Gå til innhold

[Løst] Kjøpt ny sofa av skeidar, hjørnet manger...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt en sofa fra Skeidar, som kom i går. Det er 8 uker leveringstid, og vi bestilte en modulsofa. 

 

Sofaen er formet som en U (bare firekantet), og vi fikk ikke hjørnet som holder midtkonsoll og nedre del. Det gjør at eneste delen av sofaen som er brukelig, er sjeselongen. Da det er den og manglende del som holder sofaen.

 

Hva slags rettigheter har vi her? Skeidar sier har ikke fått svar fra produsent, men virker som om delen vi mangler, rett og slett ikke ble produsert/sendt med. 

 

Skeidar sier de kan låne oss en sofa i mens, men har vi krav på noe bedre? Rabatt i pris? noe annet?

 

De "lovte" at det skulle bli en "skikkelig haste bestilling hos produsent"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo ut som om de prøver å fikse dette så snart som mulig. Menneskelige feil skjer alle steder, så jeg ville gitt dem en sjanse. Tviler på at du har rett på avslag på prisen pga. lang leveringstid, men jeg er ingen lovkyndig.

Vi sitter nå i en leilighet med ubrukelig sofa, på grunn av avvik i leveringen.. Noe ansvar må de ha? Spesielt når det er så lang leveringstid på sofaen.. 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven har de rett til å prøve å rette mangelen. Det er dette de prøver nå.

Hvis ikke mangelen kan rettes har du krav på avslag eller å heve kjøpet.

Hvis retting av mangelen tar mer enn en uke har du rett på et erstatningsprodukt i mellomtiden. Det tilbyr de deg også. (Det finnes unntak fra denne regelen om det påfører selger en urimelig kostnad, men det er nok ikke aktuelt i denne saken).

 

TL;DR: De har sitt på det tørre.

 

At de ikke kan gi deg noe mer utfyllende svar før på mandag er heller ikke urimelig. Det er bare én vanlig arbeidsdag i mellom.

 

 

Edit: Lenke til aktuell lovgivning: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

Endret av L4r5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det høres jo ut som om de prøver å fikse dette så snart som mulig. Menneskelige feil skjer alle steder, så jeg ville gitt dem en sjanse. Tviler på at du har rett på avslag på prisen pga. lang leveringstid, men jeg er ingen lovkyndig.

Vi sitter nå i en leilighet med ubrukelig sofa, på grunn av avvik i leveringen.
Det er da din egen feil. Du skriver jo dem har tilbudt lånesofa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For de intresserte:

Vi endte opp med å få en lånedel, som kom tirsdag. Vi fikk deretter ny hjørnedel 9 uker og 3 dager etter denne tirsdagen. Etter først å ha bli lovet en leveringstid på 6-8 uker, med lovnad om "kjappest mulig levering". Måtte forresten selv ringe og be om leveringsdato. Selv når sofaen kom på lageret onsdag 04.05.16 på morgenen, ringte de ikke oss i det hele tatt. Ringte på fredag og fikk arrangert levering. 

 

Lovnad om at de skulle komme å sette opp låne del, ta den med og sette på ny del holdt dem ikke. Alt ble levert og hentet, men all praktisk arbeid måtte vi selv ta oss av.

 

Fordelen var dog at vi slapp å betale for delen Skeidar ikke la inn i bestillingen da de solgte oss en sofa med manglende del for å ha komplett sofa.

 

Ca 6700 NOK avslag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...