Gå til innhold

Dette EU-landet kan bli det første hvor Uber blir fullt lovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se hvorfor i all verden man skal forby Uber. Det er ene og alene for å beskytte en bransje som er i ferd med å løpe ut på dato. Bra gjort av Estland. Flere land kommer til å følge etter etterhvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke se hvorfor i all verden man skal forby Uber. Det er ene og alene for å beskytte en bransje som er i ferd med å løpe ut på dato. Bra gjort av Estland. Flere land kommer til å følge etter etterhvert.

 

Fordi Uber bare vil gjøre arbeidet som betaler godt. De har ingen interesse i å utføre drittarbeidet som hører med taxinæringen, ei heller opprettholde ett tilbud tilsvarende det taxinæringen er pliktig å gjøre.

 

Folk er happy med Uber, helt til det blir litt mangel på tilgjengelige biler og prisene stiger drastisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi Uber bare vil gjøre arbeidet som betaler godt. De har ingen interesse i å utføre drittarbeidet som hører med taxinæringen, ei heller opprettholde ett tilbud tilsvarende det taxinæringen er pliktig å gjøre.

 

Folk er happy med Uber, helt til det blir litt mangel på tilgjengelige biler og prisene stiger drastisk.

Hva mener du? Jeg har faktisk opplevd en taxisjafør i Oslo som ble grinete fordi jeg bare skulle en veldig kort tur. Turen tok 5 minutter men pga. mye bagasje kunne jeg ikke gå.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fordi Uber bare vil gjøre arbeidet som betaler godt. De har ingen interesse i å utføre drittarbeidet som hører med taxinæringen, ei heller opprettholde ett tilbud tilsvarende det taxinæringen er pliktig å gjøre.

 

Folk er happy med Uber, helt til det blir litt mangel på tilgjengelige biler og prisene stiger drastisk.

Hva mener du? Jeg har faktisk opplevd en taxisjafør i Oslo som ble grinete fordi jeg bare skulle en veldig kort tur. Turen tok 5 minutter men pga. mye bagasje kunne jeg ikke gå.

 

 

Taxinæringen er pliktig å ha ett tilbud 24/7, og også kjøre til og fra utkanten av strøket. Dette også med en rimelig stabil pris. Da har altså drittjobben med å sitte på vakt fra 5 om natten og utover morgenkvisten når det er minimalt med folk som skal kjøres. De er avhengig av rushtiden som inntektskilde for å kompensere for den pliktige nattevakten.

 

Uber vil bare delta på rushtiden når det er penger å hente. Når det er stor etterspørsel som i helger, helligdager og lignende, så stiger prisene hos Uber drastisk for å prøve å trekke flere sjåfører. Flere som fikk sjokk rundt nyttårsaften hvor prisene var 8 doblet normal pris i rushområder. Tilsvarende, når det er ingen biler tilgjengelig og plutselig etterspørsel, så er prisen høy for å prøve å skaffe sjåfører. Er vel ett fåtall Uber sjåfører som gidder å stå opp 5 om natten på en tirsdag for å kjøre en kar 15-30 minutter til standard pris, og enda mindre det å ha en 8 timers vakt når du ikke får timesbetalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Taxinæringen er pliktig å ha ett tilbud 24/7, og også kjøre til og fra utkanten av strøket. Dette også med en rimelig stabil pris. Da har altså drittjobben med å sitte på vakt fra 5 om natten og utover morgenkvisten når det er minimalt med folk som skal kjøres. De er avhengig av rushtiden som inntektskilde for å kompensere for den pliktige nattevakten.

 

Uber vil bare delta på rushtiden når det er penger å hente. Når det er stor etterspørsel som i helger, helligdager og lignende, så stiger prisene hos Uber drastisk for å prøve å trekke flere sjåfører. Flere som fikk sjokk rundt nyttårsaften hvor prisene var 8 doblet normal pris i rushområder. Tilsvarende, når det er ingen biler tilgjengelig og plutselig etterspørsel, så er prisen høy for å prøve å skaffe sjåfører. Er vel ett fåtall Uber sjåfører som gidder å stå opp 5 om natten på en tirsdag for å kjøre en kar 15-30 minutter til standard pris, og enda mindre det å ha en 8 timers vakt når du ikke får timesbetalt.

Gode poeng. Men taxi-ordningen er definitivt en ordning som bør moderniseres. Vi kan ikke holde på antikvariske holdninger bare fordi vi skal beskytte bransjer!!

