Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noe galt med meg?

WubWub

Anbefalte innlegg

Det er ufaglig, uetisk og ulovlig å operere med fiktive diagnoser, og det kan være du ikke snakker sant.

Jeg synes alle dine psykologer har sett ulike sider ved deg og at du har elementer av disse tre-fire personlighetsforstyrrelsene du nevner. Det er sånn at hvis en person har én PF er det ganske sannsynlig (korrelasjon .72, om jeg ikke husker helt feil), for at personen har flere. Du har hovedtyngden innenfor cluster B, virker det som. Dette er ofte pasienter som oppfattes som 'vanskelige' både om omgås og å behandle; en del av dem er behandlingsresistente. 

At du fikk diagnosen Engstelig PF, da du var i krise og i kontakt med DPS, antar jeg er ukorrekt.

PF-diagnoser (og kanskje ikke noen andre psykiatriske diagnoser) skal ikke settes når pasienten er i en akutt krise. PF forutsetter et stabilt mønster av tenke-, føle- og væremåter som har vart i minst to år, og skal ha gitt betydelige problem. En akutt krise viser ikke hvordan du vanligvis er, og derfor skal PF-diagnoser ikke sette ved reaksjoner på akutte belastninger. 

At du ikke fikk diagnosen på BUP er helt korrekt; dette er ikke en diagnose i barnepsykiatrien, men kan først brukes etter fylte 18 år. Mange behandlere vegrer seg for å sette diagnosen før pasienten er godt over 20 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ufaglig, uetisk og ulovlig å operere med fiktive diagnoser, og det kan være du ikke snakker sant.

Jeg synes alle dine psykologer har sett ulike sider ved deg og at du har elementer av disse tre-fire personlighetsforstyrrelsene du nevner. Det er sånn at hvis en person har én PF er det ganske sannsynlig (korrelasjon .72, om jeg ikke husker helt feil), for at personen har flere. Du har hovedtyngden innenfor cluster B, virker det som. Dette er ofte pasienter som oppfattes som 'vanskelige' både om omgås og å behandle; en del av dem er behandlingsresistente. 

At du fikk diagnosen Engstelig PF, da du var i krise og i kontakt med DPS, antar jeg er ukorrekt.

PF-diagnoser (og kanskje ikke noen andre psykiatriske diagnoser) skal ikke settes når pasienten er i en akutt krise. PF forutsetter et stabilt mønster av tenke-, føle- og væremåter som har vart i minst to år, og skal ha gitt betydelige problem. En akutt krise viser ikke hvordan du vanligvis er, og derfor skal PF-diagnoser ikke sette ved reaksjoner på akutte belastninger. 

At du ikke fikk diagnosen på BUP er helt korrekt; dette er ikke en diagnose i barnepsykiatrien, men kan først brukes etter fylte 18 år. Mange behandlere vegrer seg for å sette diagnosen før pasienten er godt over 20 år.

Ulovlig? Jeg fikk en diagnose slik at jeg hadde rettigheter på frikort og medisiner. Den diagnosen var ikke fiktiv, jeg har angst til tider. 

Men det tegner ikke hele bildet har jeg blitt forklart. Det kan ikke tegne hele bildet utifra min erfaring med andre mennesker som alle ender opp redde for meg.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på meg selv som forstyrret på noen som helst slags måte. Men om staten vil bruke penger på meg til å prate om hva jeg vil, hvorfor ikke?

Siste psykiatri timen min handlet om biologi og historie. Jeg liker prate om disse tingene. Så hvorfor ikke?

Det som bekymrer meg er at psykiatrien i disse dager opplever store budsjett kutt og en står mengde av trengende syke mennesker.

Så sitter jeg der å bruker ressurser på å prate om det jeg vil uten mulighet til behandling? Jeg kommer jo ikke til psykiatrien for behandling, jeg kommer jo bare for å slå ann en prat.

Kunne ikke denne timen bli brukt til noen som faktisk er syke i hodet? Jeg har spurt om dette gang på gang.

Den timen som blir brukt til å spille sjakk med meg å prate om et eller annet svada kan bli brukt til å behandle noen som faktisk er syke tenker jeg.

Jeg har sagt det flere ganger at jeg mener det er dårlig bruk av ressurser at jeg får komme å prate om hva jeg vil.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke lov for helsepersonell å lyve på pasienter plager de ikke har; det er å gjøre seg medskyldig i trygdemisbruk, og det er faglig slurv. Det er av samme grunn også uetisk å dikte opp symptom for å gi noen ulovlig tilgang til økonomiske goder. 

Hvis du har betenkeligheter ved å oppta en plass inne psykiskhelsevern som du mener du ikke har brukt for, så kan du jo bare avslutte oppfølgingen. Ingen nekter deg det.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke lov for helsepersonell å lyve på pasienter plager de ikke har; det er å gjøre seg medskyldig i trygdemisbruk, og det er faglig slurv. Det er av samme grunn også uetisk å dikte opp symptom for å gi noen ulovlig tilgang til økonomiske goder. 

Hvis du har betenkeligheter ved å oppta en plass inne psykiskhelsevern som du mener du ikke har brukt for, så kan du jo bare avslutte oppfølgingen. Ingen nekter deg det.

Det er jo ikke trygdemisbruk om jeg faktisk har angst til tider?

Generalisert angslidelse er ganske så generalisert. 

Om jeg ikke hadde hatt angst, hvorfor fikk jeg 50 sobril 15mg per måned i 8 år?

Jeg har fremdeles angst, men nå får jeg bare 50 sobril 10mg per tredje måned. Det er ingen løgn at jeg har dårlige nerver.

Og jo jeg har prøvd si at jeg ikke ønsker være i psykiatrien for alltid. Jeg har sagt at jeg ønsker en avslutning. Men da får jeg det samme svaret som jeg gjør når jeg spør etter en diagnose : "Vi tror ikke på å sette merkelapper på mennesker. Vi kan ikke tilby deg behandling, men du er alvorlig syk og det vi kan tilby er skadereduksjon".

som sagt, jeg sier ikke nei takk til å rate om det jeg vil. men dårlig ressursbruk er det nok. men det sier de også noe om "det er ikke en vurdering du trenger ta stilling til".

Lenke til kommentar

Uansett, det er mange som ikke tror på historien min om at jeg har gått på sobril i 8 år, men det er en sann historie. Meg jeg har nå redusert, men jeg går allikevel på mange medisiner for å stabilisere humøret mitt. For jeg var en gang i tiden ganske så utagerende av meg. Jeg er ikke det lenger men jeg går fremdeles på dette :

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

Jeg heller mot å være enig med deg Emanicpate. Det gir jo ikke mye mening det Wubwub skriver, og jeg tror neppe han (?) har særlig lang fartstid i psykiatrien.

Men, så hører det jo også med at han lyver. Så det kan være vi har å gjøre med en som dikter for oss eller som vil ha det litt morsomt. 

Lenke til kommentar

Jeg heller mot å være enig med deg Emanicpate. Det gir jo ikke mye mening det Wubwub skriver, og jeg tror neppe han (?) har særlig lang fartstid i psykiatrien.

Men, så hører det jo også med at han lyver. Så det kan være vi har å gjøre med en som dikter for oss eller som vil ha det litt morsomt. 

Ja jøss, alt er fri dikting, jeg er egentlig kjempe frisk :)

Lenke til kommentar

Du tar feil. Jeg har veldig lang fartstid i psykatrien. 

Ikke juger jeg heller. Skal jeg nå føle meg spesiell siden du ikke tror på mine historier? 

Jeg har mange historier på lur, mange grusomme historier som ikke egner seg på trykk. Jeg prøvde å fortelle en liten historie på et annet forum for så å bli møtt med denne : Alt er tull? 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på meg selv som forstyrret på noen som helst slags måte.

Du beskriver en person som er forstyrret i denne tråden. Om du lyver er du i hvert fall forstyrret. Om du ikke ser det selv er du i hvert fall forstyrret. Ja da, den klassiske psykiatrifella, der uansett hva man gjør er det tegn på galskap. :p

Så sitter jeg der å bruker ressurser på å prate om det jeg vil uten mulighet til behandling? Jeg kommer jo ikke til psykiatrien for behandling, jeg kommer jo bare for å slå ann en prat.

Nå har jeg hørt fra en behandler at med pasienter som er langtids"syke" og relasjonsskadd så tenker de relasjon. At å ha en slik relasjon er det beste de kan tilby.

Det kan kanskje virke overflødig for deg, ettersom du ikke har noe problemer med å skaffe egne relasjoner. (Sitat: "jeg har vært i forhold fra jeg var 14 til 28. Med 30 forskjellige damer.")

Imidlertid ser man ut i fra denne statistikken at du ikke har klart/ønsket å holde på dem (2 i året). Hvor lenge var det du hadde gått til psykiateren? 12 år?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på meg selv som forstyrret på noen som helst slags måte.

Du beskriver en person som er forstyrret i denne tråden. Om du lyver er du i hvert fall forstyrret. Om du ikke ser det selv er du i hvert fall forstyrret. Ja da, den klassiske psykiatrifella, der uansett hva man gjør er det tegn på galskap. :p

Nå har jeg hørt fra en behandler at med pasienter som er langtids"syke" og relasjonsskadd så tenker de relasjon. At å ha en slik relasjon er det beste de kan tilby.

Det kan kanskje virke overflødig for deg, ettersom du ikke har noe problemer med å skaffe egne relasjoner. (Sitat: "jeg har vært i forhold fra jeg var 14 til 28. Med 30 forskjellige damer.")

Imidlertid ser man ut i fra denne statistikken at du ikke har klart/ønsket å holde på dem (2 i året). Hvor lenge var det du hadde gått til psykiateren? 12 år?

Okay, hva har jeg sagt som er "forstyrret" ?

Lenke til kommentar

Det er egentlig vanskelig å plukke ut enkeltting, for så mye du skriver bære preg av at du har et forstyrret forhold til andre mennesker, slik at du ikke evner å skape forhold til gjensidig og varig glede. Jeg kan jo ikke godt sitere alle innleggene dine. :p

Hele 1. og 2. avsnitt i først innlegg i tråden.

jeg er i utakt med andre mennesker på de fleste plan.

et stort svart hull

Senere innlegg:

men har opplevd grusom og omfattende mobbing

Man jo ikke bli forstyrret av det, men...

På ungdomsskolen etter årevis med mobbing mistet jeg livsgnisten

...du mistet livsgnisten.

så tenker jeg at jeg muligens ikke vil evne gi mine barn den omsorgen de trenger.

Uansett så var det slitsomt for alle relasjoner endte dramatisk og brått mistet jeg min næringskjede. så måtte jeg lete etter nye mennesker å starte prosessen pånytt med love bombing og manipulasjon. For så å ende som en skrekk film.

... den gangen jeg hadde 3 psykiatere på en og jeg foret alle med forskjellige løgner å spilte på deres følelser og samvittighet.

Dette er er forstyrret, fordi det betyr at du ikke respekterer andre mennesker (eller i hvert fall psykiatere). Å lyve slik er ikke vanlig. Du lyver for å lyve, ikke fordi du får fordel av det (som er det "normale" løgnere gjør).

Jeg håper jeg fikk frem essensen.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er egentlig vanskelig å plukke ut enkeltting, for så mye du skriver bære preg av at du har et forstyrret forhold til andre mennesker, slik at du ikke evner å skape forhold til gjensidig og varig glede. Jeg kan jo ikke godt sitere alle innleggene dine. :p

Hele 1. og 2. avsnitt i først innlegg i tråden.

jeg er i utakt med andre mennesker på de fleste plan.

et stort svart hull

Senere innlegg:

men har opplevd grusom og omfattende mobbing

Man jo ikke bli forstyrret av det, men...

På ungdomsskolen etter årevis med mobbing mistet jeg livsgnisten

...du mistet livsgnisten.

så tenker jeg at jeg muligens ikke vil evne gi mine barn den omsorgen de trenger.

Uansett så var det slitsomt for alle relasjoner endte dramatisk og brått mistet jeg min næringskjede. så måtte jeg lete etter nye mennesker å starte prosessen pånytt med love bombing og manipulasjon. For så å ende som en skrekk film.

... den gangen jeg hadde 3 psykiatere på en og jeg foret alle med forskjellige løgner å spilte på deres følelser og samvittighet.

Dette er er forstyrret, fordi det betyr at du ikke respekterer andre mennesker (eller i hvert fall psykiatere). Å lyve slik er ikke vanlig. Du lyver for å lyve, ikke fordi du får fordel av det (som er det "normale" løgnere gjør).

Jeg håper jeg fikk frem essensen.

Eller eventuelt at du har lest litt på kvinneguiden. Det er mer enn sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...