Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noe galt med meg?

WubWub

Anbefalte innlegg

'Å gjøre seg til' betyr å skape seg, lage en rolle, en selvfremstilling, og forsøke å sette seg i et spesielt lys, oftest for å tiltrekke seg oppmerksomhet eller få fordeler, eventuelt unngå byrder.

At TS gjør dette tror jeg han er klar over selv, jeg syntes det var unødvendig å si.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Å gjøre seg til' betyr å skape seg, lage en rolle, en selvfremstilling, og forsøke å sette seg i et spesielt lys, oftest for å tiltrekke seg oppmerksomhet eller få fordeler, eventuelt unngå byrder.

At TS gjør dette tror jeg han er klar over selv, jeg syntes det var unødvendig å si.

Det synes jeg ikke er opplagt. Mitt inntrykk er at TS tror han kommer unna med påtattheten sin. 

Som regel har han jo klart det - i følge han selv. Som samtidig sier han lyver. Så ikke godt å si hva som er fantasi og hva som er virkelighet.

Om ikke annet klarer han holde liv i tråden, og primært er det vel det han ønsker.

Lenke til kommentar

Ja, det er noe galt med deg, WubWub, og det er du klar over selv, også. Men i motsetning til behandlerne dine, så tror jeg at du kan hjelpes. Det hjelper å ha en høy kognitiv fungering, som du har, men du har rett i at vi ikke kan tenke oss "frisk". Det skyldes, tror jeg, at slike problemer vi snakker om her, ikke har oppstått i eget hode, men i relasjon til andre. Smerten opplever du imidlertid i ditt indre. Fysiske smerter føler vi der de oppstår, mens psykiske smerter føler vi i sinnet uten at vi alltid forstår hvor de har sitt opphav. Behandling med medikamenter vil derfor bare bedøve smerteopplevelsen, uten at den ytre årsaken endres.

Hvis jeg forstår deg rett, så har du et sterkt behov for å manipulere mennesker du møter, også behandlere som vil deg vel. Dette behovet er mindre til stede i sosiale media hvor du er anonym, ikke sant? Slik som her, du kan være mer ærlig med oss. Men dette vil endre seg etterhvert som du (eller ditt nick) opparbeider deg relasjoner til dine meddebattanter. Stemmer det?

Diskusjon forum hvor jeg er anonym gir meg anledning til å gi slipp på fasader. Jeg kan være meg selv å ta opp problemstillinger jeg ellers ikke ville tatt opp, men har til tross for anonymitet fremdeles endel filtre.

For det er slik at jeg prater nemlig aldri om følelser eller mine problemstillinger privat med mindre det er på et meget overfladisk nivå. 

Det jeg har lært fra min oppvekst er at uttrykk for følelser er et tegn på svakhet som fører til at rovdyr vil utnytte/såre deg.

Og siden vi mennesker er top apex rovdyr så er det mer enn naturlig at psyken underbevisst vil ta sine forhåndsregler. Som jeg sier så har hele menneskets historie bæret preg av blodbad på blodbad, det eneste som holder våre rov instinkt i sjakk er trusselen om straff fra staten som i teorien skal ha voldsmonopol. 

Men når staten ikke lenger er istand til å utøve voldsmonopol så ser vi menneskets sanne ansikt. Jeg har sett menneskets sanne ansikt og det er ikke pent. 

Se hvordan folk oppfører seg i lybia, syria, irak , new orleans, haiti og andre områder hvor krig eller naturkatastrofer har svekket statens makt. Folk oppfører seg ikke bra, det eneste unntaket jeg kommer fra denne regelen er katastrofen i japan. Men de er indoktrinert med viss kultur fra barnsalder av som viser til disiplin.

Mitt behov for å manipulere mennesker er utelukkende forbeholdet private relasjoner/virkeligheten. På sosiale medier er det behovet ikke eksisterende helt til noen sender meg private beskjeder. 

For de private samtalene jeg har hatt tidligere så har resultatet alltid vært at vedkommende jeg fortror meg til enten blir skremt eller tar avstand. Derfor sluttet jeg fortro meg til andre mennesker fullt og holdent.  

Lenke til kommentar

Jeg synes du gjør deg til.

Beklager, men nå kunne jeg ikke unngå å smile litt for meg selv. :wee: Du har 1649 innlegg i Mote og velvære, med "ny" og dyr skreddersydd dress hver dag. ;)

Noe skal nå vi styrtrike bruke pengene våre på, vettu.

Sånn er jeg bare; her står jeg og kan ikke annet, og ikke prøver jeg å være noe jeg ikke er, heller. Hvis det var det du siktet til. Det er en hobby jeg har. Mellom andre hobbyer.

'Å gjøre seg til' betyr å skape seg, lage en rolle, en selvfremstilling, og forsøke å sette seg i et spesielt lys, oftest for å tiltrekke seg oppmerksomhet eller få fordeler, eventuelt unngå byrder. Til og med en salig suppe av alle disse motivene.

Under ligger det som regel lav selvfølelse og dårlig selvtillit; tomhet, tristhet og lettmobilisert raseri. Det er dette tilgjortheten skal kompensere for.

Alle spiller vi roller, alt etter hvilken setting vi er i. Det hører med i det å forholde seg til andre mennesker. Men ikke alle skaper seg. Så jeg føler meg ikke særlig truffet, hvis det var det du prøvde på.

Som jeg allerede har sitert "The world is a stage and we are all actors". Vi spiller alle roller og folk flest har et ønske og behov for å bli bekreftet eller få oppmerksomhet.

De mennesker som ikke bryr seg om bekreftelser eller oppmerksomhet er som regel enten dårlige til sinns eller munker/buddhister.

Faktisk så bærer vår tidsalder av et sykelig ønske om oppmerksomhet og bekreftelser og multinasjonale bedrifter håver inn milliarder på milliarder grunnet vår egoisme.

I disse dager skal vi alle være super kjendiser som skal levere illusjonen/fasaden om det perfekte liv. Vi tar selfies av oss selv når vi går på do for å ta en selfie fra en perfekt vinkel, vi twitrer , vi legger ut "dype" sitater på facebook i håp om å fremstå som reflekterte, vi legger ut bilde av maten vi spiste når vi er i syden på instagram i håp om at folk skal kommentere "nei det så kjempe godt ut! du lever virkelig livet altså!". 

Disse eksempelene er dog bare toppen av isberget. Vår kultur er lik = sykelig avhengighet av andres ros , komplimenter og oppmerksomhet.

Det er faktisk mange som hevder at vestlig kultur har blitt narsissistisk kultur.

For hvorfor må vi kjøpe de dyreste merkeklærene (med kort holdbarhet og dårlig kvalitet), og de nyeste tekniske duppedittene for å passe inn?

Mange mennesker lever i en illusjon og en fasade, hvor det er materialisme som avgjør verdien ditt som menneske og ikke hva du står for.

Jeg mener dette er riv ruskende galskap. Men jeg, som deg, som alle andre ; spiller også roller.

Lenke til kommentar

Hvis du mistenker at du sliter psykisk, så er det jo bare å oppsøke psykolog? det er ikke noe negativt ved dette, men bare for å være på den sikre siden, så ville iallefall jeg ha gort det. bedre enn å spørre på et intetnettforum hvor du ikke vet hvem som svarer deg :)

Endret av BustaEm
Lenke til kommentar

Hvis du mistenker at du sliter psykisk, så er det jo bare å oppsøke psykolog? det er ikke noe negativt ved dette, men bare for å være på den sikre siden, så ville iallefall jeg ha gort det. bedre enn å spørre på et intetnettforum hvor du ikke vet hvem som svarer deg :)

Har gått til spesialist psykolog fra smp i 12 år. I løpet av de siste 6 årene har jeg i tillegg til denne spesialist psykologen også hatt opptil flere andre psykiatere inne i bildet, både fra dps og fra kommunen.

Lenke til kommentar

Han har gått til psykolog i 12 år og enda ikke funnet ut hva som feiler han.

Det er grunn til å tro at han (?) gjør seg til.

Lenke til kommentar

Det er grunn til å tro at jeg har en viss tanke om hva som er galt, men som sagt så har jeg ingen psykiatrisk utdannelse så jeg kan ikke utrede meg selv. Og siden jeg bare får en overfladisk diagnose som "generalisert angst" så er jeg overlatt til meg selv hvor jeg må spekulere meg frem til et svar. 

Jeg tenker selv i retning av cluster b PF. Men det kan være feil

Lenke til kommentar

De er de som mener jeg er trangsynt og tjukk i hodet, ja noen ganger later jeg som jeg er det. Som f.eks når jeg hevdet på at mamma forum at kvinnfolk som tar epidural er feige siden kvinner er skapt for å føde så de bør klare seg uten. Vel vitende om biologi og den faktiske sannheten. 

Eller som den gangen jeg gikk i strupen på høyresiden ved å forvrenge historien : 

http://vgd.no/samfunn/innvandring-rasisme-og-flerkultur/tema/1824819/tittel/lykkejegere/side/1

Eller når jeg skulle fortelle om vestlig kultur : http://forum.kvinneguiden.no/topic/922672-vestlig-kultur-har-blitt-narsissistisk-kultur/

Jeg gikk også i strupen på mødre : http://forum.kvinneguiden.no/topic/890467-m%C3%B8dre-b%C3%B8r-ta-seg-sammen/

Så angrep jeg venstresiden : http://forum.kvinneguiden.no/topic/982451-hvilket-norsk-parti-tror-du-hitler-ville-stemt-p%C3%A5-idag/

Forvrengte også historien litt her : http://forum.kvinneguiden.no/topic/953133-romerske-imperiet-kampen-om-%C3%A5-bli-caesarkeiser/

Og her : http://forum.kvinneguiden.no/topic/1005663-ville-teorier-om-universet/

Men alle disse trådene er mine ord, og folk sier jeg er dum? 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

Det er grunn til å tro at jeg har en viss tanke om hva som er galt, men som sagt så har jeg ingen psykiatrisk utdannelse så jeg kan ikke utrede meg selv. Og siden jeg bare får en overfladisk diagnose som "generalisert angst" så er jeg overlatt til meg selv hvor jeg må spekulere meg frem til et svar. 

