AnonymDiskusjon Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hei, Sitter og spekulerer veldig - det er sånn at jeg er litt over middels interessert i raketter, og beundrer de store aktørene som driver på med landing av raketter. (SpaceX og Blue Origin) Referanser for de som ikke vet hva jeg prater om: Det jeg lurer på, er om det i praksis lar seg gjøre for en amatør å bygge en miniatyr-modell og forsøke å lande denne. - Eller om jeg da vil komme borti lover som gjør det umulig å gjennomføre dette innenfor lovens rammer. Jeg spør fordi jeg må begynne å tenke over hva jeg skal finne på for noe lurt når jeg om et år eller to skal skrive bacheloroppgave... Målet er å bygge en modell med fokus kun på å kunne lande, som slippes fra en drone som flyr ca 120m over bakken. (Innenfor regelverket for droner / modellfly.) Denne modellen skal ha følgende egenskaper: -Styring på veien nedover med kontrolloverflater, etter gps og/eller radiostasjoner på bakken. -"Fast" rakettmotor som tennes og gjennomfører et "suicide" burn. Er dette innafor hva man kan få lov til, som amatør? Radiokommunikasjonen vil gå veldig greit for seg. Er amatørradiooperatør, og vet hvilke regler som gjelder der. Null problem å holde dette innafor reglene der. Når det gjelder reglene for droner, så er jeg i tvil - kommer det å slippe en rakettmodell fra høyde i konflikt med de reglene som gjelder der? Hvilke regler må jeg forholde meg til når det gjelder framstilling av rakettdrivstoffet? Er nødt til å få tak i små mengder kjemikalier av "skummel" sort for å få framstilt det som må til for å få til selve rakettmotoren, og det kan hende jeg må borti skumle saker for å få til pålitelig tenning. Når det er snakk om beskjedne mengder, til et fredelig formål - er det mulig å få tak i sånne kjemikalier? Aktuelt kjemikalie: Kaliumperklorat. Hvilke regelverk faller modellraketter generelt inn under? Er det mer jeg må tenke på? Anonymous poster hash: b07ea...20d Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Bedre video på "akkurat" det jeg ønsker å forsøke, bare i veldig liten skala: Anonymous poster hash: b07ea...20d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå