Gå til innhold

Burde Norge melde seg ut av EØS? På tide med en folkeavstemning?

For eller imot at Norge melder seg ut av EØS?  

88 stemmer

1. 1. Burde norge melde seg ut av EØS?

• Ja
      56
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fatter ikke at folk er så imot EØS avtalen.

Du fatter ikke at folk er imot å avgi suverenitet til en gjeng byråkrater uten bakkekontakt i et helt annet land som trer lover nedover hodene våre som ikke engang skrives på vårt språk uten at vi har noe vi skulle ha sagt, gir fri flyt av mennesker over landegrensene og fulle rettigheter for 500 millioner mennesker i den norske trygdekassa? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Du fatter ikke at folk er imot å avgi suverenitet til en gjeng byråkrater uten bakkekontakt i et helt annet land som trer lover nedover hodene våre som ikke engang skrives på vårt språk uten at vi har noe vi skulle ha sagt, gir fri flyt av mennesker over landegrensene og fulle rettigheter for 500 millioner mennesker i den norske trygdekassa? 

Tror du Norge hadde stått like sterkt uten en slik avtale de siste 15 årene? Vi kunne hatt fullt EU medlemskap, eller forsatt forholde oss til EØS. Jeg tror ikke at vi stiller sterkt som et lite land utenfor vår hoved eksportsektor i en eventuell forhandling.

Lenke til kommentar

Å melde seg ut at et økonomisk og markedssamarbeid med Europa hadde vært direkte idioti av Norge. Selvsagt bør vi ikke melde oss ut av EØS.

EØS landene står for over 70% av Norsk økonomisk aktivitet som ikke er ren innlandsaktivitet.

Om noe burde vi bli fullt medlem av EU, og starte bruk av Euro som ny valuta. Å være et eget lite land, med egen liten sårbar valuta har lite for seg. Alternativet er en kroneunion med Sverige, Danmark og Island (eventuelt Tsjekkia). Kostnader forbundet med egen valuta er helt unødvendige.

Her var det mye tull med tanke på innføring av Euro. Visste du at norsk økonomi skiller seg helt ut fra økonomien i Europa for øvrig? Da er det en fordel å ha egen valuta som vi kan justerere tuftet på konjunktursvingene. Når Norge er i nedgangskonjunktur som følge av den lave oljeprisen, kan Norges Bank bare kutte renta for å stimulere økonomien i landet. Hadde vi derimot hatt Euroen ville vi ikke kunne gjort det. Altså forskjellen er at høye oljepriser er bra for Norge, men ikke for Europa og da ville ikke ECB brydd seg om det lille Norge. Men det er også store forskjeller blant økonomiene i Europa, skal man sette renta opp eller ned dersom økonomien i Frankrike og Tyskland går så det suser, men Hellas, Spania o.l. står på randen av konkurs? Hadde økonomien til alle EU medlemsland vært lik ville Euroen vært en god idé, men den er den ikke den dag i dag. EU har sløst bort massevis av penger som følge av dette.

Å terminere EØS-avtalen er ikke et riktig tidspunkt dessverre. Det vil bare skape mer uro og turbulens i markedet som det er overskudd av allerede som følge av Brexit.

Endret av Immateriell
Lenke til kommentar

Jeg tror du har litt lett for å trekke slutninger om ting du ikke helt ser helheten i. Det her kommer veldig tydlig frem at du kan svært lite om. 

Er da ikke jeg som tror vi blir rikere av at kronekursen svekkes i verdi.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-er-fem-grunner-til-at-ei-svak-krone-er-bra-for-Norge-29294b.html

Det er egentlig litt dumt for din del. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Jeg tror du har litt lett for å trekke slutninger om ting du ikke helt ser helheten i. Det her kommer veldig tydlig frem at du kan svært lite om. 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-er-fem-grunner-til-at-ei-svak-krone-er-bra-for-Norge-29294b.html

Leser du egne linker egentlig?

"Det betyr at vi må betale mer for mye av det vi handler. I sum får vi derfor dårligere råd enn vi ellers hadde hatt. Det vil si at det økonomene kaller realdisponibel inntekt, går ned."

Lenke til kommentar

Leser du egne linker egentlig?

"Det betyr at vi må betale mer for mye av det vi handler. I sum får vi derfor dårligere råd enn vi ellers hadde hatt. Det vil si at det økonomene kaller realdisponibel inntekt, går ned."

Alså. Det er en ting å holde tunga bent i munnen, men du holder den ikke engang i riktig munn. 

For å kunne snakke økonomi må en skille i mellom hva en omtaler. Det at 'vi blir rikere' er ikke implisivt med at vi som privatpersoner utelukkende påvirkes positivt av en endring. Det er avhengig av vår situasjon. Jeg kan bli rikere av en svak krone fordi jeg driver med eksport, dersom jeg hadde drevet import hadde jeg blitt fattigere. Dersom jeg driver med import og du med eksport så påvirkes vår private økonomi forskjellig. Du har også kopiert den siste delen av ett avsnitt som fjerner ett helt prekært element, nemmelig høyere lønn. 

Som jeg har nevnt til deg tidligere så handler alt om forvaltning. At kronen blir svak kan vær en utfordring for norsk økonomi men det betyr ikke at det makroøkonomisk er slik over hele linja, ei heller mikroøkonomisk. 

Ved en svakere krone kan for eksempel regjeringen benytte mer av oljefondet i kroner enn ved en sterk krone. Dette er regulert av handlingsregelen. AS Norge blir derfor per definisjon mer kjøpskraftig ved en svak krone enn en sterk krone så lenge gevinsten ikke blir spist opp av eventuelle valutatransaksjoner. En Svak krone er også bra for firma som driver eksport. En sterk krone gjør at vi kan gjøre mer internasjonal handel på statens vegner og investere med større sjanse for avkastning. 

Som jeg har sagt, alt handler om forvaltning. At du enda ikke har forstått dette understreker mitt poeng. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg heller ser ikke helt problemet med EØS avtalen. Eller andre frihandelsavtaler for den saksskyld. 

Fordi alle disse avtalene er skreddersydd for å gi gigakonserner all makt, til og med overnasjonal makt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Tror du Norge hadde stått like sterkt uten en slik avtale de siste 15 årene? Vi kunne hatt fullt EU medlemskap, eller forsatt forholde oss til EØS. Jeg tror ikke at vi stiller sterkt som et lite land utenfor vår hoved eksportsektor i en eventuell forhandling.

Slike holdninger synes jeg vitner mest om dårlig nasjonalt selvbilde enn realitetsorientering. Vi har varer verden trenger, og vil ha. Varer vi får solgt til fornuftig pris uansett.

Lenke til kommentar

Å melde seg ut at et økonomisk og markedssamarbeid med Europa hadde vært direkte idioti av Norge. Selvsagt bør vi ikke melde oss ut av EØS.

EØS landene står for over 70% av Norsk økonomisk aktivitet som ikke er ren innlandsaktivitet.

Om noe burde vi bli fullt medlem av EU, og starte bruk av Euro som ny valuta. Å være et eget lite land, med egen liten sårbar valuta har lite for seg. Alternativet er en kroneunion med Sverige, Danmark og Island (eventuelt Tsjekkia). Kostnader forbundet med egen valuta er helt unødvendige.

Her var det mye tull med tanke på innføring av Euro. Visste du at norsk økonomi skiller seg helt ut fra økonomien i Europa for øvrig? Da er det en fordel å ha egen valuta som vi kan justerere tuftet på konjunktursvingene. Når Norge er i nedgangskonjunktur som følge av den lave oljeprisen, kan Norges Bank bare kutte renta for å stimulere økonomien i landet. Hadde vi derimot hatt Euroen ville vi ikke kunne gjort det. Altså forskjellen er at høye oljepriser er bra for Norge, men ikke for Europa og da ville ikke ECB brydd seg om det lille Norge. Men det er også store forskjeller blant økonomiene i Europa, skal man sette renta opp eller ned dersom økonomien i Frankrike og Tyskland går så det suser, men Hellas, Spania o.l. står på randen av konkurs? Hadde økonomien til alle EU medlemsland vært lik ville Euroen vært en god idé, men den er den ikke den dag i dag. EU har sløst bort massevis av penger som følge av dette.

Å terminere EØS-avtalen er ikke et riktig tidspunkt dessverre. Det vil bare skape mer uro og turbulens i markedet som det er overskudd av allerede som følge av Brexit.

Det sier du egentlig kun fordi du ikke fokuserer noe på de negative konsekvensene av devaluering, som i tillegg ofte fører til en "lat" økonomi uten reform og modernisering. Den Norske kronen kan like gjerne bli ustabil og kollapse i fremtiden, det er jo en ekstra risiko for en liten valuta med et lite finansmarked.

Spania er nå på vei tilbake forresten, fordi de har gjennomført de nødvendige økonomiske reformene for en moderne økonomi. Portugal har gjort store fremskritt med sine reformer noe som vil styke landet i fremtiden. Italia er Italia og kan like gjerne oppleve en økonomisk boom som en økonomisk nedgang, men de er litt trege og har et voldsomt byråkrati.

Italia er på 45 plass på "doingbusiness" sin liste over land, Japan er nr 34 f.eks og Tyskland nummer 15. Norge er nr 9 på den listen, noe som betyr at det er lett å starte bedrift i Norge, at lovsamfunnet er stabilt, mens hindringene er minimale. Så løsningen er ikke noe annet enn å bli bedre på business rett og slett. Italia har potensiale til å være verdensledende på business.

Lenke til kommentar

Jeg heller ser ikke helt problemet med EØS avtalen. Eller andre frihandelsavtaler for den saksskyld. 

Fordi alle disse avtalene er skreddersydd for å gi gigakonserner all makt, til og med overnasjonal makt.

Dette må du gjerne utdybe, gjerne også med referanse til avtalene hvor dette favoriseres. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette må du gjerne utdybe, gjerne også med referanse til avtalene hvor dette favoriseres.

Ellers takk. Men du står fritt til å bevise at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Ellers takk. Men du står fritt til å bevise at jeg tar feil.

Når du kommer med påstander er det du som har bevisbyrden.

Det du gjør her er en fallacy (tankefeil): http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Shifting_the_burden_of_proof

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...