Gå til innhold

Verdens første store batteriferge har gått i et år. Dette blir ferge nummer to


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Batterifergen får derfor installert en dieselgenerator som kun kobles inn og bidrar til det elektriske framdriftssystemet når isforholdene krever ekstra kraft."

 

For å kjøre forurensningsfritt hadde det vel vært bedre å hatt en hybrid med batteri-el og Hydrogen-el, istedet for Diesel?

 

Jo rent utslippsmessig hadde nok det vært bedre, men økonomisk er det helt bak mål. Da teknologien er langt fra klar, både når det gjelder produksjon av hydrogen og når det gjelder å bruke det på ferger.

Lenke til kommentar

 

"Batterifergen får derfor installert en dieselgenerator som kun kobles inn og bidrar til det elektriske framdriftssystemet når isforholdene krever ekstra kraft."

 

For å kjøre forurensningsfritt hadde det vel vært bedre å hatt en hybrid med batteri-el og Hydrogen-el, istedet for Diesel?

 

Jo rent utslippsmessig hadde nok det vært bedre, men økonomisk er det helt bak mål. Da teknologien er langt fra klar, både når det gjelder produksjon av hydrogen og når det gjelder å bruke det på ferger.

Det står vel ikke om teknologi, men fornuft? Her er lenke til noen som ser mot hydrogenferge: http://www.greencarreports.com/news/1099346_hydrogen-fuel-cell-ferry-for-bay-area-electric-ferry-in-norway

Lenke til kommentar

Hva vil skje, dersom all transport til sjøs og til lands skal være El drevet og alle El.driftsmidler, personbiler, lastebiler,busser; samt ferjer og skip i godstransport langs norskekysten skal lades. For eksempel den dagen det er ca. 2 millioner El.Biler??? Og alle driftsenhetene lades 2 - 3 ganger per 24 timer??? Hva med det norske strømnettet??? Har Norge installert nok Elkrafts kapasitet??? Må Norge da importere store mengder Elkraft??? Hvor mye vil Norge i et slikt scenario redusere planeten Jordens menneskeskapte CO2 og NOx utslipp???

Er det noen som har noen peiling på dette for det har ikke jeg?

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen peiling på dette for det har ikke jeg?

 

Du gjør den feilen at du tror elbiler (og ferger for den saks skyld ) bruker like mye energi som bensin og dieselbiler. Du har sikkert byttet ut utelyset med en ledpære ? Hvis det lyset står på døgnet rundt vil du ved å gå fra 60W til 5 W spare 480kWh i løpet av et år.

Det er nok til å kjøre en Tesla fra Svinesund til Kirkenes langs E6... Energien tilsvarer knapt 50 liter bensin... Dusjer du 10 minutter pr dag vil du ha brukt over 2000 kWh i løpet av et år... som du kunne ha kjørt over 10 000 km med den samme Teslaen

Bytter du ut alle bilene med elbiler ville strømforbruket øke med under 10%, mindre enn vi eksporterer til utlandet i dag.

Har du først byttet ut alle elbilene har du ikke behov for raffinerier og drivstoffdistribusjon..og da sparer du nesten inn hele greia...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har noen peiling på dette for det har ikke jeg?

Du gjør den feilen at du tror elbiler (og ferger for den saks skyld ) bruker like mye energi som bensin og dieselbiler. Du har sikkert byttet ut utelyset med en ledpære ? Hvis det lyset står på døgnet rundt vil du ved å gå fra 60W til 5 W spare 480kWh i løpet av et år.

Det er nok til å kjøre en Tesla fra Svinesund til Kirkenes langs E6... Energien tilsvarer knapt 50 liter bensin... Dusjer du 10 minutter pr dag vil du ha brukt over 2000 kWh i løpet av et år... som du kunne ha kjørt over 10 000 km med den samme Teslaen

Bytter du ut alle bilene med elbiler ville strømforbruket øke med under 10%, mindre enn vi eksporterer til utlandet i dag.

Har du først byttet ut alle elbilene har du ikke behov for raffinerier og drivstoffdistribusjon..og da sparer du nesten inn hele greia...

 

Hvem vil bytte en 60 watt lyspære mot en tilsvarende LED pære på 5 watt, som har mye lavere lysstyrke?  Tror du at det trengs mindre energi å transportere 1 bil på 1800 kg med Elkraft enn ved bruk av bensin eller diesel? I påfall dokumenter dette! Dokumenter at en Elbil kan kjøre fra Oslo til Kirkenes med et EL.bruk/energiforbruk tilsvarende 50kwh! Tesla klarer kanskje i virkeligheten max. 500 km på en l00% ladning og trenger derfor å lades 4 ganger minimum for å kunne kjøre 2200 km.

