Gå til innhold

Burde Norge melde seg ut av EØS? På tide med en folkeavstemning?

For eller imot at Norge melder seg ut av EØS?  

88 stemmer

1. 1. Burde norge melde seg ut av EØS?

• Ja
      56
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi må da ha en EØS-lignende avtale, i stede for å melde seg ut ville det vært bedre og reforhandlet avtalen. Kanskje ikke ta det gjennom EFTA men heller ha en avtale som bare var mellom Norge og EU, noe ala det sveits har gjort.

Men uansett er vel ikke nå det rette tidspunktet med tanke på hvor svak kronen er...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei man trenger ikke EØS avtale, en gjensidig fri handels avtale er alt som trengs.

Så kan man fjerne alle EU/EØS lover,krav og foreskrifter som ikke har noe i Norge å gjøre.

Man bør fjerne alle utenlandske vogntog fra Norske veier som ikke kan stille bankgaranti på 10,000,000.-

det er enkelt konfisker de.

http://www.dagbladet.no/2016/03/03/nyheter/innenriks/bilberging/vogntog/osteuropeiske_vogntog/43384388/

Og man hadde sluppet dette.

Endret av Maxopp
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å melde seg ut at et økonomisk og markedssamarbeid med Europa hadde vært direkte idioti av Norge. Selvsagt bør vi ikke melde oss ut av EØS.

EØS landene står for over 70% av Norsk økonomisk aktivitet som ikke er ren innlandsaktivitet.

Om noe burde vi bli fullt medlem av EU, og starte bruk av Euro som ny valuta. Å være et eget lite land, med egen liten sårbar valuta har lite for seg. Alternativet er en kroneunion med Sverige, Danmark og Island (eventuelt Tsjekkia). Kostnader forbundet med egen valuta er helt unødvendige.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja vi burde melde oss ut så vi står fritt til å bestemme egne lover, regler og avtaler.

Vi står fritt til å bestemme egne lover, regler og avtaler innenfor EØS også. Men alle EØS land samarbeider om regler som alle kan bruke, slik at vi kan få et optimalt fritt marked i Europa.

Å være mot et fritt og optimalt marked i Europa, er det anti-EØS gjengen er imot. Det vil jeg si er ren og skjær toskeri og mangel på kunnskap om hva de har en mening om. I noen tilfeller, ca 5%, finnes det EØS motstandere med legitime argumenter til at de ønsker Norge utmeldt av EØS.

For alle nordmenn utenom de nye Quislingene som gir landet vårt til USA, for folk som er peganere, misantoper eller isolister så er EØS utmeldelse en katastrofe. For visse type hippier er også utmeldelse av EØS noe de kan argumentere for. For alle andre er EØS en gigantisk fordel, og en naturlig del av samfunnet som kommer alle til gode, ikke bare alle oss, men alle andre i Europa også. De fleste, rundt 80-90% i de fleste land burde argumentere for EØS. Alle som ønsker sammarbeid med andre land overhode, burde ikke være imot EØS, da er man sannsynligvis offer for løgner og anti-EU propaganda tøv fra en gjeng tullinger som ikke har peiling på noe som helst av det EU driver med.

Nigel Farage er er primeksempel på slike mennesker. Han klager på demokrati i EU, men den eneste plassen partiet hans UKIP faktisk har representanter er i EU parlamentet. Det anti-demokratiske systemet i UK som gjør at UKIP selv med en million stemmer ikke får en representant i London, det klager han ikke på. Fyren er en primidiot av høyeste kaliber. Folk som han vil melde UK ut av alt, menneskerett inkludert, noe forøvrig de Koservative er med på. Slik kan de fortsette sine ulovlige aktiviteter verden rundt og bli til et land som ikke trenger å følge noen som helst regler, mens de permanent påfører andre land skade.

Det er slike land vi ikke vil ha i verden. De rangerer blant land som Nord Korea, den Demokratiske Republikk Kongo, Saudi Arabia, det vemmelige og destruktive liksomdemokratiet og fascist koloni Australia, USA, Zimbabwe, mellom-Amerika, Somalia, Ukraina og andre destruktive og ødeleggende stater/land.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Selvsagt er alle som er uenig med deg idioter, tosker og Quislinger. Vi begynner å bli vant til argumenteringen din nå.

