Eksiliannen Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hei folkens og ølkjennere Er en relativt fersk ølentusiast og lurte på det med nedkjøling av øl. Pleier å oppbevare ølen i romtemperatur til den skal konsumeres. Jeg pleier da å legge ølen i fryseren til den når riktig serveringstemperatur. Følger serveringstemperaturguiden til ratebeer.com. La oss f.eks. si jeg skal drikke en stout som skal ha serv. temp. på mellom 8-12 grader. Vil det forringe smaken på noen måte hvis jeg nedkjøler ølen raskt i en fryser som holder ca. -20 grader, til den oppnår serv. temp.? Takker for svar Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg ville oppbevart i kjøleskap og tatt ut stouten en stund før den skal drikkes. Gjerne slik at den får 12-14 grader før jeg åpner den. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Nei, nedkjølingshastigheten har ingen betydning. Kun drikketemperaturen. 1 Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Når det gjelder lagring av øl så kan du lese litt om det her: http://olportalen.no/2013/03/25/lagring-av-ol/ 2 Lenke til kommentar
Eksiliannen Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg ville oppbevart i kjøleskap og tatt ut stouten en stund før den skal drikkes. Gjerne slik at den får 12-14 grader før jeg åpner den. Takk for svar! Jeg får dessverre ikke oppbevart ølen i kjøleskap av div. grunner. Ser at du drikker stouten litt varmere enn det anbefales på nettsiden jeg linket til. Har du inntrykk av at temperaturene på ratebeer generelt er for lave? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Om du kjøler sakte eller raskt vil ikkje ha betydning. Det er sjølvsagt ikkje bra om du kjøler øla så raskt at delar av den fryser, for eksempel dersom du kjøler med flytande nitrogen eller liknande sidan du då kan risikere at det ytterste laget med øl fryser medand "kjernen" fortsatt er relativt var. Men så lenge du stopper kjølinga når øla har nådd rett temperatur så er det ikkje noke problem. Men det er langt lettare å kontrolle temperaturen dersom du oppbevarer den i kjøleskapet og heller setter flaska på kjøkkenbenken ei stund slik at den får varma seg opp til passelig temperatur. Særlig på ølflasker med naturlig sediment så vil du lettare vrimle opp botnfallet dersom du skal forflytte flaska via frysaren. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Drikketemperaturer er jo litt preferanser også. Det beste er jo et eget kjøleskap med god temperaturkontroll hvor man har et termometer i hver hylle. Ølentusiaster sparer ikke på noenting Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg ville oppbevart i kjøleskap og tatt ut stouten en stund før den skal drikkes. Gjerne slik at den får 12-14 grader før jeg åpner den. Takk for svar! Jeg får dessverre ikke oppbevart ølen i kjøleskap av div. grunner. Ser at du drikker stouten litt varmere enn det anbefales på nettsiden jeg linket til. Har du inntrykk av at temperaturene på ratebeer generelt er for lave? Jeg synes at både smak og aroma kommer mye tydeligere frem på en litt høyere temp. Du kan åpne en flaske på feks 8 grader, drikk den langsomt slik at det gjerne øker til 14-16 grader før du er ferdig. Da kan du oppleve at det skjer ting etterhvert som temp øker. Selv har jeg alt på fat så jeg sliter litt med temperaturen på slike typer øl, må nesten tappe litt før jeg skal drikke den. Uansett, smak deg litt frem, men som hovedregel kan du følge anbefalingen som står på flaskene (som regel). 1 Lenke til kommentar
Eksiliannen Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg ville oppbevart i kjøleskap og tatt ut stouten en stund før den skal drikkes. Gjerne slik at den får 12-14 grader før jeg åpner den. Takk for svar! Jeg får dessverre ikke oppbevart ølen i kjøleskap av div. grunner. Ser at du drikker stouten litt varmere enn det anbefales på nettsiden jeg linket til. Har du inntrykk av at temperaturene på ratebeer generelt er for lave? Jeg synes at både smak og aroma kommer mye tydeligere frem på en litt høyere temp. Du kan åpne en flaske på feks 8 grader, drikk den langsomt slik at det gjerne øker til 14-16 grader før du er ferdig. Da kan du oppleve at det skjer ting etterhvert som temp øker. Selv har jeg alt på fat så jeg sliter litt med temperaturen på slike typer øl, må nesten tappe litt før jeg skal drikke den. Uansett, smak deg litt frem, men som hovedregel kan du følge anbefalingen som står på flaskene (som regel). Enig i det du sier om høyere temp og smak. Jeg drikker øl for smakens skyld og ikke for verken å slukke tørsten eller å bli dritings (stort sett ). Takk for tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå