Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC slår ikke seg på, vifter spinner ikke.

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt meg nytt hovedkort og prosessor. I7 4790 og msi z97m-g43. Alt av andre deler funket for 1 uke siden. Har tatt ut hovedkortet fra kabinettet og står opp på ei eske for å minimere feilkilder. Går IT og har bygd PCer så kan litt om emnet. Når jeg kobler til hovedkortet bruker jeg en DVI tilkobling (ingen skjermkort), 4pin til CPU og en 20/24 pin til hovedkortet (usikker på størrelsen om det er 20 eller 24 men det spiller ingen rolle.

Når jeg kobler til strømforsyningen er det ingen LED som lyser på hovedkortet, usikker om det er på kortet, har ikke funnet hvor den er plassert. Har også montert prosessoren med stock vifte uten kjølpepasta som er koblet til vifteporten på motherboardet. Dette går vell fint om den kjører i noen få minutter? Har testet strømforsyning med en binders og den slår seg på. Når jeg trykker på power knappen på kabinettet eller bruker et skrujern direkte på hovedkortet skjer det ingenting, ingen vifte spinner. Bestilte hovedkortet fra komplett, er det bare å levere tilbake?

Legger til to bilder, tar gjerne noen flere bilder hvis det hjelper

post-294709-0-66072700-1457116903_thumb.jpg

post-294709-0-26232000-1457116905_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil aller først bare fraråde deg til å ikke starte opp pcen uten kjølepasta. 

Sjekk manualen til hovedkortet for hvor LED sitter

Gå over alle strømkabler og sjekk at de sitter ordentlig i. Den 20/24 pin kan være et herk å få presset ordentlig ned.

Hvordan er det med ram? Test med én brikke, om du har to.

Lenke til kommentar

skal det ikke være en 8 pin til cpu? hvis du ikke engang får ett lite blipp i viftene, så høres det ut som om noe ikke er koblet rett. cpu vifta må være koblet til cpu fan på hk. og noen av de mer billige strømforsyninger har elendige kontakter.

Endret av Magnetmannen
Lenke til kommentar

En i7 uten kjølepasta vil slå seg VELDIG fort av / bli brent - så den misser du fort...Det er ikkje snakk om minutter.

Ville gått over alle koblingene for strøm og kablene for sw/reset/pwr.

Start så med 1 og 1 brikke..

Lenke til kommentar

På hovedkortet er det bare 4 pin. På strømforsyningen går det ann å splitte til 4x2. Fant i manulen hvor LED befinner seg. Har testet med 1 brikke og uten RAM og jeg har presset ned 24pin så langt ned som det går. 

For testing, er 4 pin til cpu og 24 pin til hovedkort nok? Når det ikke kommer lys til hovedkortet er det vell hovedkortet som er problemet? Har sjekket manualen til connector flere ganger.

Endret av veggas996
Lenke til kommentar

For testing, er 4 pin til cpu og 24 pin til hovedkort nok? Når det ikke kommer lys til hovedkortet er det vell hovedkortet som er problemet? Har sjekket manualen til connector flere ganger.

ja, 4pin til CPU og 24 pin til hovedkort er riktig.

Sikker på du kortslutter riktig pins til PWR? (startknappen)

Lenke til kommentar

ja, 4pin til CPU og 24 pin til hovedkort er riktig.

Sikker på du kortslutter riktig pins til PWR? (startknappen)

Ja, har sjekket i manualen flere ganger. Power Switch er vell riktig.

Lenke til kommentar

Da kan du ha brent din cpu.... Som sagt, det tar bare sekunder uten kjøling.

Har du en annen cpu å prøve med?

Du sa du var flink å bygge pc'er, så da ville jeg gått tilbake til step 1 og begynt med å gå over alle kablene. Prøvd en annen gpu, Hatt pasta på cpu.... og dobbelt sjekka allt en gang til.

Evt prøvd en annen psu.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar

Da kan du ha brent din cpu.... Som sagt, det tar bare sekunder uten kjøling.

Hadde på kjøling når jeg prøvde å starte den for første gang. Til og med vifter starter ikke. Hvordan kan den ha blitt brent når den ikke har startet opp engang?

Lenke til kommentar

Vil tro BOXED-kjøleren som kom med prosessoren har thermal pad/kjølepasta. Da er nok ikke brent CPU årsaken heller.

Har du mulighet for å teste hovedkort i en annen pc? Vis ikke ville jeg sendt hovedkort i retur.

Endret av Dusken
Lenke til kommentar

Vil tro BOXED-kjøleren som kom med prosessoren har thermal pad/kjølepasta. Da er nok ikke brent CPU årsaken heller.

Har du mulighet for å teste hovedkort i en annen pc? Vis ikke ville jeg sendt hovedkort i retur.

Den hadde kjølepasta på ja, innpakningen hadde kommet borti så litt hadde blitt skrapet av. Når jeg tok av kjøleren dekte den ganske dårlig på CPUen, men nok til at den hadde funket i en lengre periode med greie temperaturer. Har selv kjølepasta liggende, men orker ikke å ta av og på for hver gang jeg tar av prosessoren Har kontaktet en del kompiser og bekjente, men ingen bruker 1150 socket. Sender nok inn kortet til komplett og heller betale for testing hvis ingenting er galt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...