Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Feil på Elko-dimmer - må den byttes?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Oppdaget at spottene i gangen hadde sluttet å lyse i dag. Det er 8 x 35 W 230 V, som styres via en Elko-dimmer, installert for noen år siden. Husker ikke modellen, men den var dimensjonert for tilstrekkelig effekt. Byttet sikringen, fortsatt ikke lys. Sjekket spenning ut og inn av dimmer, inn var OK, ut var 0 V, uansett justering. Satte brutt fase på utløpet, og det ble lys. Så da at den ene pæren hadde gått. Det virker som om dimmeren har tatt kvelden pga at et pære har feilet. Er dette vanlig? Er det noe å gjøre med den, annet enn å bytte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det du skriver her så har du jo feilsøkt deg frem til at dimmeren er defekt. Er nok ikke noe annet å gjøre enn å bytte den. Når ble den satt opp, hvor lenge er "noen år"? Dersom det er innenfor reklamasjonstida ville jeg henvendt meg til de som satte opp dimmeren (med mindre du gjorde det selv såklart).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ca 8 år siden elektriker installerte den, så da er det bare å kjøpe ny. Med mindre den har en sikring inni også, ikke bare den på 4 A bak frontdekselet?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg hadde noe trådløst dimmesystem fra Nexa før. Selve enheten som var koblet til støpselet ble ødelagt av at lyspæren (halogen) tok kveld. Tror den tålte opptil 200W, så det må ha vært noe effekt som gikk igjennom denne da pæra røk.

En annen gang ble en 10A sikring kaputt når en lyspære i gangen tok kveld. Så det er absolutt mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så litt mer på denne nå, og ser at jeg har tråkket i salaten. Det viser seg at denne dimmeren kommer med 2 sikringer som sitter i samme sikringsholder, den ene er reservesikring. Jeg målte selvsagt reservesikringen, og byttet også denne (det var mørkt i gangen, og jeg syntes nok den satt litt løst). Etter å ha sett mer på dette i dag, oppdaget jeg sikring nr 2, som selvsagt var røket. Satte inn en ny, og nå er alt i orden igjen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...