Gå til innhold

Spørsmål om valg av sykkel


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Madamen har en Scott Contessa (Tror den heter det) som hun kjøpte på XXL for ca. 6.000,- for 9 år siden. Den er på en måte like fin enda, men nå lurer hun på og kjøpe seg en ny en da hun har hatt en del problemer med girene.

 

Å her kommer jeg til hovedpoenget:

 

Hvor mye må man gi for en sykkel for at den skal ha et girsystem som fungerer hele tiden? Det har alltid vert et sable fuc**** styr med disse girene. Jeg husker det selv fra tidligere sykler jeg har eid også. Den metalldelen som kjedet går igjennom som styrer kjedet på riktig tannjul ser jo ut til å være klin umulig å få justert riktig. Uansett hvordan man justerer denne så vil kjedet gå inntil å subbe i ett eller flere av girene. 

 

Vi har hatt den på såkalt service hvor girene har blitt justert og når vi får den tilbake så er den like forbanna ille. Er det bare jeg som opplever/har opplevd dette?

 

Jeg tror det er Shimano XT gir på den madammen kjøpte. Hvorfor er det så sinnsykt vanskelig å lage en pedaltråkker med gir som fungerer skikkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Jeg har en hel del sykler ( MTB ) og har opplevd det samme.

 

Problemet heter ........ Shimano.

Og fordi de bruker 1:2 utveksling - som igjen gjør at en liten treghet i vaieren  til bakgiret gjør at den girer feil / subber borti et av de andre girene ( tannhjulene )

Du kan få det bedre ved å skifte ut strømper og vaier , men tror ikke det går så lang tid før problemene dukker opp igjen.

 

Jeg har byttet ut Shimano til fordel for SRAM på alle mine sykler , da SRAM har 1:1 utveksling

SRAM bare girer og girer , år etter år - uten noen som helst problemer.

 

Shimano bruker Triggere , mens på SRAM kan man velge mellom Trigger eller Twister.

Jeg foretrekker helt klart Twister.

 

Skullle heller ikke være nødvendig å kjøpe ny sykkel. Det holder å kjøpe nytt gir.

Siden Shimano og SRAM ikke er kompatible med hverandre , må du kjøpe både girhendel ( som sitter på styret ) og selve bakgiret som er festet til ramma bak.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skift vaier og strømpe hvert år og gjerne oftere om det skulle være nødvendig.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg tør vedde på at problemet er det samme som jeg hadde med en Deore XT, nemlig en slapp fjær i bakgiret, slik at den ikke strammer girvaieren skikkelig. Jeg byttet til en nyere Deore (ikke XT) og problemet forsvant. 

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

 Kan være  fjær ja.

Forresten ingen garanti for at det vil funke.

 

Da jeg var på Shimano klarte jeg å ødelegge bakgiret.

Kjøpte et nytt bakgir , og satte det på , bare for å oppdage at det aldri ville gå bra.

Den girte feil hele tiden.

Årsak : bakgiret var ikke kompatibelt med triggeren framme ......

 

Oppdaget senere at Shimano operer med forskjellige utvekslinger , der 1:2 er det mest vanlige

De hadde også begynt å bruke 1:1,8 ( tror det var det , men er ikke helt sikker )

På nyere med 10 og 11 delt har de andre utvekslinger i forhold til det igjen ....

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 Kan være  fjær ja.

Forresten ingen garanti for at det vil funke.

 

Da jeg var på Shimano klarte jeg å ødelegge bakgiret.

Kjøpte et nytt bakgir , og satte det på , bare for å oppdage at det aldri ville gå bra.

Den girte feil hele tiden.

Årsak : bakgiret var ikke kompatibelt med triggeren framme ......

 

Oppdaget senere at Shimano operer med forskjellige utvekslinger , der 1:2 er det mest vanlige

De hadde også begynt å bruke 1:1,8 ( tror det var det , men er ikke helt sikker )

På nyere med 10 og 11 delt har de andre utvekslinger i forhold til det igjen ....

Girveksleren, kassetten og bak-giret må selvsagt være av samme kaliber.... 7, 8, 9, 10 og 11 delt....

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 Ja , men hvordan kunne jeg vite det , når triggeren framme var 9 delt .

Bakgiret jeg kjøpte var også ment for 9 delt :hmm:

 

 

 

#Post4

Angående slapp fjær , prøv å sammenligne fjæra som sitter på Shimano vs SRAM

Fy flate for en forskjell...

Endret av johome
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

 

Det føles litt rart ut å kjøpe et nytt girsystem til en sykkel som kostet ca. 6-lapper for 9 år siden. Da frister det nok heller for madammen å kjøpe ny sykkel. Men er det noen nye sykler som har SRAM Twister system orginalt? Eller må man da opp i skyhøye summer?

 

Jeg synes de fleste syklene jeg har sett i butikker blir levert med en eller annen form for Shimano... ?

Lenke til kommentar

F.eks Diamant Apex T27.3 som koster ca 11 000,-

Intersport har en tilsvarende modell.

 

Finner ikke SRAM i de lavere prisklassene :hm:

 

 

Tror det skal være mulig å få opptill 30-40 % rabatt på denne siden av året.

 

Må bare legge til at dette er 10 delt giring.

Vet at Espen Wethe som jobber i G-sport/Intersport konsernet ikke er så altfor begeistret for de nye 10 delte twisterne.

De er nemlig mere komplisert bygget opp , med bl.annet kulelager.

 

De gamle 9 delte twisterne er så enkelt oppbygget som det er mulig , og er av mange regnet for å være det beste girsystemet som noensinne er laget ( ja med unntaket av de nye elektroniske gruppene som koster en formue )

Lenke til kommentar

Helt enig , men med triggere er det tross alt en sjanse for at man kommer med kneet borti.

Og det er jo ikke spesielt behagelig....

 

Med Twister kan man gire opp og ned 5-6 gir på brøkdelen av et sekund.

Kan man det med triggere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...