NextoN Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hei. Trengte noen bildeler og noe av dette måtte bestilles via utland, fikk ikke beskjed om at det var fra utland. Fikk heller ikke beskjed om at det ikke var returrett. Møtte opp i butikk å kjøpe dette. Prøvde å avbestille men de mente det ikke var retur på bestillingsvarer. Fikk ikke oppgitt pris når jeg bestilte / kjøpte dette. Har heller ikke betalt. Lurer på om dette er faktisk tilfelle i norsk forbrukerrett. Eller er det ok å avbestille? Lenke til kommentar
snip Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hvilken nettbutikk bestille du fra da. Hvilken deler bestilte du? Er vise deler som ikke er returett på. Men det fleste skal du kunne returnere varen Om den ikke passer eller er etter beskrivelsen. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Dette var i butikk, ikke via nettbutikk. Var en thermostatføler og litt annet knask. Håpte dette gikk under: § 41.Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Lenke til kommentar
snip Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Termostat skal du kunne returnere. Da dette ikke er noe spesialisert del til bil. Varer som ikke kan returneres er kun spesial bestilte deler til din bil. Som sier er vanskelig å selge videre eller som ikke er lager vare. Om delen må eks bestilles fra Tyskland fra fabrikk som ikke er lager ført i norge. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Var thermostatføler, den som slår inn viften på sekundærviften på radiatoren. De hadde den ikke på lager, men er forsåvidt ikke noen spesiell del uten om at de ikke hadde den på lager? Lenke til kommentar
snip Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hvilken butikk var dette? Følere er lagervare på noen butikker. Og noen ikke og må derfor bestilles fra utlandet. Er det bestilt fra delelager fra din forhandler. Så går det litt på hvor gammel bilen er? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Spørsmålet er vel om det er jurdisk mulig å avbestille ettersom jeg ikke fikk informasjon om dette og jeg har ikke betalt. Endret 4. mars 2016 av NextoN Lenke til kommentar
Fish Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Siden varen er kjøpt i butikk (uavhengig om det er bestillingsvare eller ikke) gjelder ikke angreretten. Retur av varer (eller bytterett) er ikke en lovfestet rettighet. Her er det butikken som setter betingelsene. Når det kommer til avbestilling av bestillingen sier Forbrukerkjøpsloven § 41 Avbestilling før levering følgende: Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Merk at selger kan kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Det står en del nyttig på denne linken. Endret 4. mars 2016 av Fish 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Som du sjølv siterer så kan ikkje selgaren nekte deg å avbestille, men selgaren kan kreve erstattning for det tapet som avbestillinga medfører. Dette tapet er minimum profitten som selgaren skulle ha hatt dersom du ikkje avbestilte, i tillegg kjem erstatning for utlegg på den aktuelle vara dersom den ikkje berre kan selgast vidare til nokon andre. Summa summarum så utgjer erstatninga for tapt salg ofte nesten det same som den opprinnelige prisen. Og ein anna ting, du seier at du ikkje fikk opplyst pris når du bestilte, men gjorde du noke forsøk på å innhente pris? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Fikk inntrykk av det lå på varelager i oslo etc. Så derfor tenkte jeg at det var 1-2 dager så hadde jeg varene. Så tenkte jeg at jeg ville få se hva det kostet når jeg mottok varene og at det ikke hadde så mye å si. Varene ble endel dyrere enn jeg hadde tenkt og har derfor lyst til å avbestille. Fikk ikke noe utskrift av varene jeg bestilte eller pris. Så kom som et lite sjokk da jeg spurte om dette på mail. Lenke til kommentar
snip Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Nå har du krav på få vite hva delen koster før bestilling. Nå har dem egentlig ikke lov å sende deg deler uten pris. Om det det som har skjedd her. Så da kan du levere den tilbake. Om jeg skal ha deler til min bil så får jeg alltid pris på varen før bestilling. Om delen er for dyrt så bestiller jeg ikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Varen er vel ikke kjøpt om den ikke er betalt? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Varen er vel ikke kjøpt om den ikke er betalt? Jo, man kan inngå en avtale om kjøp uten å betale på forhånd. Det er ganske vanlig og gjøre det slik som i TS sitt eksempel for bildeler og andre varer hvor det er unaturlig at alt er på lager til en hver tid. Vare bestilles fra europeisk lager / fabrikk når riktig modell og type er funnet og betales når den hentes ut i butikk. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Nå har du krav på få vite hva delen koster før bestilling. Nå har dem egentlig ikke lov å sende deg deler uten pris. Om det det som har skjedd her. Så da kan du levere den tilbake. Om jeg skal ha deler til min bil så får jeg alltid pris på varen før bestilling. Om delen er for dyrt så bestiller jeg ikke. Du bruker en del begreper som "krav" og "lov" og "skal", som gir inntrykk av at du gir inntrykk av dette er juridiske råd. Det er litt synd, så lenge alt dette er suget av ditt eget bryst. Du har ingen kildehenvisninger, og det er ikke så rart siden det ikke finnes kilder som støtter ditt syn. Vær litt mindre bastant i forbrukerrettsforumet, så slipper du at folk gjør dumme ting fordi de stoler på deg. TS: Du har ikke angrerett eller returrett med mindre butikken opererer med dette. Har de i sin markedsføring e.l. sagt at de har det? Hvis ikke så har du ikke det. Det kunne tenkes du ikke hadde inngått noen avtale, du har ikke gitt noe særlig informasjon om hva som egentlig ble sagt angående dette, men du snakker jo selv om avbestilling mv. og det tyder jo på at du mener du i utgangspunktet hadde gått med på å kjøpe varene. Da har du ikke returrett. Du kan nekte å ta imot bildelen, og altså "avbestille", men du må dekke deres tap som følge av dette (jf. den bestemmelsen du selv har sitert). Det kan etter omstendighetene være betydelig. At du ikke har fått opplyst pris taler isolert sett for at det ikke er inngått noen avtale, men det trenger ikke å være avgjørende. Endret 4. mars 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
snip Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Nå har du krav på få vite hva delen koster før bestilling.Nå har dem egentlig ikke lov å sende deg deler uten pris.Om det det som har skjedd her.Så da kan du levere den tilbake.Om jeg skal ha deler til min bil så får jeg alltid pris på varen før bestilling.Om delen er for dyrt så bestiller jeg ikke.Du bruker en del begreper som "krav" og "lov" og "skal", som gir inntrykk av at du gir inntrykk av dette er juridiske råd. Det er litt synd, så lenge alt dette er suget av ditt eget bryst. Du har ingen kildehenvisninger, og det er ikke så rart siden det ikke finnes kilder som støtter ditt syn. Vær litt mindre bastant i forbrukerrettsforumet, så slipper du at folk gjør dumme ting fordi de stoler på deg.TS: Du har ikke angrerett eller returrett med mindre butikken opererer med dette. Har de i sin markedsføring e.l. sagt at de har det? Hvis ikke så har du ikke det. Det kunne tenkes du ikke hadde inngått noen avtale, du har ikke gitt noe særlig informasjon om hva som egentlig ble sagt angående dette, men du snakker jo selv om avbestilling mv. og det tyder jo på at du mener du i utgangspunktet hadde gått med på å kjøpe varene. Da har du ikke returrett. Du kan nekte å ta imot bildelen, og altså "avbestille", men du må dekke deres tap som følge av dette (jf. den bestemmelsen du selv har sitert). Det kan etter omstendighetene være betydelig. At du ikke har fått opplyst pris taler isolert sett for at det ikke er inngått noen avtale, men det trenger ikke å være avgjørende.Nå er det vel så at alle skal oppgis i pris pluss mva og du har krav på å vite pris før du bestiller. Jeg har jobbet på delelager hoss en merkeforhandler og der oppgav vi pris om varen skulle sendes så ble frakt utenfor. Du som kunde betale frakt om du ønsker varen sendes til deg. Over disk så kan vi riktig pris på varen som skulle kunden har. Også oppgitt Hva som Hva retur på og ikke. Så ja som TS skrive så har han ikke fått oppgitt pris på varen da han bestillte hos forhandler. Noe som skal gjøres. Derfor mener jeg at han har krav på å levere tilbake varen. Du kjøper jo ikke noe som du ikke har fått prisen på vel? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Det er ikke noe i veien for at man avtaler et kjøp uten pris. Da skal du betale "gjengs pris", se forbrukerkjøpsloven § 37. Det finnes en del offentligrettslig regulering av prismerking, og det stiller seg annerledes ved fjernsalg, men i denne saken er dette uproblematisk. Jeg driter i hva du har gjort på jobben tidligere og hva sjefen til tanten din eller naboen måtte finne på å si. Jeg kjøper ikke ting uten å spørre om pris, nei. Men det betyr ikke at det ikke er lov. 1 Lenke til kommentar
snip Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Det er ikke noe i veien for at man avtaler et kjøp uten pris. Da skal du betale "gjengs pris", se forbrukerkjøpsloven § 37. Det finnes en del offentligrettslig regulering av prismerking, og det stiller seg annerledes ved fjernsalg, men i denne saken er dette uproblematisk. Jeg driter i hva du har gjort på jobben tidligere og hva sjefen til tanten din eller naboen måtte finne på å si. Jeg kjøper ikke ting uten å spørre om pris, nei. Men det betyr ikke at det ikke er lov. Nå skal jeg ikke krangle med deg. Men det jeg vil fram til er at når du kjøper noe skal du ha beskjed om varen kan byttes eller ikke. Som jeg skrev tidligere så er det kun spesial deler som ikke kan byttes. Noe alle har i seg selv og opplyse om. Hadde det vert snakk om et stempel på bilen så Hjartdal du ikke bytte rett da sette er spesialbestilte varer fra forhandler. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Det var derfor jeg fikk inntrykk av at det med prisen tok vi når varene kom fram. Så sendte jeg mail å spurte om pris og så ville jeg naturligvis avbestille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå