fra AMD, så kan du se på R9 390. Du kan sågar sjekke på bruktmarkedet. Personlig bytta jeg bra GTX 970 til R9 390 og er storfornøyd. Kortet bruker mer strøm, men pyttsann. Lenke til kommentar
shancii Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ha utsatt kjøpet til høsten siden Nvidia Pascal da skal lanseres. Link: Pascal Is 10x Maxwell Eg er enig med PratosB300 og Fragment, vist du kan vente med å få kjøpt PCen. Det ble litt sent så eg glømte helt forbedringene med neste genreasjon graffikkort . Genrelt sett så har det kortet som er litt kuttet ned(Det er det samme kortet, men noen av kjernene på kortet har blitt koblet ut), den beste ytelsen i forhold til pris. 970 er en litt kuttet ned versjon av 980. Det samme gjelder andre kort som feks 950/960. 970 kortet som du linket til er laget av MSI som blir sett på som en bra produsent. Kjøleren "Twin Frozr V" fra MSI blir og sett på som en bra kjøleren i forold til temperatur, støy og størrelse. Trenger dessverre ganske raskt, da min gamle PC har tatt kvelden. Men da tror jeg ihvertfall jeg går for en 970 istedet for 980. Eller har dere noen anbefalinger til grafikkort i samme prisklasse som MSI 970 Twin Frozr 5? Takk for svar Vil du ha noe tilsvarende for GTX 970 fra AMD, så kan du se på R9 390. Du kan sågar sjekke på bruktmarkedet. Personlig bytta jeg bra GTX 970 til R9 390 og er storfornøyd. Kortet bruker mer strøm, men pyttsann. Presterer R9 390 bedre enn 970 på benchmarks eller ligger de nokså likt? Skal undersøke begge kort Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Nokså likt, med AMD-kortet ut bedre på directX 12 akkurat nå Lenke til kommentar
shancii Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Hva med I5 6600k VS I7 6700 i forhold til mitt bruk? MMO gaming, en haug med chrome tabs og musikk. Ingen videoredigering eller noe sånt. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Da kan kanskje 32gb ram være mere aktuelt ja, ser stadig folk med tendenser til mye videobuffring og tabs som makser 16gb ram. Det er mye en vanesak da, jeg legger til ting i watch later og bookmarker ting til senere selv om jeg har 32gb Endret 7. mars 2016 av Thobjo Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Mange som baserer et build på 15k++ med utgangspunkt i 980ti. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1714368&page=3&do=findComment&comment=23146343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå