Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers rett til eierskap av arbeide utført på fritiden

nirolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er rettskilden?

Hva med å gjøre bittelitt arbeid selv heller enn å fantasere basert på egen rimelighetsoppfatning og kreve at andre forklarer hvorfor du tar feil? Jeg har allerede vist til rettslig grunnlag lengre oppe. For programvare er det åvl. § 39g, for andre åndsverk § 39. Retten til åndsverk (med unntak av de ideelle rettighetene, altså de ikke-økonomiske sidene av det) kan selges, og § 39g er fravikelig ved avtale. Åndsverk kan selges før de er produsert, hvis ikke hadde for eksempel forlagsavtaler og platekontrakter fungert heller dårlig. Når det gjelder avtalefrihet, så er det du som påstår at den skal innskrenkes som må vise til grunnlag for det. 

Jeg har imidlertid allerede vist til grunnlaget for å innskrenke avtalefriheten: Avtaleloven § 36. Det er ikke tvil om at den enkelte tilfeller vil gi grunnlag for sensur av en bestemmelse som gir arbeidsgiver rett til åndsverk produsert på fritiden. Men slettes ikke i alle tilfeller, for alle typer jobber og for alle typer åndsverk. Og det blir altså en konkret vurdering, hvor utgangspunktet er det motsatte, og hvor det kreves mye mer kjennskap til faktum enn vi har her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, denne kommer ikke til anvendelse i dette tilfellet. Det er etter mitt syn feil juss. Så den, men forkastet den umiddelbart som irrelevant.

http://lovdata.no/lov/1961-05-12-2/§39

Her har vi et utmerket godt praksis på hva Lex Spesialis er.

Denne har i dette tilfellet forrang:

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§1-9

Det dreier seg ikke om en bestemt programvare men arbeidstakers rett til å disponere egen fritid.

Lenke til kommentar

I motsetning til deg har jeg jo faktisk argumentert for mine standpunkter, og prøvd å forklare hvorfor du tar feil. Jeg begynner å bli litt lei av at du ikke gidder å argumentere for synspunktene dine, bare kommer med vage henvisninger og ullent tull. Jeg kan jo ikke bevise at en regel IKKE eksisterer, så når du ikke klarer å spesifisere hvilken bestemmelse som regulerer dette antar jeg det er fordi du ikke kan det. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er denne avtalen uproblematisk - arbeidstaker har tross alt hatt forhandlingsmuligheter. En arbeidstaker som oppfattet dette som problematisk har f.eks. anledning til å forhandle seg til høyere lønn, eller annen kompensasjon for åndsverkene. 

Betraktninger knyttet til arbeidsmiljøloven er bare relevant hvis avtalen statuerer en arbeidsplikt i fritiden (hviletiden).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mage gode svar! Konklusjonen er altså at avtalen i utgangspunktet er gyldig og ikke urimelig.

Hvordan forholder man seg til en slik avtale i praksis? Jeg vil vel tro at når arbeidstager har signert en slik avtale, så forventer arbeidgiver at arbeidstageren meddeler dersom han har gjort noe programmering utenom arbeidstiden. Dersom dette gjøres i forkant av fritidsprogrammering så kan man jo avklare hvordan arbeidsgiver stiller seg til saken.

Hvis man derimot allerede har bidratt til opensourceprosjekter, som f.eks. Linux, så har man allerede gitt fra seg koden til en tredjepart. Den kan vanskelig trekkes tilbake. Og den kan ikke gis ekssklusivt til arbeidsgiver, da den allerede er delt og kanskje i bruk. Er dette et alvorlig avtalebrudd? Hvilke konsekvenser kan det få for den ansatte? Hva bør man i så fall gjøre? Dette er en reell problemstilling for en del ansatte i dette firmaet og de er bekymret for evt konsekvenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette er en reell problemstilling bør vedkommende ta kontakt med sin fagforening.

Når det gjelder Linux-contributions blir det vel et spørsmål om terskel før avtalen trer inn. Er det en felles oppfatning mellom partene at den også omfatter bugfixes og andre mindre saker, eller bare større eller mer selvstendige prosjekter? Tvil rundt dette vil lett tolkes i arbeidsgivers disfavør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...