Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tyskere og Hitler

Anbefalte innlegg

Hei, 

Tror dere tyskere ennå har skyldfølelse for 2 verdenskrig og det Hitler gjorde? (Ikke at jeg mener de burde.)

Det var jo lenge vanskelig for dem å synge hele nasjonalsangen dems (da den sier "Tyskland er best", og det var jo også noe Hitler sa hele tiden), og holde det tyske flagget...

Har dere noen tips om en man kan snakke om dette evt.? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips til hvordan man skal snakke om det? Mener du om det er en sensitiv måte å dra ut tankene en tysker har om dette?

Spør rett ut. De fleste vil nok ha forskjellige meninger og hvis folk ikke er helt merkelige i hodet så vil de ikke ta det ille opp, må gå an å snakke om ting ;)

Tror mange er flaue, men skyldfølelse har de nok ikke. Blir som å spørre om vi nordmenn har skyldfølelse for at Olav den "hellige" kristnet landet (hvis man synes det var dumt). Man kan ikke ha skyldfølelse for noe man på ingen måte deltok i, det er hvertfall ikke logisk i mitt hode.

Lenke til kommentar

Mange av dem som var vakter i konsentrasjonsleirene hadde ikke dårlig samvittighet. Dvs, de sa at de ikke visste på forhånd hva arbeidet dreide seg om, og noen som fraktet fanger til arbeid utenfor leiren, påstod at de ikke visste hvor ille fangene hadde det.

http://usatoday30.usatoday.com/news/nation/2006-09-20-concentration-deportation_x.htm

Men nå idag er det mest de yngre personene man må forholde seg til:

Du kan sikkert bruke kommentarfeltet på denne til å spørre noen:

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at mange ikke føler skyldfølelse. Det er stor forskjell på skyldfølelse og "frykt/respekt" for hva nasjonalisme i verste fall kan føre til. Man skal heller ikke forveksle skyldfølelse med at man mener at nasjonalisme er helt unødvendig, noe en del sikkert mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...