Gå til innhold

Trenger hjelp med SPSS

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal studere forholdet/om hvorvidt det er en korrelasjon mellom tillit til politi og alder (semesteroppgave, universitet). Jeg bruker ESSs datasett runde 6 til dette og variablene trstplc og agea. 

Er det noen som vet hvilken graf/analyse jeg kan benytte til å studere dette? Jeg har prøvd lineær regresjon, men kom da frem til at det ikke er noen varierende forskjell i tillit basert på alder. Jeg er ganske ny med SPSS og tror jeg har gjort noe feil for å få dette svaret. Det er i mitt hode ikke mulig at alder ikke spiller noen som helst rolle på tillit til politiet. 

Jeg har fjernet missing values fra variablene. 

Hvis noen kan hjelpe meg takker jeg på forhånd for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv en Spearman-korrelasjon. Jeg vet ikke hvordan du gjør det i SPSS (jeg er mer fan av R), men det er sikkert ikke for vanskelig.

Spearman er en test av i hvor stor grad variablene sorterer i samme rekkefølge, som betyr at den i mindre grad avhenger av formen på korrelasjonen. Pearson (lineær) -korrelasjon gir mer presise resultater hvis du forventer at sammenhengen er lineær (x år eldre betyr a*x  mer trust hvor a er en konstant), men hvis det har en annen form kan den gi unødvendig dårlige resultater. Spearman krever dog fortsatt at den sorterte rekkefølgen henger lineært sammen, så hvis dataene følger en kurve med et topp- eller bunn-punkt et sted i midten vil det virke heller dårlig.   Denne guiden var pen og oversiktlig.

En annen ting: Det er oftest lurt å plotte dataene først, for å gi deg en grov idé om formen. Et helt enkelt scatterplot er vanligvis et bra sted å starte, men siden det bare er noen få mulige verdier for "trust" (10?) vil det ikke virke veldig godt. Du kan prøve deg med boksplott, men det blir veldig mange bokser ... det er trolig lurt å slå sammen alder i litt større grupper (f.eks. ti år) først.

edit: Her er et plot gruppert på tiår (10-19 er 1, 20-29 er 2 , og den ene hundreåringen er slått sammen med 90-åringene), hvor størrelsen på hvert punkt er andelen i den aldersgruppen som svarte en gitt trstplc-score. Du får vurdere formen på en eventuell korrelasjon selv. :)

J8qbr9i.png

Til sammenligning, her er tvtot i den samme gruppen:

gQayFcr.png

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...