Gå til innhold

[Løst] Passer nytt skjermkort med "eldre" hovedkort?

Anbefalte innlegg

Heyhey!

Jeg skal oppgradere PC, og den saken er i for seg grei.

Derimot har jeg planer om å starte med kun skjermkort, men spørsmålet er om dette passer hovedkortet mitt.

Dagens hovedkort (Jada, det er gammelt, jeg vet) er: ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775

Skjermkortet jeg vurdere å kjøpe er: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB

Er det noen hensikt i å bruke dette skjermkortet med hovedkortet, eller må hele greia byttes ut?

Litt usikker på hva jeg skal se etter i forhold til kompatibiltet, så jeg spør derfor her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt støttet PCIE x16 2.0 og sånn sett er det helt grei skuring for dagens skjermkort.

MEN socket 775 begynner jo å bli farlig gammelt. Det vil nok bottlenecke skjermkortet noe.

Edit: Jeg kan heller ikke garantere mot kompatibilitet-issues her, siden det neppe er særlig stort fokus hos Asus å gi støtte for ny hardware på en såpass gammel sokkel.

Prøv?

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er litt bortkastet, med tanke på at prosessoren vil begrense ytelsen til et så nytt og kraftig skjermkort. Spar heller en stund, og kjøp alt nytt i sommer/til høsten. Da vil sannsynligvis neste generasjons skjermkort fra NVIDIA være på plass.

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støttet PCIE x16 2.0 og sånn sett er det helt grei skuring for dagens skjermkort.

MEN socket 775 begynner jo å bli farlig gammelt. Det vil nok bottlenecke skjermkortet noe.

Edit: Jeg kan heller ikke garantere mot kompatibilitet-issues her, siden det neppe er særlig stort fokus hos Asus å gi støtte for ny hardware på en såpass gammel sokkel.

Prøv?

Jeg mener at det er litt bortkastet, med tanke på at prosessoren vil begrense ytelsen til et så nytt og kraftig skjermkort. Spar heller en stund, og kjøp alt nytt i sommer/til høsten. Da vil sannsynligvis neste generasjons skjermkort fra NVIDIA være på plass.

det er snakk om en måned eller to, kun slik at jeg får kjøpt resten av delene, så det er ikke lange tiden.

Hvilket skjermkort, og hvordan vil dette bli i pris ifht GTX 970? Er det verdt å vente, liksom?

Lenke til kommentar

Pris/ytelse pleier å være lik, det er mest i toppsjiktet vi ser forskjell. Jeg antar at GTX 1060 vil ligge på nivå med dagens 970, og sannsynligvis bli priset der etter. Mens arvtageren GTX 1070 antageligvis vil bli priset opp mot dagens GTX 980. 

Selvfølgelig er dette ren gjetting og antagelse, men om markedsføring for pris/ytelse fra nVidia vil være lik som tildligere så kan man med sikkerhet si at ytelse per. krone vil bli nokså lik. Hele vitsen med å vente på de nye skjermkortene er vel mer om man ønsker det "aller beste, kongen på haugen", mer strømeffektive kort og nyere drivere. 

Så om du ikke har tenkt å svi av mer enn 3-4k på skjermkort, så ser jeg egentlig ingen grunn til å vente om du trenger nytt nå. Da er det vel egentlig bare å slå til med ett GTX 970 nå. Men håper du derimot på noe som er konkurransedyktig med dagens 980 ti eller Fury X så er det nok verdt å vente på de nye kortene ;)

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde du skulle oppgradere jeg.

Socket FM2+ kan du bare legge vekk.

Hvis du skal oppgradere må du ha nytt hovedkort og CPU iallfall.

Ønsker du å beholde de gamle DDR3 minnebrikkene dine så tenker jeg da socket 1150, enten i5 4460 med et B85 hovedkort. Dette er minimum IMO. Alternativt går du 4690K og et Z97 hovedkort.

Eller så går du over på socket 1151, i5 6600K, Z170 hovedkort og DDR4.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde du skulle oppgradere jeg.

Socket FM2+ kan du bare legge vekk.

Hvis du skal oppgradere må du ha nytt hovedkort og CPU iallfall.

