LMH1 Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Hei, lurer på hvor man finner: AMS (Automatic Meter Reading System) http://www.energinorge.no/nyheter-om-stroemmarkedet/oensker-spesifiserte-krav-til-nye-stroemmaalere-article9488-240.html Billigst mulig som har mulighet å gi målinger på hver enkelt kurs, og kan logge på gjennom nettverket. Eller er det slik for å få dette må man velge en strømlevrandør som tilbyr dette? Fordelen man slipper å lese av strømmåleren, man kan i teorien blir vaslet på SMS\Epost hvis man har høyt strømforbruk. For noen sier slike koster 5000 kr med mindre man har en avtale gjennom f.eks borettslag\bedrift eller elektrikkeren. En annen ting, hvis man produser strøm selv, ved solsellepanel, hvordan blir det med tanke på salg? Blir det strømlevrandøren som bestemmer pris i så fall? Så betaler man mye strøm tjener man mere hvis man produser strøm selv? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Dette kommer og skal bli tvangsutrullet til alle som i dag har ordinær strømmåler. Ulempen er personvernetvog event. sikkerhetsproblematikk slik det jeg ser det. 1 Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Dette vil bli rullet ut sakte men sikkert til alle husstander. Større bygg har gjerne hatt dette i flere år allerede, men det er en annen sak. Det vil nok være din lokale strømleverandør (den du betaler nettleie til) som vil få ansvar for din husstand. Du bør forholde deg til dem både når det gjelder AMS, og leveranse av strøm til nettet. I og for seg, så kan du få tak i AMS nå om du vil, og i allefall hos min leverandør, så slipper jeg unna et ekstratillegg som alle som blir tvangsutrullet vil få. Hvor mye dette vil utgi er jeg ikke helt sikker på, men det vil i allefall tilsvare kostnaden til AMS enheten m/installasjon som du vil bli prakket på senere, og gjerne litt mere. Det vil altså l i og for seg spille liten rolle kostnadsmessig om du skaffer AMS nå, eller venter til du blir tvungen til å benytte en som de gir deg. (Jeg ser bort i fra de besparelsene du kanskje kan ha med å få nøyaktige målinger. Hvis du vet hvordan de beregner strømmen, så vet du at dette ikke trenger å være betydelige summer, og kan være avhengig av strømprisen i selv små perioder.) Du har vel å merke en større frihet med å velge selv. Se på det som standardmodem de fleste internettleverandører prakker på folk. De er ofte ikke veldig gode, og de er veldig låst ned. Det samme vil være tilfelle her. De som jeg vet om som så langt er tatt med i vurderingen benytter alle m2m over 3g i en form eller annen. Så det at du kan få direkte kontrol over den tviler jeg på. De kan finne på å være veldig nazi når det gjelder hvilken AMS du må benytte. Før AMS, så benyttet jeg en soc med lys sensor for å måle pulsene, og automatisk sende inn avlesningsdata. Strømleverandøren ble litt paff først, og spurte hvordan jeg kunne sende inn data så regelmessig, til alle døgnets tider ;P 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) personvernet? Problemet er heller med slik system man får ikke velget levrandør, eller hvor jeg vil ha det. hvor mange leverandører finnes det av AMS? Så det er bare lyse energy som kan bruke fiber til dette? Og man kan ikke gå for de hvis man har hafslund? Ser også fakturasystem kan bli en utfording, forstår egentlig ikke hvorfor man kan velge strømlevrandør? Da det utsetter utviklingen av dette. Endret 4. mars 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 personvernet? Problemet er heller med slik system man får ikke velget levrandør, eller hvor jeg vil ha det. hvor mange leverandører finnes det av AMS? Problemet sett fra et personværnperspektiv er at det samles inn detaljert data om deg. Med tilgang til målerdata kan man se når man er hjemme eller borte. En med uærlig hensikt kan for eksempel benytte denne data til å planlegge når det er best å gjøre et innbrudd. Sikkert mange andre måter dette kan misbrukes på også, men det er den jeg kommer på i farta. AMS leveres av flere forskjellige produsenter, men der er nettleverandør som kjøper inn og kontrollerer utstyret. Dette er også noe av grunnen til at AMS utrullingen har tatt så lang tid. Nettleverandørene har ikke vært enige om teknisk løsning og hvilke krav som skal stilles. Så det er bare lyse energy som kan bruke fiber til dette? Og man kan ikke gå for de hvis man har hafslund? Tror ikke det benyttes fiber til dette. Så langt jeg vet overføres målerdata over strømlinjen slik at utrulling av AMS kan gjøres så billig som mulgt. Er jo ikke snakk om store datamengder. Staten har bestemt at alle netleverandører skal bruke AMS så alle skal over. Som nevnt før har utrullingen tatt tid da de først nå begynner å bli enig om teknisk løsning. Ser også fakturasystem kan bli en utfording, forstår egentlig ikke hvorfor man kan velge strømlevrandør? Da det utsetter utviklingen av dette. Her må man skille på nettleverandør og strømleverandør. Nettleverandør har ansvaret for å transportere energi fra regionnettet frem til deg. Det er også nettleverandør som står for avmåling av forbrukt energi og dermed kommer med AMS ettervært. Strømleverandør leverer energien du forbruker og produserer eller kjøper denne inn selv. Her kan man fritt velge selskap. Dette gir oss forbrukere lavere pris da selskapene må konkurere. Strømleverandørene for oppgitt fra nettleverandør hvor mye strøm du har forbrukt. For deres del blir det ikke noen stor forskjell i om man benytter AMS eller ikke. (Annet en oftere avlesning og dermed mere detaljert data om når strømmen er brukt.) 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 AMS- målere som blir utrullet bruker GSM til å rapportere inn måledata. 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Lyse sin smartly løsning ser ut til å ha alternative måter å levere målerdata på. Men det kan være jeg leser "hefte" feil. Jeg har forøvrig fått ny strømmåler, og har mulighet til å lese strømforbruk på timebasis gjennom lyse sin app. Utifra noen plansjer jeg kan finne, så ser det ut til at det skal være mulig for 3dje part og bruke ett API mot smartly løsningen. Ikke at jeg klarer å finne noe mer håndfast bevis enn den siste linken under. For min egen del er ihvertfall det interresant. Kilde: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/slm-qa-media-storage/1007/smart-gateway-1.pdf https://www.smartly.no/om-smartly/slik-fungerer-smartly/ http://download.insidetelecom.no/Telecruise2014/01LyseTorilNag.pdf 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Men har man teoretisk sett mulig å velge lyse som strømlevrandør? Eller holder de kun til stavanger relgioen? Folk som bor i bærum\oslo har ikke det alternativet, da hafslund i 90% av tilfellene er eieren av nettet. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Strømleverandør kan du velge fritt. Nettleverandør er låst da "konkurenter" ikke gidder å legge ny kabel frem til deg med alt det innbefatter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå