Gå til innhold

Anbefalte innlegg

25477185516_4fd7d395cd_h.jpg

Det er noe hvitt (ser nesten ut som fint støv) rundt hele kanten av glasset, men regner ikke med det er det. Er livredd for at det er sopp, men det ser ikke slik ut på andre bilder jeg har sett. Kan det være noe i innfestingen av linseelementene man ser så tydelig? Det er flere ringer innover. Hadde jeg hatt et makroobjektiv kunne jeg kanskje fått tatt et noe bedre bilde, men dette var det beste jeg fikk til ..

Her ser man et (nesten) uretusjert bilde tatt med objektivet i full fart bare for å se om jeg kunne se noe galt med bildene. 

24876578563_28c248ca25_b.jpg

Håper ikke det er noe galt med objektivet, da jeg handlet det brukt på Finn.no like etter jul. Jeg la merke til uregelmessighetene inne i objektivet med en gang jeg mottok det, men har ikke sett noe feil med bildene. Først i dag ble jeg klar over at man kan få sopp i objektivene, og da fikk jeg en guffen følelse.

Det er ikke lett å være amatør i denne vide fotoverden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voksemønstret minner ikke om soppvekst, så jeg holder er knapp på at det er støv eller en form for avleiring. Ser ut som du har to ulike fenomener gående. Det skal generelt svært mye til før du merker ujevnheter i objektiv ved normalt bruk. Fikk en gang et tips fra en kar som jobbet for Pentax at om jeg var bekymret for dette så kunne jeg feste en liten bit av en postit lapp med limet på den en plass på linsa og ta et bilde, så kunne jeg selv se hvor mye som skulle til.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan se ut som seperasjon av linseelementer. (Sopp ser ut som edderkoppnett). Du skal dog ikke bekymre deg for mye, jeg har sett bilder tatt med knust frontelement som var overraskende gode. Frontelementet tåler mye juling, riper og smuss før det synes på bildene. Det bakre elementet derimot skal man være mer forsiktig med.

Lenke til kommentar

Voksemønstret minner ikke om soppvekst, så jeg hoder er knapp på at det er støv eller en form for avleiring. Ser ut som du har to ulike fenomener gående. Det skal generelt svært mye til før du merker ujevnheter i objektiv ved normalt bruk. Fikk en gang et tips fra en kar som jobbet for Pentax at om jeg var bekymret for dette så kunne jeg feste en liten bit av en postit lapp med limet på den en plass på linsa og ta et bilde, så kunne jeg selv se hvor mye som skulle til.

Betryggende å høre :)

Bildet ser ikke ut til å være påvirket av det, så jeg hadde ikke brydd meg om det. Hva slags objektiv er dette?

Nei, jeg kan ikke spore noe forstyrrelse i bildene. Det er et Nikkor 10-24mm.

Det kan se ut som seperasjon av linseelementer. (Sopp ser ut som edderkoppnett). Du skal dog ikke bekymre deg for mye, jeg har sett bilder tatt med knust frontelement som var overraskende gode. Frontelementet tåler mye juling, riper og smuss før det synes på bildene. Det bakre elementet derimot skal man være mer forsiktig med.

Jeg tipper også at det er separasjon av linseelementene. Da faller jeg til ro med dette og senker skuldrene.

Takk for svar folkens!

Lenke til kommentar

Det der er ikke sopp. Det ser mer ut som en liten glitch i produksjonsprosessen.

Jo nærmere kanten på glasset man kommer, jo mindre bidrag og betydning har glasset, og evt. feil på det, på bildet.

I tillegg vil alle hakk, sår og andre uregelmessigheter i frontglasset være så mye ut av fokus at feilens 'blur-circle' dekker hele bildet!

Ergo vil alle feil i selve frontglasset aldri sees som en ripe i bildet, men som en degradering (lavere kontrast og softness) i hele bildet.

Men jeg tviler som sagt på at disse merkene helt ute i kanten kan merkes overhodet.

EDIT: Det jeg nevner over brukes ofte som 'bevis' når folk selger objektiv med en kraftig ripe:

"Det påvirker jo ikke bildene" (Fordi de ikke kan se ripen på bildene)

Men jo, ripen påvirker i høyeste grad bildene! Men bare i form av at hele bildet blir litt dårligere...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det kommer jo selvfølgelig helt an på størrelsen på ripen!

Sunn fornuft og kunnskap om defokusering av objekter (spesielt når man beveger seg langt innenfor minste fokusavstand) skulle gjøre dokomentasjon overflødig.

Gjør følgende eksperiment: Sett en stor svart tape-bit midt på frontglasset på objektivet ditt. Ta et bilde. Ser du tape-biten?

Nei. I dette tilfellet ser du ikke en degradering i bildet heller! Hvorfor? Jo fordi tape-biten bare utelukker en del av frontglasset fra å bidra med lys til bildet. Dette kompenserer lysmåleren i kamera for automatisk.

Ditt f/2.8 objektiv blir på en måte en f/3.5...

Men en ripe, vil bidra med lys som ikke brytes på samme måte som lys fra resten av glasset, men med lys som kastes i alle retninger, og er defokusert (fordi den befinner seg langt innenfor minste fokusavstand) Det viser seg som redusert kontrast og skarphet.

Selvfølgelig i variende grad alt etter hvor alvorlig ripen er.

Jeg husker jeg så et eksempel på et bild tatt med helt knust frontglass! (Tror det var på lensrentals.com) Bildet var bra det! man kunne ikke noen riper, bare litt softhet og blass kontrast.

Lenke til kommentar
Jeg husker jeg så et eksempel på et bild tatt med helt knust frontglass! (Tror det var på lensrentals.com) Bildet var bra det! man kunne ikke noen riper, bare litt softhet og blass kontrast.

Det var også poenget mitt. Jeg synes man bør være ryddigere på å skille teori fra praksis. Jeg har testet hundrevis av objektiver, også identiske i ulik tilstand og det skal ganske mye til før man begynner å se degradering i bilderesultatene.

Lenke til kommentar

Det var også poenget mitt. Jeg synes man bør være ryddigere på å skille teori fra praksis. Jeg har testet hundrevis av objektiver, også identiske i ulik tilstand og det skal ganske mye til før man begynner å se degradering i bilderesultatene.

Jeg kunne helt sikkert sagt tydeligere at jeg heller ikke bryr meg om effekten de fleste riper har på bildet.

Poenget mitt var at folk forventer å kunne se ripen på bildet, og når de ikke gjør det, så tror de den ikke gjør noe med bildet i det hele tatt!

Men selv den minste ripe har jo en knøttliten effekt på bildet, fordelt utover...

Lenke til kommentar

Det er noe hvitt (ser nesten ut som fint støv) rundt hele kanten av glasset, men regner ikke med det er det. Er livredd for at det er sopp, men det ser ikke slik ut på andre bilder jeg har sett.

Kan det være "luft" i coatingen.....?

Det skal du ikke se bort ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...