Gå til innhold

Spec opp min PC!

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg skal kjøpe PC til dama som fyller år snart. Hennes synger litt på siste verset, selv om den forsåvidt er OK. Jeg har ikke bygget en PC på sikkert ti år og er overhodet ikke oppdatert på hardware, så jeg tenkte jeg kunne delegere bort oppgaven til de eminente folka her inne. Må for all del ikke forveksles med at jeg er lat. ;)

Budsjett: 10 000,-

Krav:

• Grafikkort (prioritet: Høy) - Hun er glad i å spille, selv om det går mest i forholdsvis enkle World of Warcraft - så kommer det en utvidelse i løpet av året som vil kreve mer maskinvare for å kjøre på ultra-grafikk.
  • Støynivå (priortet: Høy) - Vi har to maskiner på et lite datarom og ideellt sett skal de være helt fri for støy. I dag har vi to maskiner som begge bråker litt for mye etter min smak. Blir helt ør i hodet etter et par timer der inne.
  • Prosessor og minne (prioritet: Høy) - For spilling, men også for videoredigering. Prosessor bør ikke være flaskehals på en god stund enda.
  • Nettverkskort (prioritet: Middels) - Vi har 1GBit fiber, men har ikke kabling inn til datarommet. Ønsker derfor trådløst nettverkskort som har høy kapasitet. Dette kan velges bort, da hun i dag allerede har 5Ghz-kort som egentlig duger i massevis.
  • Hovedkort og PSU (prioritet: Middels) - Trenger naturligvis en strømforsyning som leverer nok strøm, mens hovedkort kan være av det enkle slaget. Det er ingen voldsom interesse for overklokking utover standard eller tweaking av annet slag.
  • Kabinett (prioritet: Middels/Høy) - Hun er ei jente, og vil at ting skal se pent ut. Om det er glass i døra og rosa ledlys som lyser opp så er dette et pluss, men det er ikke noe som jeg er interessert i å betale noe særlig ekstra for. Det må gjerne ta lite plass, uten at det trenger å være så trangt at vi kutter oss opp om vi skal flytte på en ledning.
  • Skjerm, mus, tastatur, harddisker og OS finnes fra før og skal ikke kjøpes.

Jeg er ute etter "value for money" her, så om man for eksempel står overfor et dillemma med en prosessor som er marginalt bedre og koster vesentlig mer - så går vi alltid etter den billige varianten. Jeg er ikke ute etter "top notch" utstyr fra A til Å, men noe som gir mest mulig innenfor oppgitt budsjett. Det må gjerne bli litt billigere også (så kanskje jeg tar meg råd til å kjøpe en lik).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, supert. Ser leken ut den der.

Ett spørsmål (ikke kritikk):

Jeg skrev at vi hadde disker fra før, men ser at denne EVO-disken fra Samsung anbefales i samtlige byggetråder her. Er det noe spesielt med denne som gjør at man bør ha den fremfor andre disker? For hvis ikke kan man stryke den fra lista og evt legge i noen hundrelapper ekstra i en annen komponent. :)

Lenke til kommentar

Ett spørsmål til:

Hvordan vil den maskina til Kyrre klare seg sammenlignet med for eksempel denne jeg fant fra Komplett: https://www.komplett.no/komplett-silent-gamer/11051

Jeg er ikke oppdatert på PC-komponenter overhodet. Sist jeg kjøpte maskin var mitt XFC HD 8950 noe av det råeste jeg fant - men hvordan står det seg sammenlignet med kort i dag? Jeg har ikke forsøkt gaming av nye spill på et par år.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger SSD så gjør vi slik

Ver2:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=257282&view=b

Sniker seg over 10K, men da kan du overklokke.

Begge disse maskinene vil parkere komplett sin.

Edit: 850 Evo er en god og billig SSD, derfor anbefales den.

Har du allerede en SSD trenger du ikke bytte egentlig. Bruk heller pengene på noe annet.

Har du kun harddisk, og ikke SSD, så kjøper du SSD. Da må du tilbake til det opprinnelige forslaget for å holde budsjett

http://www.prisjakt.no/list.php?l=257293&view=b

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge har nå :)

Ver 2 hadde hele tiden.

Denne er best.

Så får du forsøke å finne delene på færrest mulig nettbutikker / minimerer frakt samtidig som du holder total pris lavest mulig. Triks og miks med Dustin netonnet og komplett f.eks. Du kan jo bytte hovedkort eller minne f.eks hvis det gjør det lettere. Bare ta noe med like specs

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Itegra kjenner jeg ikke.

Det er mange gode PSU'er å velge i.

Corsair RMx f.eks eller EVGA Supernova G2.

Skal du bruke det sammen med et GTX 970 skjermkort så holder 550W. Men har du råd til litt større effekt så vil det belastes litt mindre, og du kan få noe mindre støy da.

Sjekk ut EVGA Supernova G2 550W eller EVGA Supernova G2 750W eller Corsair RMx 550W eller Corsair RMx 650W

Alle disse er på lager på Dustin.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kjenner ikke be-quiet sine psu'er så "pass".

Kjølere kommer enten med pre-applied termisk pasta, eller en egen tube.

Be-quiet sin kommer med pre-applied, så sånn sett kan det jo være greit å ha noe ekstra liggende.

Men ikke ta på mer. Less is more mhp termisk pasta. Enten bruker du den som er på eller så vasker du den ren å legger på ny.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Be Quiet! is probably the largest German company in the PSU and CPU-cooling market. They, as their name implies, mainly focus on providing products with a quiet operation as German users are generally very sensitive to noise, so all of their products are equipped with silent fans of high quality. 

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...