Ønsker du å beholde de gamle DDR3 minnebrikkene dine så tenker jeg da socket 1150, enten i5 4460 med et B85 hovedkort. Dette er minimum IMO. Alternativt går du 4690K og et Z97 hovedkort.

Eller så går du over på socket 1151, i5 6600K, Z170 hovedkort og DDR4.

"bytte ut alle deler", da  :rofl:

Det er delene nedenfor jeg har sett på.

Kommer nok til å kjøpe HyperX 2133MHz 16GB (DDR3) i tillegg

Men du mener hovedkortet er no-go?

823720.jpg

Reservert (på lager), 1 stk.

Varenr: 823720

1799,00799,00842679.jpg

Varenr: 842679

1999,00999,00837101.jpg

Varenr: 837101

1690,00690,00824861.jpg

Varenr: 824861

13.749,003.749,00773376.jpg

Varenr: 773376

1790,00790,00

Lenke til kommentar

Min påstand er at plattformen her er for svak.

Athlon X4 860k vil vel yte ca som en intel i3. Det er et greit valg for "value gaming PC" men det er ikke noe å rope hurra for. Når man først skal oppgradere så syntes iallfall jeg man kan ta et litt godt skritt opp.

Hvor mye penger har du å rutte med?

Og hva, helt spesifikt, har du i dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min påstand er at plattformen her er for svak.

Athlon X4 860k vil vel yte ca som en intel i3. Det er et greit valg for "value gaming PC" men det er ikke noe å rope hurra for. Når man først skal oppgradere så syntes iallfall jeg man kan ta et litt godt skritt opp.

Hvor mye penger har du å rutte med?

Og hva, helt spesifikt, har du i dag?

Hmm good point. Det er jo ikke hard-redigering og rendring av videoer, men visste ikke det var så stor forskjell på AMD og Intel. Jeg husker (Vel å merke 10-12 år siden) at AMD slo Intel både i pris og ytelse, selv om prosessoren var så og si lik. Times have changed!

Jeg tenker 8000-9000.

Per idag har jeg en 8 år gammel PC, så ingen komponenter å bite seg merke i.

Hovedkortet er listet over, sammen med en to-kjernes Intel prosessor (E8500).

500W PSU, og et HD Radeon 4870 (512MB) skjermkort.

Svært lite å skryte av!

Lenke til kommentar

AMD har gitt helt opp å følge Intel i denne delen av markedet.

Når det gjelder billige CPU'er som er helt greie for desktops eller low-end gaming maskiner så er AMD bra. De er også bra på integrert grafikk. Vi håper alle på at AMD kommer tilbake og gir intel litt konkurranse :)

Hva slags kabinett har du (ser du setter opp mATX hovedkort, så da trenger du det?), og hvilke minnebrikker har du?

Har du en grei CPU kjøler eller har du bare den som fulgte med?

Jeg kan finne frem et forslag til deg.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del ikke kjøp prosessor fra AMD, den prosessoren der kommer til å bli ekstremt flaskehals for et GTX 970 kort. Man kjøper ikke et high end skjermkort for nesten 4k, for så å spare penger på en billig low-end prosessor.

860k er på nivå med intel pentium prosessorene, så tar jeg ikke feil så ligger den ikke altfor langt bak det du har av prosessor i dag. Selv en intel i3 prosessor vil gruse denne prosessoren.

Du bør heller slenge på litt ekstra og gå for en rimelig i5 prosessor. Den billigste blir vel i5 4460, den koster nesten 2k. Det blir en 1000-lapp ekstra, men tro meg når jeg sier at det er verdt det. Du vil få mye mer ytelse ut av 970 korte om du går for denne, i5 4460 ligger milevis forran 860k, og vil gi deg langt bedre bildeflyt (fps) i spill enn hva 860k kan klare.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

AMD har gitt helt opp å følge Intel i denne delen av markedet.

Når det gjelder billige CPU'er som er helt greie for desktops eller low-end gaming maskiner så er AMD bra. De er også bra på integrert grafikk. Vi håper alle på at AMD kommer tilbake og gir intel litt konkurranse :)

Hva slags kabinett har du, og hvilke minnebrikker har du?

Har du en grei CPU kjøler eller har du bare den som fulgte med?