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har noen peiling på dette for det har ikke jeg?

Du gjør den feilen at du tror elbiler (og ferger for den saks skyld ) bruker like mye energi som bensin og dieselbiler. Du har sikkert byttet ut utelyset med en ledpære ? Hvis det lyset står på døgnet rundt vil du ved å gå fra 60W til 5 W spare 480kWh i løpet av et år.

Det er nok til å kjøre en Tesla fra Svinesund til Kirkenes langs E6... Energien tilsvarer knapt 50 liter bensin... Dusjer du 10 minutter pr dag vil du ha brukt over 2000 kWh i løpet av et år... som du kunne ha kjørt over 10 000 km med den samme Teslaen

Bytter du ut alle bilene med elbiler ville strømforbruket øke med under 10%, mindre enn vi eksporterer til utlandet i dag.

Har du først byttet ut alle elbilene har du ikke behov for raffinerier og drivstoffdistribusjon..og da sparer du nesten inn hele greia...

 

Hvem vil bytte en 60 watt lyspære mot en tilsvarende LED pære på 5 watt, som har mye lavere lysstyrke?  Tror du at det trengs mindre energi å transportere 1 bil på 1800 kg med Elkraft enn ved bruk av bensin eller diesel? I påfall dokumenter dette! Dokumenter at en Elbil kan kjøre fra Oslo til Kirkenes med et EL.bruk/energiforbruk tilsvarende 50kwh! Tesla klarer kanskje i virkeligheten max. 500 km på en l00% ladning og trenger derfor å lades 4 ganger minimum for å kunne kjøre 2200 km.

 

Jeg gikk fra 55W vanlig pære ute til 5W kompaktlysrør og det ble mer lys.

I gangen byttet vi 4x60W pærer i 2 lamper med 6 stk. 5W LED downlights og fikk MYE bedre lys. 

60W glødepære kan altså ofte erstattes av 5W LED da LED-pærene lettere kan lages slik at lyset havner der vi vil. Men som direkte rundstrålende pære vil jeg tro at en 5W typisk erstatter 40-50W pære med samme lysstyrke.

 

En Tesla bruker i årssnitt ca. 250Wh/km når vi regner med tap i ladeprosessen.

En eksosbil på samme størrelse bruker i beste fall 0,75l diesel pr. mil (med litt motor mye mer). 1l diesel inneholder over 10kWh med energi så det blir minst 750Wh/km. Altså minimum 3 ganger så mye, og om det er like kraftig motorisert som Teslaen blir det fort 5-6 ganger så mye energi. 

 

Da har vi ikke regnet med energien som går til å produsere dieselen. Det går med MYE energi til raffinering av olje, Mongstad oljeraffineri bruker alene like mye energi som hele Oslo by...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"Batterifergen får derfor installert en dieselgenerator som kun kobles inn og bidrar til det elektriske framdriftssystemet når isforholdene krever ekstra kraft."

 

For å kjøre forurensningsfritt hadde det vel vært bedre å hatt en hybrid med batteri-el og Hydrogen-el, istedet for Diesel?

 

For så vidt enig med deg der, men da måtte vi ha vært 5-10 år fram i tid.

Hydrogendrift er forsatt på pilotstadiet, det er også El-drift, så jeg forstår godt at de foretrekker å ikke være pioner på mange felt samtidig.

Lenke til kommentar

Hva vil skje, dersom all transport til sjøs og til lands skal være El drevet og alle El.driftsmidler, personbiler, lastebiler,busser; samt ferjer og skip i godstransport langs norskekysten skal lades. For eksempel den dagen det er ca. 2 millioner El.Biler??? Og alle driftsenhetene lades 2 - 3 ganger per 24 timer??? Hva med det norske strømnettet??? Har Norge installert nok Elkrafts kapasitet??? Må Norge da importere store mengder Elkraft??? Hvor mye vil Norge i et slikt scenario redusere planeten Jordens menneskeskapte CO2 og NOx utslipp???

Er det noen som har noen peiling på dette for det har ikke jeg?

 

2 millioner El -personbiler er ikke noe problem, det vil kreve ca 5% av dagens strømproduksjon i Norge. Nettet må forsterkes noen steder, men det er noe El-verkene driver med hele tiden, hver gang det kommer opp et nytt større byggefelt.

 

Elektrifisering av all transport, anleggsmaskiner, industri, oppvarming og landbruk vil kreve mer strøm enn vi produserer idag. Norge produserer ca 130 TWt i et gjennomsnittilig år mens totalt energiforbruk kan være 230 TWt.