Nei. Det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt de som villig gir bort landet vårt til USA er "de nye Quislingene".

Jeg sier de som er imot et fritt og optimalt marked argumenterer for toskeri.

Jeg sier store deler av anti-EØS gjengen er tullinger som ikke vet hva de prater om, noe de bevis hver eneste gang de "argumenterer" for utmeldelse av EØS eller EU. Det er tydelig at disse folkene er offer for løgnerkampanjer, propaganda og fryktmarkedsføring. Jeg avslutter det argumentet mot å peke til Nigel Farage, ikke til deg eller andre individer. Nigel Farage er primeksempelet på hva jeg argumenterte for når det kommer til anti-Europa holdninger bygget på ren mangel på kunnskap, en forvrengt virkelighet, eller alternative agendaer hvis utnytter sentiment til å skaffe støtte til noe helt annet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

EØS er fint sålenge det ikke medfører at andre skal bestemme hvilke regler vi skal/ikke skal ha. Når en eller annen premiedust greier å bestemme at vi ikke kan selge hjørnekjøleskap i vårt eget land bør veien til utmelding være kort. Avtalen går langt utover det som skal være dens mandat, og det er totalt uakseptabelt. Punktum slutt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

EØS er fint sålenge det ikke medfører at andre skal bestemme hvilke regler vi skal/ikke skal ha. Når en eller annen premiedust greier å bestemme at vi ikke kan selge hjørnekjøleskap i vårt eget land bør veien til utmelding være kort. Avtalen går langt utover det som skal være dens mandat, og det er totalt uakseptabelt. Punktum slutt.

Om du bruker samme argumentasjon vedrørende Norge, kommer du da til noen annen konklusjon?

Lenke til kommentar

Om du bruker samme argumentasjon vedrørende Norge, kommer du da til noen annen konklusjon?

Tror jeg trenger den med teskje, for jeg skjønte overhodet ikke hva du mente.

Lenke til kommentar

Norge er fint sålenge det ikke medfører at andre skal bestemme hvilke regler vi skal/ikke skal ha. Når en eller annen premiedust greier å bestemme at vi ikke kan selge vanlige lyspærer [sett inn forbudt produkt] i vårt eget distrikt bør veien til utmelding være kort. Avtalen går langt utover det som skal være dens mandat, og det er totalt uakseptabelt. Punktum slutt.

Lenke til kommentar

Hadde Norge hatt fornuft selv, hadde vi forbudt slike kjøleskap for lenge siden. Det er ren sløsing av energi, og er ikke noe Norge som foregangs miljøland burde støtte opp under.

Om noe burde vel Norge fordre til systemer som bruker det Norske klimaet, den Norske geografien og smarte byggfunksjoner til å komplentere vanlige kjøleskap, med mer effektive og større kjølerom som bruker kulde utenifra når det er mulig.

Hvis vi ikke har fornuftig regulering på kjøleskap ender vi opp med en situasjon hvor alle bruker energisløsende, lavkvalitets kjøleskap, slike som de bruker i USA og Kina. Vi som et moderne samfunn burde gå foran med BEDRE løsninger, ikke DÅRLIGERE løsninger. Regulering vi har på energi effektivitet og hvitevarer i Europa idag, er verdens soleklart beste. Det samme gjelder forøvrig biler, noe som har oppfordret alle bilseselskaper i verden til å fokusere på renere biler som krever mindre energi per kilometer. Å kjøre bensinslukende pickup heller enn en energieffektiv pick up, har liksom ingen hensikt i en moderne verden.

Vi får heller kreve produkter tilpasset forbrukernes behov og gjeldene regelverk.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er fint sålenge det ikke medfører at andre skal bestemme hvilke regler vi skal/ikke skal ha. Når en eller annen premiedust greier å bestemme at vi ikke kan selge vanlige lyspærer [sett inn forbudt produkt] i vårt eget distrikt bør veien til utmelding være kort. Avtalen går langt utover det som skal være dens mandat, og det er totalt uakseptabelt. Punktum slutt.

Jeg vil nå si at de som gjør den verste jobben i Norsk politikk er de Norske politikerne og at de som gjør mest nytte for seg er de Europeiske politikerne. Selv med den knøttlille rollen de har i det Norske samfunn.

