Gå til innhold

Siv.øk BI vs bachelor + Msc NHH

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er ferdig med VGS og har lyst til å bli siviløkonom. Jeg har godt nok snitt til siv.øk-linjen ved BI, men ikke tilsvarende linje ved NHH. Jeg tenker enten å søke 1) siv.øk BI (som jeg har hørt skal være bra), eller 2) bachelor i økad på BI eller høyskole (primært HiB eller HiOA), for så å ta master ved NHH.

Det er både fordeler og ulemper ved begge valg, men til tross for kjipe skolepenger fra BI er jeg kvalifisert til master hvis jeg søker siv.øk-linjen, som er et pluss.

Jeg er mest interessert i finans og ønsker å spesialisere meg i det på masternivå.

Hva tenker dere som gjerne har erfaring eller peiling rundt dette? All bias aside.

Takk for alle svar!

Endret av uten_brukernavn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Går selv bachelor i finans på BI og det kan anbefales. Første året er så og si likt som økad, og blir mer rettet mot finans 2. året. Er så langt på 4 semester og det er helt klart et hard studie med mye lesing, men er du interessert så burde det gå. Vi har også mye gruppeoppgaver osv, som teller en del av karakteren. BI er også en av to handelshøyskoler i skandinavia som har Bloomberg terminaler (google it), og  vi bruker dette i kombinasjon med excel i alle finansfagene dette semesteret. Ta en titt på studieplanen og se om det er interessant. 

https://www.bi.no/bachelorstudier/finans/studieplan/

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Jeg gikk selv på NHH, så jeg har ingen førstehåndserfaring med noen andre økonomistudier, men før jeg begynte på BI, ville jeg vurdert noen andre skoler. Jeg har hørt og lest positive ting om NMBU og HiST. Selv ville jeg nok valgt førstnevnte hvis ikke det hadde blitt NHH.

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv på NHH, så jeg har ingen førstehåndserfaring med noen andre økonomistudier, men før jeg begynte på BI, ville jeg vurdert noen andre skoler. Jeg har hørt og lest positive ting om NMBU og HiST. Selv ville jeg nok valgt førstnevnte hvis ikke det hadde blitt NHH.

NTNU mener du?

Lenke til kommentar

BI er også en av to handelshøyskoler i skandinavia som har Bloomberg terminaler (google it)

Jeg googla det og fant ikke noe kilde på dette. Kan du gi meg det? Både BI og NHH har dette, og jeg har litt vondt for å tro at CBS ikke har dette da CBS er regnet som den beste i Skandinavia.

Enig med han her. Det er ikke bare BI og NHH som gjelder, så når du allikevel er mobil så ser jeg ikke noen god nok grunn til å betale så mye ekstra for å gå på BI.
Lenke til kommentar

Var TA vår som sa det, har vel feil info da. Brukes terminalene like aktivt på NHH forresten? Vi bruker det i tre fag dette semesteret. Utrolig gøy!

Hvor nyttig er det programmet? Er den verdifull nok til at man skal vurdere å søke master på BI istedet for HiOA? altså ca 100 000,- i året? 

Lenke til kommentar

Tja, nå vet ikke jeg hvor mye dette brukes på masternivå, men vil ikke si at det er verdt extra KUN pga Bloomberg. Må se på hele pakka. Så langt så synes jeg hvertfall det er kjekt. Veldig bra og faktisk gjøre praktiske real word problemer i excel og Bllomberg. Det gir noe helt annet enn å sitte med en bok.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...