TettSpaden Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hei Driver å tenker på å bygge min egen nas, men vet igrunn ikke hva jeg skal velge av kabinett eller hardware, atx eller itx osv. Vil gjerne ha en som bruker lite strøm, noe i nærheten av hva en ferdigkjøpt nas vil bruke. Må også ha minst 4 harddiskplasser, gjerne fler. Hovedkortet trenger forsåvidt ikke støtte alle diskplassene kabitnettet gjør siden jeg kan bruke ekstra pcie kort (såfremt hk støtter det selvsagt). cpu osv vet jeg egentlig ikke, såfremt det lar meg streame video fra nas'n uten problemer spiller det egentlig ingen rolle. Passiv kjøling hadde vært fint men ikke absolutt nødvendig. Pris? har egentlig ingen makspris, men vil heller ikke legge allverden i en NAS, så det kommer egentlig litt ann på hva jeg kan få for pengene, jo billigre jo bedre. På forhånd takk for hjelp og forslag. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Du burde nesten bestemme deg for om du vil ha itx eller atx. Jeg har Fractal R5 selv til serveren min, og syns det er veldig fint kabinett for det. Stille og er plass til 8 harddisker + 2 SSD + 2 5,25 brønner. Hvilket operativsystem skal du ha på serveren? Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 5. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2016 Hei Takker for svar, Os tenkte jeg å bruke FreeNas siden jeg har lest mye bra om det, men jeg er åpen for andre os, så hvilket som helst du/dere anbefaler går bra for meg. Egentlig veldig usikker angående itx vs atx, jeg har ingen plass problemer så er ikke avhengig av at det er knøttlite, så da er vel kanskje atx like greit? eller har itx andre fordeler jeg bør tenke på? kanskje og bedre utvalg av atx tilbehør som igjen gir lavere priser? Har aldri vært borti itx før, så kan rett og slett svært lite om dette formatet. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 (endret) Tja, hvis du skal bruke FreeNAS så burde du gå for ECC ram, med hovedkort og prosessor som støtter det. Brukte FreeNAS selv før, men har gått over til unRAID, og liker det egentlig veldig mye bedre, men du velger hva du vil bruke selv Hvis du ikke har plassproblemer så ville jeg definitivt gått for atx. Fractal R5, Evga G2 550W, 16GB ram (greit å ha litt ekstra når du først kjøper, ram er ikke så dyrt) er en god start. i3, i5 eller i7? Har du tenkt noe på det? Streame video, er det da direct stream, eller transkoding med Plex?Tenkt til å kjøre noen VM? Greit å vite hva du vil ha mulighet for. Endret 5. mars 2016 av Bjonness406 Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2016 Hei igjen hmm ja, ecc ram og ting som støtter kan vel fort bli dyrt. spiller egentlig ingen rolle for meg hvilket os det er sålenge det er noenlunde enkelt å bruke og stabilt. Skal ta en titt på unraid. Hvilken cpu har jeg heller ikke tenkt på egentlig, men siden jeg gjerne vil ha det litt billig blir kanksje i3 det greieste valget. Bruksområdet mitt er egentllig veldig simpelt, vil bare ha alle diskene ut av pcen og inn i en nas rett og slett som lagring. Blir kanskje litt feil å kalle det streaming, men vil ha så jeg kan spille filmene/tv seriene mine som ligger lagret på nas'n på mine pc'er, en pc om gangen stort sett, og høyeste oppløsning er full hd. Jeg er å usikker på om jeg skal kjøre diskene mine i raid/stripe, siden jeg har en del forskjellige disker blir kanskje jbod det greieste alternativet. Ikkeno superviktig på noen av diskene så om de skulle ta kvelden er det ingen krise uansett. Mye av diskene jeg har nå er eldre disker uansett så regner med at noen kommer til å avgå med døden. Har også tenkt tanken på å bare ta en eldre maskin som jeg har her, bytte os og bruke den, men har lest at eldre pc'er bruker mye strøm i forhold til en nas, usikker på hvor mye dette vil utgjøre over lang sikt uansett, noen tanker om dette? På forhånd takk igjen for help. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Morsomt å ordne slikt selv, men du har ikke vurdert færdige NAS løsninger? Betalte vel 2600kr for min Seagate 6TB (3x2) NAS som er veldit liten, bruker lite strøm og er stillegående. Dønn stabil er den og. Den har god støtte mot andre produkter, og tven min (eldre samsung) får opp NAS som en egen input sammens med HDMI osv. Suverene saker. Meget fornøyd med den. Endret 6. mars 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Tror egentlig unRAID vil være helt perfekt for deg, men det er jo min mening Enkelt å sette opp, og komme igang. Syns personlig det er mye enklere enn FreeNAS (brukte det før), jeg kommer ihvertfall aldri til å gå tilbake. Elsker også muligheten for dockers!En billig i3 holder nok, men hva slags gammel hardware har du? Sparer nok mer penger på å bruke det enn å kjøpe noe som bruker litt mindre strøm. Evt kjøpe en ny cpu på bruktmarked og beholde ram og hovedkort. Siden du har en del forskjellige harddisker er unRAID veldig fint, du kan legge til harddisker senere uten å sette opp noe som helst på nytt. Bare å legge de til så er de oppe å går.Har ikke noe å si om det er forskjellige størrelser på harddiskene, bare å putte alle inn og så får du all lagringsplassen på alle sammen minus parity (den største harddisken). Når du bruker parity så er du beskyttet mot en enkel diskkrasj, eller 2 harddiskkrasj hvis du har dual parity (kommer i 6.2 versjonen, er på 6.1.9 nå). Endret 6. mars 2016 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå