Gå til innhold

Dette tjener ingeniørene i Silicon Valley


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen sier (såvidt jeg ser) ikke noe om de langt mer interessante spørsmålene:

1. Hvor mye sitter en ingeniør/lærer/mekaniker/... igjen med av lønna etter at skatt, "typisk" levekost (hus, helse, skole, mat) etc er betalt. Hvis en Norsk ingeniør kan flytte til Silicon Valley og doble lønna men sitter igjen med like mye som i dag pga økt husleie og kosten ved å sende barn på College så er det ikke like attraktivt. Litt banalt: hvis man skal jobbe og leve på et "passe" nivå de respektive stedene, hvor mye penger har man igjen til flatskjermer/øl/<sett inn last>.

 

2. Hvor mye koster det en arbeidsgiver å ha en teknolog gående i Silicon Valley kontra i Norge? Dette sier oss noe om hvor konkuransedyktig vi må være for å hevde oss internasjonalt.

 

Det kan tenkes at Silicon Valley tiltrekker seg de flinkeste hodene internasjonalt (pga lønn men også prestisje og faglige muligheter), slik at mange Norske ingeniører aldri ville ha fått tilbud om å jobbe i Silicon Valley pga evner og innsats.

 

-k

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at en "gjennomsnittsingeniør" i USA (altså en som jobber med andre ting andre steder, dog basert på et litt magert utvalg, da jeg ikke kjenner så ekstremt mange) er at de ligger på lønninger som er ganske nærme de norske. Dvs under det som er skissert i artikkelen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Zorin : Silicon Valley.

 

Perfect !

 

Hold position here.

 

Only minutes more, Carl.

Nothing can stop it now.

The greatest cataclysm....in history !

Carl : And all attributed to natural causes.

 

Zorin : Exactly :D

 

"San Francisco-områdene er for eksempel blant de absolutt dyreste stedene i USA å bo"

 

Det skal være sikkert.......hadde huset fra "Full House" i SF vært for salg i dag hadde det nok kosta 3-4 mill dollar :p

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...