Gå til innhold

Valg av CPU til HTPC

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen der ute som kan si litt om følgende emner:

Jeg skal bygge ny HTPC. Den skal utelukkende brukes til avspilling av 1080p materiale og kanskje litt nettsurfing. Altså særs lave maskinvarebspecs. Jeg er i tvil om jeg skal velge AMD eller Intel. Trenger jeg 4 kjerner for dette eller holder det lenge med 2? Viftelyd er også et tema og vifteløs rigg kan være et alternativ. Isåfall hvilken? Jeg ser altså etter en CPU med integrert GPU med HDMI(2.0?)

Noen som har tips/råd om dette? Alt konstruktivt mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan klare deg med 2 med hypetreading.

Intel er vel det lureste tanke på effektforbrukt\ytelse.

Gå for i3-6100U og oppover.

AKASA Plato X case for Intel NUC

Fanless Low Profile Chassis for 5th Generation Intel i7/i5/i3 NUC

Det finnes adaptere fra mini displayport\displaypport til HDMI v2.

Club 3D Intros DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 Active Adapters with 4K-60 Hz Support

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da jeg bygget en HTPC for noen månder siden endte opp med AMD A6-7400K Black Edition. Prismessig ca. halvparten av en i3 på Komplett.no, men nesten dobbelt så mye strømforbruk. Brukes til nettsurfing og 1080p videoavspilling selv uten problemer.

Ellers er vel HDMI, DisplayPort, DVI eller VGA avhengig av hovedkortet, siden du ikke har ett dedikert grafikkort med egne utganger.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er noen der ute som kan si litt om følgende emner:

Jeg skal bygge ny HTPC. Den skal utelukkende brukes til avspilling av 1080p materiale og kanskje litt nettsurfing. Altså særs lave maskinvarebspecs. Jeg er i tvil om jeg skal velge AMD eller Intel. Trenger jeg 4 kjerner for dette eller holder det lenge med 2? Viftelyd er også et tema og vifteløs rigg kan være et alternativ. Isåfall hvilken? Jeg ser altså etter en CPU med integrert GPU med HDMI(2.0?)

Noen som har tips/råd om dette? Alt konstruktivt mottas med takk :-)

For øyeblikket er det bare Nvidias GTX9x0 serie skjermkort som har HDMI2.0. Men til 1080p er det vanskelig å se at man har bruk for det uansett. Til din bruk kan du også vurdere en Android TV boks. Lurer på om Asus har en som heter Nexus? Selv har jeg en Nvidia Shield TV. Den har litt stort fokus på spill, men med integrert Chromecast støtte, og flere strømme apper så er den flott til det også. Den gjør sånn sett enhver TV til en "smart TV". Støtter Kodi og Plex. Og den har HDMI2.0. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hvis den skal stå flere meter unna under en TV er ikke viftelyd så stort problem. Men hvis du sitter like ved er det annerledes.

Vifteløst kabinett har blitt dyrt. Egentlig alt importert har blitt dyrt.

https://www.proshop.no/Kabinett/FC8-Evo-Svart/2375574?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Greia er at jeg har en Athlon X2 med stockkjøler fra før og den høres godt! Sitteposisjon er ca 4 m unna og den høres fortsatt godt. Litt derfor jeg er obs ift viftestøy :-)

Lenke til kommentar

Mange vifter har et minimumsfart som er alt for høy. Dem går det an å bytte ut. Men personlig, så kommer jeg neppe til å gå tilbake til vifter hvis jeg har et vifteløst alternativ som dekker behovene.

Jeg går ut i fra at maskinen ikke står i solen, da ville jeg ikke turt vifteløst.

Skal du ha vifteløst, skal du ha intel, pga mer ytelse per watt. Intel Core i3-6100T er et bra valg. Lite strøm og grei ytelse på CPU, pluss bra grafikk-ytelse (for å være integrert).

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok gått for en APU fra intel, da får man en grei CPU og gpu i en og samme brikke, og man kan spille litt lette spill som f.eks. ps1 og nes emulator fra sofaen i 1080p :)

Med APU, mener du da NUC?

Nei, en NUC er en veldig liten PC som kommer som oftest uten lagringsmedium, mens en APU er en chip med CPU og GPU på.

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...