Lenke til kommentar

Estland ser ut til å virkelig satse på ny teknologi og nye næringer. Dette er langt fra første gang jeg leser positive nyheter om nettopp dette i forbindelse med Estland. Kan for eksempel nevne e-Residence, og mener også å ha hørt at de har planer om å bruke blockchain-teknologi i forbindelse med valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fordi Uber bare vil gjøre arbeidet som betaler godt. De har ingen interesse i å utføre drittarbeidet som hører med taxinæringen, ei heller opprettholde ett tilbud tilsvarende det taxinæringen er pliktig å gjøre.

 

Folk er happy med Uber, helt til det blir litt mangel på tilgjengelige biler og prisene stiger drastisk.

Hva mener du? Jeg har faktisk opplevd en taxisjafør i Oslo som ble grinete fordi jeg bare skulle en veldig kort tur. Turen tok 5 minutter men pga. mye bagasje kunne jeg ikke gå.

 

 

Taxinæringen er pliktig å ha ett tilbud 24/7, og også kjøre til og fra utkanten av strøket. Dette også med en rimelig stabil pris. Da har altså drittjobben med å sitte på vakt fra 5 om natten og utover morgenkvisten når det er minimalt med folk som skal kjøres. De er avhengig av rushtiden som inntektskilde for å kompensere for den pliktige nattevakten.

 

Uber vil bare delta på rushtiden når det er penger å hente. Når det er stor etterspørsel som i helger, helligdager og lignende, så stiger prisene hos Uber drastisk for å prøve å trekke flere sjåfører. Flere som fikk sjokk rundt nyttårsaften hvor prisene var 8 doblet normal pris i rushområder. Tilsvarende, når det er ingen biler tilgjengelig og plutselig etterspørsel, så er prisen høy for å prøve å skaffe sjåfører. Er vel ett fåtall Uber sjåfører som gidder å stå opp 5 om natten på en tirsdag for å kjøre en kar 15-30 minutter til standard pris, og enda mindre det å ha en 8 timers vakt når du ikke får timesbetalt.

Taxinæringen kan da bestå og holde tilbudet sitt vedlike. Men kanskje de lærer noe og blir flinkere til å gi kundene det de vil ha fordi kundene har et alternativ som koster mindre.

Gidder ikke uber på natten, så er det et hull i markedet som vil fylles av andre aktører

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Taxinæringen er pliktig å ha ett tilbud 24/7, og også kjøre til og fra utkanten av strøket. Dette også med en rimelig stabil pris. Da har altså drittjobben med å sitte på vakt fra 5 om natten og utover morgenkvisten når det er minimalt med folk som skal kjøres. De er avhengig av rushtiden som inntektskilde for å kompensere for den pliktige nattevakten.

 

Uber vil bare delta på rushtiden når det er penger å hente. Når det er stor etterspørsel som i helger, helligdager og lignende, så stiger prisene hos Uber drastisk for å prøve å trekke flere sjåfører. Flere som fikk sjokk rundt nyttårsaften hvor prisene var 8 doblet normal pris i rushområder. Tilsvarende, når det er ingen biler tilgjengelig og plutselig etterspørsel, så er prisen høy for å prøve å skaffe sjåfører. Er vel ett fåtall Uber sjåfører som gidder å stå opp 5 om natten på en tirsdag for å kjøre en kar 15-30 minutter til standard pris, og enda mindre det å ha en 8 timers vakt når du ikke får timesbetalt.

Gode poeng. Men taxi-ordningen er definitivt en ordning som bør moderniseres. Vi kan ikke holde på antikvariske holdninger bare fordi vi skal beskytte bransjer!!

Hva er gammeldags med dagens ordning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gode poeng. Men taxi-ordningen er definitivt en ordning som bør moderniseres. Vi kan ikke holde på antikvariske holdninger bare fordi vi skal beskytte bransjer!!

 

 

Moderniseres hvordan? App med priser og estimat? Flere taxiselskap som har en app.

 

 

Taxinæringen kan da bestå og holde tilbudet sitt vedlike. Men kanskje de lærer noe og blir flinkere til å gi kundene det de vil ha fordi kundene har et alternativ som koster mindre.

Gidder ikke uber på natten, så er det et hull i markedet som vil fylles av andre aktører

 

 

Skal de subsidieres fra staten?

Mangedoble prisen sin når du ført må ta taxi?

De kan ikke bare "bestå og holde tilbudet sitt vedlike" når inntektsgrunnlaget fjernes.

 

Uber gidder ikke på natten, men det er ikke ett hull i markedet fordi Taxinæringen er pliktig å fylle det hullet. Har Uber ellers noe løsninger når det er mer akutt? Eller er det igjen, betal mangedobelt for å sikre deg en sjåfør? Grunnen til at Uber er billigere er forklart allerede, fordi de ikke må kompensere for 8 timers nattevakt på tirsdag hvor det ikke er noe innteksgrunnlag...

 

Dersom det fylles av andre aktører, blir det veldig dyrt for å faktisk få ting til å gå rundt. Du har vel ikke lyst til å betale 15 000 for en "taxi" til legevakten midt på natten når uhellet først er ute har du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At Uber blir forbudt i land som vet bedre er helt korrekt.

For Ubers tilhengere: at dere liker tjenesten er litt fra samme kategorien som at noen liker å jobbe svart eller betale for svart arbeid. Det er på akkurat samme måte "innovativt" om noen hadde lansert en tjeneste som tillot hvem som helst, med eller uten fagbrev, å jobbe svart hjemme hos noen for å fikse XXXX.

 

Ubers hele markedsmodell handler om å ta snarveier: ingen regulering/sertifisering, ingen forpliktelser, kun lettjente penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At Uber blir forbudt i land som vet bedre er helt korrekt.

For Ubers tilhengere: at dere liker tjenesten er litt fra samme kategorien som at noen liker å jobbe svart eller betale for svart arbeid. Det er på akkurat samme måte "innovativt" om noen hadde lansert en tjeneste som tillot hvem som helst, med eller uten fagbrev, å jobbe svart hjemme hos noen for å fikse XXXX.

 

Ubers hele markedsmodell handler om å ta snarveier: ingen regulering/sertifisering, ingen forpliktelser, kun lettjente penger.

 

Jeg tipper de fleste som bruker uber ikke gjør det fordi det er svart, men fordi de mener de får en mer praktisk tjeneste, noe du på mange måter gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er gammeldags med dagens ordning?

Å ha et eget "taxiselskap" er ikke lenger nødvendig. Det bør forenkles slik at "hvem som helst" kan få tillatelse til å operere sin taxi, uten å være knyttet opp mot et selskap.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gode poeng. Men taxi-ordningen er definitivt en ordning som bør moderniseres. Vi kan ikke holde på antikvariske holdninger bare fordi vi skal beskytte bransjer!!

 

 

Moderniseres hvordan? App med priser og estimat? Flere taxiselskap som har en app.

 

 

 

Taxinæringen kan da bestå og holde tilbudet sitt vedlike. Men kanskje de lærer noe og blir flinkere til å gi kundene det de vil ha fordi kundene har et alternativ som koster mindre.

Gidder ikke uber på natten, så er det et hull i markedet som vil fylles av andre aktører

 

 

Skal de subsidieres fra staten?

Mangedoble prisen sin når du ført må ta taxi?

De kan ikke bare "bestå og holde tilbudet sitt vedlike" når inntektsgrunnlaget fjernes.

 

Uber gidder ikke på natten, men det er ikke ett hull i markedet fordi Taxinæringen er pliktig å fylle det hullet. Har Uber ellers noe løsninger når det er mer akutt? Eller er det igjen, betal mangedobelt for å sikre deg en sjåfør? Grunnen til at Uber er billigere er forklart allerede, fordi de ikke må kompensere for 8 timers nattevakt på tirsdag hvor det ikke er noe innteksgrunnlag...

 

Dersom det fylles av andre aktører, blir det veldig dyrt for å faktisk få ting til å gå rundt. Du har vel ikke lyst til å betale 15 000 for en "taxi" til legevakten midt på natten når uhellet først er ute har du?

Da får du ringe ambulanse. Dessuten har jeg aldri hatt problemer med uber på natten heller. Min erfaring er at uber fungerer bedre enn normal taxi til det aller meste

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo! Et taxiselskap er pliktig til å betale skatt, betale merverdiavgift, betale feriepenger, betale sykelønnsforsikringer! Om idioter kommer på markedet og sier at de hopper over alle norske samfunnsrelaterte utgifter hører de ikke til her i landet..... Fortell meg, gir de overskuddet til IS eller noen andre som ikke kan eller vil bli registrert i pengestrømmen? Ta et standpunkt, voks opp og ta et ansvar!! Svart arbeid vil ikke være til det beste for oss uansett hvordan det blir framstilt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er slik at norsk taxi næring har et legimitets problem er det den norske stats anliggende. Manglende skatt eller juksing med tall kommer inn under skatt- og avgiftsdirektoratet og _skal _ behandles derfra. Og skal ikke overdras til tullinger med uregistrerte enheter uten forsikring  for passasjerer og eventuell skade. Bruk Uber på eget ansvar, ikke klag om dama blir antastet! (Satt på spissen, selv om det har vært tilfeller av det med registrerte taxier også (blant landets x10000 drosjesjåfører))

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...