Jeg kan finne frem et forslag til deg.

Kabinett: Antec Nine Hundred Midi Tower Sort

Ingen CPU-kjøler annet enn den som fulgte med !

Det jeg stort sett spiller er Diablo 3, LoL, og noe Witcher 3, Dragon age osvosv.

Minnebrikker blir bytta ut  (Har no 8GB Samsung-ræl, tror jeg)

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

AMD's CPU'er er vel noe av det dummeste man kan gå for, hvertfall hvis man skal tro ryktene (deres ord) om neste generasjon som ikke er langt unna. Edit; Det er pga den lave prisen AMD selger for og ryktene sier at neste generasjon fra den kanten vil få MYE bedre ytelse enn i dag. Hvis vi er heldige så kan man kanskje få noe ala en i7 til 3.500,- til halve prisen, hvis de følger samme "prispolicy". Intel vil ikke levere noe nytt med betraktelig bedre ytelse på en stund bortsett fra muligens en ny entusiastplattform/ CPU.

Skal du ha "bang for buck" så gå for forrige generasjons Intel, kjøp en i5 4690K og overklokk den. Bør holde ganske lenge og kan selges for en grei bruktpris en god stund til, tenker jeg.

Skal man oppover da og få "bang for buck" så er det nesten bare 5820K som gir mening i forhold til pris/ ytelse/ fremtidssikring.

Endret av Belphegor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel LGA 1151 eller LGA 1150 oppsett som er noe å vurdere, sistnevnte brukt helst.

Skal du først ha ny cpu bør du vurdere mellom i5-6600K (LGA 1151) eller i5 4670k (LGA 1150).

Hovedkortet og ram spiller vel liten rolle, men du bu bør velge noe som passer, DDR4 på LGA 1151 og DDR3 på LGA 1150.

Du bør minst ha 8 GB ram helst 12-16 GB hvis du skal ha DDR3 da prisene snart vil stige.

Ellers er jeg enig her, AMD er kun valget hvis man kjøper brukt, frem til AMD Zen kommer.

Da bør det være halv pris av markedspris hvis det skal lønne seg.

Skal man ha i7 bør man gå for i7-5820K ja eventuelt brukt, så kan man senere oppgradere til i7 5960x hvis man har behov,

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her er et forslag mhp ditt budsjett

http://www.prisjakt.no/list.php?l=257104&view=b

Tipper du kan finne det du trenger fra netonnet og komplett for å holde fraktkostnad til minimum / null.

Forslaget er basert på et billig Z97 ATX hovedkort /m i5 4690K prosessor. Nevner at hovedkortet ikke støtter mer enn ett skjermkort.

Byttet ut GTX 970 med R9 390 - Det er ikke et dumt valg men du får bestemme selv.

Tok med 2*8 GB lavprofil minne

Tok med en litt lavere CPU kjøler, da jeg er usikker på hvor mye klaring du har i ditt kabinett når du har vifter på sidepanelet montert. Du kan godt måle opp her og ta en større/dyrere kjøler hvis du vil.

Tok med en god og relativt rimelig PSU - burde holde noen år den.

850 Evo SSD er et godt og billig valg.

Så kan du leke litt med dette oppsettet. Kanskje du finner noe brukt også ja, som nevnt ovenfor her.

Øker du budsjettet med en 600 sånn ca så kan du gå over på s1151 (siste plattform fra intel), da i5 6600K og et hovedkort med Z170 brikkesett. Du må da også bytte ut DDR3 med DDR4.

Edit:

Jeg får legge til de obligatoriske setningene da...:

"Både AMD og nvidia kommer med nye skjermkort, mest sansynlig i løpet av året. Vi vet ikke når, og vi vet ikke hvordan disse kortene stacker mot dagens kort mhp pris/ytelse. Om du ønsker å vente på dette må du vurdere selv".

:)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kyrre S. Med tanke på at R390X kortet til AMD kan være veldig hissig på PSU'en hadde jeg prøvd å fått til en 750Watts , ikke nødvendigvis fordi en 650 ikke vil greie det , men kjekt å ha litt mer å gå på og man får til gjengjeld en noe mer stillegående pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...