Jeg tror du skal forfølge det sporet.

Lenke til kommentar

Altså , man trenger ikke være rakettforsker for å følge det sporet. Med over 150 i IQ så er det ikke akkurat så vanskelig å legge sammen 1+1. Manglende empati + sykelig behov av oppmerksomhet + talegaver som minner om magi + patalogisk løgner + manipuler for morro skyld/foretrekker løgn fremfor sannhet till tross for at det ikke er en gevinst for å juge + store primitive forsvarsmekanismer + mye mer.

Som sagt, er ikke født igår. 

Lenke til kommentar

Touché.

Du har kommet med mange spekulasjoner i tråden her for å "arrestere" meg. Så jeg utfordrer deg til en erketypisk britisk gentlemans duell.

Det sies at sjakk er sporten for de intellektuelle så derfor slenger jeg da hansken min din retning å utfordrer deg til en online sjakk kamp med folk fra diskusjon.no som tilskuere. 

Nå skal det legges til at jeg er ingen Magnus Carlsen men jeg er ganske så habil sjakk spiller allikevel med en høy elo rating.

Det er helt greit om du feiger ut av duellen. Det regner jeg uansett med.

Lenke til kommentar

Uansett så vet jeg meget vel hva som er "galt" meg, og jeg elsker reaksjonen fra andre mennesker når jeg formidler tankene mine. 

Mange tror jeg er at troll eller at jeg kødder, for ingen kan vel ha så få moralske kvaler som meg? Alle de grusomme historiene jeg forteller om på forum, folk tenker "ingen kan vel være så grusomme?". 

Mens jeg ler meg glugg ihjel hehe. På 2 andre forum forteller jeg mye om hva jeg har gjort mot andre så får jeg uendelig mye oppmerksomhet for alt det gale jeg har gjort før.

Jeg ville ikke akkurat kaldt det "gale" men, jeg kan rettferdiggjøre alle gangene jeg har vært slem mot alle mennesker så min samvittighet lider ingen kvaler. 

Er du slem mot meg så er jeg slem mot deg, det er sånn det skal være. Man kan ikke la folk tråkke over deg som om du er en dørmatte eller slenge all dritten sin til deg som om du var en søppelbøtte.

Lenke til kommentar

Jaja, kjekt å ha noe å ta seg til, skjønner jeg.

Dette stullet du nå skaper deg til med kan du bare legge fra deg. Det er like før du kommer i selvkomponert ridderuniform. 

Jeg har tidligere skrevet hva jeg tror du sliter med kalles. Om du lurer kan du lese det om igjen det. Jeg har ikke fått svekket mine mistanker, for å si det litt forsiktig. Noe mer har jeg ikke å tilføye på et offentlig forum.

Og, du - spesialpsykolog er ikke en tittel, men en avlønningsbetegnelse som nå er gått av bruk. Psykologen trenger ikke være spesialist for å få denne avlønningen, men spesialpsykolog høres jo fint ut for den som er opptatt av slike smykker. 

Lenke til kommentar

For det er slik at jeg prater nemlig aldri om følelser eller mine problemstillinger privat med mindre det er på et meget overfladisk nivå. 

Det jeg har lært fra min oppvekst er at uttrykk for følelser er et tegn på svakhet som fører til at rovdyr vil utnytte/såre deg.

Mitt behov for å manipulere mennesker er utelukkende forbeholdet private relasjoner/virkeligheten. På sosiale medier er det behovet ikke eksisterende helt til noen sender meg private beskjeder. 

For de private samtalene jeg har hatt tidligere så har resultatet alltid vært at vedkommende jeg fortror meg til enten blir skremt eller tar avstand. Derfor sluttet jeg fortro meg til andre mennesker fullt og holdent.

Da betyr det noe for deg at andre "blir skremt eller tar avstand". Du ønsker ikke at det skal skje.

Har du tenkt på at de rollene du spiller, som gir deg bekreftelser, det er da ikke du som høster anerkjennelse, men rollene du spiller? Den egentlige deg står fortsatt naken tilbake med sine lengsler. Som du fratar deg selv muligheten til å oppfylle ved å spille roller, som du gjør fordi du styres av frykt.

Kanskje du trenger å erkjenne at frykten du opplever, ikke hører hjemme i relasjonene du har som voksen. Den oppsto kanskje i en omsorgsrelasjon, i en tid da ditt liv var avhengig av voksne. En slik relasjon er du som voksen ikke avhengig av lenger, og dermed er graden av frykt du opplever i dag, malplassert.

Er du slem mot meg så er jeg slem mot deg, det er sånn det skal være. Man kan ikke la folk tråkke over deg som om du er en dørmatte eller slenge all dritten sin til deg som om du var en søppelbøtte.

Er ikke det en problematisk holdning for en som vil manipulere andre? For du ønsker formodentlig ikke å bli manipulert selv. Men når din reaksjon styres av hvordan andre oppfører seg, så legger du deg åpen for å bli styrt av andre. Du ser det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...