heipameg Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) Spørsmålet er vel egentlig ganske enkelt. Jeg vurderer å bli en lærer. Jeg har et godt snitt, og vil komme meg inn på alle lærer, pedagogikk og lektorutdanninger. Hvorfor vil jeg bli lærer? Vel, jeg har hatt mange dårlige lærere som enten ikke kan lære, ikke er modernisert eller som til og med er frekke og ikke bryr seg om dine resultater. Jeg vil hjelpe og dyrke fremtidens generasjoner. Hvorfor vil jeg ikke bli lærer? Vel, det finnes mange dårlige lærere, men det finnes mange dårlige elever også. Som regel, elevenes oppførsel pleier også å speile læreren sin måte å lære på, og deres personlighet. Men det pleier alltid å være noen som er litt rappkjeftet osv. Jeg lurer på om noen har erfaring som lærer, eller har kanskje vært i praksis? Hvilken aldersgruppe er det lettest å være lærer i? Med tanke på hvordan de oppfører seg, lærelysten, om de er lydne osv. Selvfølgelig er dette avhengig av område og skole og elever. Men kanskje "statistisk" eller erfaringsmessig sett, til og med generelt sett, hvilken aldersgruppe er lettest å håndtere, og hvorfor? Bør jeg ta 1-7 klasselærerutdanningen, 5-10, eller lektor for videregående skoler? Endret 3. mars 2016 av heipameg Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Har ikke erfaring med læreryrket, men med to lærerforeldre har jo praten rundt middagsbordet dreid seg om undervisning mer enn hos folk flest. Elevene speiler nok til en viss grad læreren, men det betyr ikke at en ålreit fyr kan redde en klasse med halvparten drittsekker. Derimot kan en kjip lærer lage dårlig stemning i en ellers fin klasse. Har man kjekke, hyggelige elever og godt miljø er det å være lærer topp uansett trinn. Men sjansen for det tror jeg er høyere jo lenger opp i alderstrinnene du kommer. Å være lektor på studiespesialiserende må være en veldig trivelig jobb for den rette. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Spørsmålet er jo også kva det er du liker med læraryrket. På barneskulen blir det langt meir fokus på det som rett og slett er oppdragelse, sjølve fagpensumet krever ikkje så mykje av læraren. På vidaregåande er det langt større press på at læraren må ha tilstrekkelig med fagkunnskap, men ellers så har elevane mykje meir ansvar for si eiga læring. Så enkelt sagt, vil du bli lærar fordi du vil jobbe med folk, eller vil du bli lærar for å kunne bli ein ressursperson på eit bestemt fagfelt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå