Studenten! Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hei, Jeg er OBOS-medlem men kan ikke forstå hvordan forkjøpsretten gjelder. Altså er det bare en fordel å ha forkjøpsrett dersom man har et likt sistebud som en annen og det da står kun mellom dere to? Og du er den eneste med ansiennitet slik at du får boligen? Er det slik det fungerer? 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Det er slik usbl fungerer, så vil tro det fungerer likt i OBOS Endret 4. mars 2016 av Tarzan93 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Nei, forkjøpsretten fungerer slik at du ikke trenger å by. Når budrunden er over kan du tre inn i budet, om du har lengst ansiennitet blant de som ønsker å gjøre det. 3 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Som igjen vil si at du ikke trenger å være med i budrunden for å presse opp prisen. Du kan sitte på sidelinjen og vente... Er salgsprisen bra for deg, kan du bare pårope deg ansiniteten og håpe at ingen andre har bedre. Du må dog huske på at du da overtar alle vilkår som er satt i det orginale budet. Så hvis det er et krav om overtagelse i morgen så må du godta det. 2 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 5. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2016 Takk for svar! Det vil si at dersom det står mellom to personer - person A og B - person A byr 2 mill og person B har ikke mer å gå på slik at person A "vinner" så kan jeg tre inn i stedet for han? Men kan da person A by enda mer slik at jeg likevel "mister" boligen? Og jeg må da kanskje si ifra til megler før budrunden at jeg ønsker å bruke forkjøpsretten, slik at han holder meg oppdatert på hvilke bud som kommer inn? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 (endret) Forkjøpsretten avklares etter at budrunden er over: Først er det en normal budrunde der høyeste bud vinner. Så etter at budrunden er over kan de som har forkjøpsrett velge å benytte seg av den, der den som har lengst ansiennitet (og ønsker å overta høyeste bud) vinner retten til å gå inn på høyeste bud. Hvis ingen med forkjøpsrett ønsker å benytte forkjøpsretten, så vinner den som vant den opprinnelige budrunden. Se disse sidene hos OBOS:https://www.obos.no/forkjopsrett https://www.obos.no/medlemskap-og-fordeler/alt-om-forkjopsretten/ofte-stilte-sporsmal-og-svar-om-forkjopsretten Du kan også se på Burettslagslova § 4-11 til § 4-22:https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39 Endret 5. mars 2016 av what_no2000 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 (endret) Det er altså et sentralt poeng at den som vant opprinnelige budrunde ikke kan starte ny budrunde med de som ønsker å benytte seg av forkjøpsretten. Endret 5. mars 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Opplys for all del IKKE megler om at du kommer til å bruke noe forkjøpsrett... Dette kan megler bruke for å presse kjøper til å betale enda mer enn det han vinner budrunden for. "Jeg veit at det er en som har sagt han skal bruke forkjøpsrett, så for å være sikker så vil jeg anbefale å legge inn et høyere bud." Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Opplys for all del IKKE megler om at du kommer til å bruke noe forkjøpsrett... Dette kan megler bruke for å presse kjøper til å betale enda mer enn det han vinner budrunden for. "Jeg veit at det er en som har sagt han skal bruke forkjøpsrett, så for å være sikker så vil jeg anbefale å legge inn et høyere bud." Da jeg var på visning sist sa megleren at jeg skulle melde forkjøpsrett på forhånd ... Altså hvis jeg ikke melder fra om forkjøpsrett på forhånd og ikke er med i budrunden så vil jo ikke jeg få informasjon om hva som ble det endelige budet? Da vet jeg jo ikke når jeg skal"slå til"? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Du får svar på alle spørsmålene dine her. https://www.obos.no/medlemskap-og-fordeler/alt-om-forkjopsretten/ofte-stilte-sporsmal-og-svar-om-forkjopsretten I korte trekk: Du melder at du ønsker å bruke din forkjøpsrett på eget skjema til OBOS. Skjemaet finner du tilknyttet boligprospektet. Fristen for å melde er angitt i annonsen/prospektet. Dersom du er den med høyest ansiennitet, så vil du få tilbud om å kjøpe boligen (tre inn i budet). 