Se: https://www.nve.no/energibruk-og-effektivisering/energibruk-i-norge/

El.sertifikater skal skaffe 28 TWt ekstra i Scandinavia, og generell strømsparing ventes å få ned forbruket noen TWt.

Likevel trenger vi mer vannkraft og flere vindturbiner og solpaneler for å ha nok strøm i et normalår.

 

Nå øker andelen fornybar energi i hele Europa, og de fleste land planlegger å være fossilfrie før 2050. Danmark kan være fossilfri allerede i 2021, da er utveksling av vindkraft med Norge og Sverige en del av regnestykket.

 

Når det gjelder kapasitet (effekt) har vi foreløpige gode marginer. Gjennomsnittlig bruker vi ca 14 GW mens rekorden fra i vinter var vel 24 GW. Da eksporterte vi i tillegg 2 GW ut av landet. Vi her enda mer å gå på, jeg tror vi har ca 32 GW tilgjengelig, men noe av det kan være ute av drift for vedlikehold, og noe er elvekraft som ikke kan levere for fullt hele året.

 

Scenariet for CO2-utslipp avhenger litt av hva andre land i Europa gjør. Gjør de som de sier vil utslippene være tilnærmet null i 2050 - antagelig lenge før.

Ombestemmer de seg og fortsetter med kullkraft, olje og gass kan Norge likevel bli fossilfritt hvis vi bygger ut ca 50 TWt vann-, vind- og solkraft.

Lenke til kommentar

 

Hva vil skje, dersom all transport til sjøs og til lands skal være El drevet og alle El.driftsmidler, personbiler, lastebiler,busser; samt ferjer og skip i godstransport langs norskekysten skal lades. For eksempel den dagen det er ca. 2 millioner El.Biler??? Og alle driftsenhetene lades 2 - 3 ganger per 24 timer??? Hva med det norske strømnettet??? Har Norge installert nok Elkrafts kapasitet??? Må Norge da importere store mengder Elkraft??? Hvor mye vil Norge i et slikt scenario redusere planeten Jordens menneskeskapte CO2 og NOx utslipp???

Er det noen som har noen peiling på dette for det har ikke jeg?

2 millioner El -personbiler er ikke noe problem, det vil kreve ca 5% av dagens strømproduksjon i Norge. Nettet må forsterkes noen steder, men det er noe El-verkene driver med hele tiden, hver gang det kommer opp et nytt større byggefelt.

 

Elektrifisering av all transport, anleggsmaskiner, industri, oppvarming og landbruk vil kreve mer strøm enn vi produserer idag. Norge produserer ca 130 TWt i et gjennomsnittilig år mens totalt energiforbruk kan være 230 TWt.

Se: https://www.nve.no/energibruk-og-effektivisering/energibruk-i-norge/

El.sertifikater skal skaffe 28 TWt ekstra i Scandinavia, og generell strømsparing ventes å få ned forbruket noen TWt.

Likevel trenger vi mer vannkraft og flere vindturbiner og solpaneler for å ha nok strøm i et normalår.

 

Nå øker andelen fornybar energi i hele Europa, og de fleste land planlegger å være fossilfrie før 2050. Danmark kan være fossilfri allerede i 2021, da er utveksling av vindkraft med Norge og Sverige en del av regnestykket.

 

Når det gjelder kapasitet (effekt) har vi foreløpige gode marginer. Gjennomsnittlig bruker vi ca 14 GW mens rekorden fra i vinter var vel 24 GW. Da eksporterte vi i tillegg 2 GW ut av landet. Vi her enda mer å gå på, jeg tror vi har ca 32 GW tilgjengelig, men noe av det kan være ute av drift for vedlikehold, og noe er elvekraft som ikke kan levere for fullt hele året.

 

Scenariet for CO2-utslipp avhenger litt av hva andre land i Europa gjør. Gjør de som de sier vil utslippene være tilnærmet null i 2050 - antagelig lenge før.

Ombestemmer de seg og fortsetter med kullkraft, olje og gass kan Norge likevel bli fossilfritt hvis vi bygger ut ca 50 TWt vann-, vind- og solkraft.

 

"Likevel trenger vi mer vannkraft og flere vindturbiner og solpaneler for å ha nok strøm i et normalår."

 

Gjør vi det , hvis vi ikke eksporterer strøm (- med det tapet dette gir)?

Og  når husene blir bedre isolert etterhvert, og  energi til belysning  blir redusert?  Og fjernvarmeproduksjon ved søppel og bio fra stadig voksende kratt og skoger  også reduserer  vannkraft-energi til oppvarming. Dessuten kan vel enn husstand eventuelt montere termisk solvarme for å forvarme forbruksvann  og dekke transportbehovet  bare ved denne innsparte energien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...