Gammeldagse lyspærer er ineffektive og utdatert. Vi kan ikke fortsette å brenne av hele verden heller for å få nok energi til å sløse på tøv og ineffektivt bruk. Vi har ikke uendelig energi på denne kloden. Det er klart vi må gjøre noe. Å forby lyspærer til fordel for moderne teknologi som LED er den eneste fornuftige løsningen. Og alle som ikke lever på nostalgi, burde støtte opp om en slik fornuftig bestlutning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Jeg har et personlig ønske at rødgrønne, Høyre og FrP står sammen om å melde Norge ut av EØS asap. Men den dagen tror jeg vi ikke ser før i en fjern fremtid. Derimot har jeg større tro på at Norge melder seg ut av Schengen avtalen da den utgjør en større trussel mot Norges suverenitet.

Lenke til kommentar

Melde seg ut av hva?

Jeg er ikke noe mer glad for statlige reguleringer enn det du er, men det er på siden av trådens tema :)

Lenke til kommentar

Hadde Norge hatt fornuft selv, hadde vi forbudt slike kjøleskap for lenge siden. Det er ren sløsing av energi, og er ikke noe Norge som foregangs miljøland burde støtte opp under.

Om noe burde vel Norge fordre til systemer som bruker det Norske klimaet, den Norske geografien og smarte byggfunksjoner til å komplentere vanlige kjøleskap, med mer effektive og større kjølerom som bruker kulde utenifra når det er mulig.

Hvis vi ikke har fornuftig regulering på kjøleskap ender vi opp med en situasjon hvor alle bruker energisløsende, lavkvalitets kjøleskap, slike som de bruker i USA og Kina. Vi som et moderne samfunn burde gå foran med BEDRE løsninger, ikke DÅRLIGERE løsninger. Regulering vi har på energi effektivitet og hvitevarer i Europa idag, er verdens soleklart beste. Det samme gjelder forøvrig biler, noe som har oppfordret alle bilseselskaper i verden til å fokusere på renere biler som krever mindre energi per kilometer. Å kjøre bensinslukende pickup heller enn en energieffektiv pick up, har liksom ingen hensikt i en moderne verden.

Vi får heller kreve produkter tilpasset forbrukernes behov og gjeldene regelverk.

Ineffektive kjølerskap => høyere strømregning => insentiv for å kjøpe mer effektive kjøleskap. Uansett, i Norge produserer vi elektrisk kraft i hovedsak via vannkraftverk. Miljøgevinsten er NULL dersom en av oss hadde byttet ut et hjørnekjøleskap med noe annet. La gå med at det ikke gjelder overalt, men likevel: vi har fossildrevne kjøretøyer overalt, og disse er et langt større miljøproblem enn kjøleskap og andre småting - spesielt her til lands. Selv med liberalisthatten av er det til å klø seg i hodet over at dette er det EU tar tak i. Forby heller kull, det hadde monnet MYE mer.

Vi lever i et land hvor folk kjører lange avstander for å spare 10 øre litern på drivstoff. Hvis det faktisk er en betydelig forskjell i energiforbruk vil folk velge de bedre variantene fordi de tjener inn den ekstra prisen i løpet av sin levetid. Forutsatt at man har råd, men jeg synes det er langt bedre at fattigere personer har råd til engangsutgiften til et lite energieffektivt kjøleskap enn intet kjøleskap eller et ørten år gammelt brukt, som er enda dårligere enn et nytt alternativ som ikke oppfyller dagens krav.

Ingen nasjon trenger be bilfabrikanter om å lage energieffektive biler, de aller fleste har dette som en viktig faktor ved innkjøp, da en bil som sluker drivstoff er meget dyr i bruk. Dette ordner markedet selv, trengs ikke noen besserwissere av noen politikere til å bestemme ditten og datten her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Melde seg ut av hva?

Norge selvsagt

Jeg er ikke noe mer glad for statlige reguleringer enn det du er, men det er på siden av trådens tema :)

Om argumentet med at EU reguleringer er grunn til å melde seg ut av EU, vil samme logikken medføre at norske reguleringer er grunn til å melde seg ut av Norge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...