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Opplys for all del IKKE megler om at du kommer til å bruke noe forkjøpsrett... Dette kan megler bruke for å presse kjøper til å betale enda mer enn det han vinner budrunden for. "Jeg veit at det er en som har sagt han skal bruke forkjøpsrett, så for å være sikker så vil jeg anbefale å legge inn et høyere bud." Da jeg var på visning sist sa megleren at jeg skulle melde forkjøpsrett på forhånd ... Altså hvis jeg ikke melder fra om forkjøpsrett på forhånd og ikke er med i budrunden så vil jo ikke jeg få informasjon om hva som ble det endelige budet? Da vet jeg jo ikke når jeg skal"slå til"? Gjør du det så gir du megleren VELDIG mye makt. Han kan da si at det er 2 3 stk som har sagt at dem kommer til å bruke forkjøpsretten, og at kjøper da MÅ gi mye mer for å være sikker på å få boligen. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Opplys for all del IKKE megler om at du kommer til å bruke noe forkjøpsrett... Dette kan megler bruke for å presse kjøper til å betale enda mer enn det han vinner budrunden for. "Jeg veit at det er en som har sagt han skal bruke forkjøpsrett, så for å være sikker så vil jeg anbefale å legge inn et høyere bud." Da jeg var på visning sist sa megleren at jeg skulle melde forkjøpsrett på forhånd ... Altså hvis jeg ikke melder fra om forkjøpsrett på forhånd og ikke er med i budrunden så vil jo ikke jeg få informasjon om hva som ble det endelige budet? Da vet jeg jo ikke når jeg skal"slå til"? Person B er på visning på en leilighet. Den er takstert til 2.000.000. B ser for deg at dette er en leilighet B vil prøve å kjøpe og melder sin forkjøpsrett til megler. Etter en viss tid før budrunden blir det ikke mulig å melde sin forkjøpsrett lenger. Så starter budrunden. Si at vinnerbudet her er på 2.300.000 som er gjort av person A. Da må megler ringe til den personen med høyest ansinitet (antall år i OBOS) som i mitt eksempel er B og spørr om B vil kjøpe leiligheten for 2.300.000. Takker B ja, får han kjøpe den for 2.300.000, men takker han nei får A kjøpe den for 2.300.000. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Forkjøpsrett meldes til obos, ikke megler. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Forkjøpsrett meldes til obos, ikke megler. Takk for korreksjon. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 opplyser du som sagt megler om at du kommer til å melde forkjøpsrett, så gir du han grunn til å kunne presse prisen høyere opp og at budvinner ofte oppfordres til å by over seg selv for å være sikker, Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 opplyser du som sagt megler om at du kommer til å melde forkjøpsrett, så gir du han grunn til å kunne presse prisen høyere opp og at budvinner ofte oppfordres til å by over seg selv for å være sikker, Kan ikke megler se om folk har meldt forkjøpsrett? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) opplyser du som sagt megler om at du kommer til å melde forkjøpsrett, så gir du han grunn til å kunne presse prisen høyere opp og at budvinner ofte oppfordres til å by over seg selv for å være sikker, Kan ikke megler se om folk har meldt forkjøpsrett? De fleste selgere i dag vil nok velge å avklare forkjøpsrett før salget, men det er ikke nødvendig. - Det vil si at den blir "annonsert" på BBLet sine sider for forkjøpsrett før visninger/osv, og man kan da melde sin interesse hvis man har ansennitet. Når objektet da er "solgt" vil den med høyest ansennitet få tilbud om å tre inn i høyeste bud, og så går man evt nedover listen hvis det er flere og førstemann ikke ønsker dette. - Dette kan avhengig av markedet være en fordel eller ulempe for selger - Fordelen kan være at dersom interessen er stor så vil budgivere vite at det foreligger interesse fra noen med ansennitet og prøve å by så høyt at denne ikke ønsker å tre inn i budet (hvis de virkelig vil ha leiligheten) - og motsatt, dersom ingen vil ha leiligheten så mye så kan det være vanskelig å få igang budrunder fordi de som kunne være interessert regner med at den blir tatt på forkjøpsrett uansett. Endret 17. mars 2016 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Blir ikke forkjøpsrett utlyst etter budrunden? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. mars 2016 Del Skrevet 21. mars 2016 Blir ikke forkjøpsrett utlyst etter budrunden? Normalt før, fordi det er best for alle parter at denne er avklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå