Gå til innhold

Hvordan skaffe kunder for webdesign firma?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har erfaring med webdesign, så jeg tenkte å ta på meg webdesign oppdrag for mitt enkeltmannsforetak.

 

Mitt spørsmål er hvordan få kunder. Jeg har hørt man kan betale for plassering på finn.no eller på mittanbud.no. Vet dog ikke hvor bra de nettsidene er for slike oppdrag. finn.no vil jo ha 800,- per måned, og ser få webdesign firma er registrert der.. På mittanbud fant jeg kun ett oppdrag..

 

Har portifølje med nettsider jeg har laget og gode referanser. Bare lurer på hvordan skaffe kunder.

Jeg kan jo ringe til noen og spørre om de vil ha nye nettsider, men det fungerer dårlig for meg. Er ikke så dreven i telefonsalg.

Hvis jeg skal lage en mockup som forslag til nye nettsider så vil det ta mye tid og energi....

Håper noen der ute kan komme med noen gode tips, hører gjerne fra noen som har drevet et enkeltmansforetak som drev med webdesign

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har drevet med noe freelance før jeg fikk en ordentlig jobb. Jeg skaffet alle mine kunder igjennom kontakter, det tror jeg er den eneste muligheten i Norge, fordi ingen bedrifter vil stole på en ukjent bedrift.

 

Du må også kunne tilby noe mer enn å lage nettsider. Det markedet er allerede tatt av store konserner fra USA og India. Hvis du kan lage mobilapper, og vet også hvordan du kan lage backend systemene, så vil du komme mye lenger.

Lenke til kommentar

Som siDDis er inne på, markedsføring er superviktig. Samtidig vil jeg påstå at dine tekniske kunnskaper ikke er hva du skal fokusere på men derimot opplevelsen av å jobbe med deg. Det finnes veldig mange bedrifter/personer der ute som er veldig flinke rent teknisk, og forskjellen er hvordan de håndterer kommunikasjon mot (potensielle) kunder.

 

Du sier du ikke er flink med med telefonsalg, så kanskje det er noe du kan bli flinkere med. Nettopp det å kunne ta kontakt med forskjellige bedrifter kan bety forskjellen på et oppdrag eller ikke.

 

Når jeg studerte med et gruppeprosjekt i andre klasse på NITH tok vi f. eks kontakt med Megazone fordi vi så at deres nettsider var helt klart utdaterte. Vi begynte et prosjekt etter å ha troppet opp på døra og oppnådde ganske gode resultater, men sluttresultatet var at bedriften heller betalte en bedrift for nye nettsider. Det var helt tilfeldig at det var Megazone vi oppsøkte. Gjør litt undersøkelser på nettsider som du mener du kan gjøre langt bedre og ta kontakt.

 

Poenget mitt er at det er veldig mange som er teknisk dyktige, men i dagens samfunn vinner de som er flinke på prosess og kommunikasjon, ergo opplevelsen for kunde. Word of mouth er et veldig viktig konsept fordi det gjør at du kan få tilbud om oppdrag hos bedrifter du selv ikke forventet fordi folk sprer ordet om deg og dine tjenester.

 

Jeg har hørt et ordtak/utsagn som sier at du ska ha ca. 1000 møter i året (snitt: 3,4 møter per dag) for å oppnå 1 mill.

 

Det er også viktig at det er lett å knytte kontakt med deg, så lag gjerne en nettside som gjør det enkelt å ta kontakt med deg og som forklarer hva du kan bidra med på en lettfattelig måte.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har du forsøkt mittanbud?

 

Firmaet vårt, UndrumDesign.no, har nylig startet der.

 

Kort oppsummert så er det vanskelig å få seriøse oppdrag.

 

Når man først kommer i samtale med noen (om man har vært rask), så blir man utkonkurrert på pris. 

Det er i hvertfall min erfaring så langt.

 

Noen som har erfaringer der fra?

Endret av Kameraten
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig og finne kunder som faktisk vil betale, gjerrigheten er ofte stor og mange har slikt som en hobby, det er vanskelig og konkurrere med folk som synes en tusenlapp i neven er flott for mange timers jobb. Men det er jo bare og sette igang, den som intet våger etc.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har erfaring med webdesign, så jeg tenkte å ta på meg webdesign oppdrag for mitt enkeltmannsforetak.

 

Mitt spørsmål er hvordan få kunder. Jeg har hørt man kan betale for plassering på finn.no eller på mittanbud.no. Vet dog ikke hvor bra de nettsidene er for slike oppdrag. finn.no vil jo ha 800,- per måned, og ser få webdesign firma er registrert der.. På mittanbud fant jeg kun ett oppdrag..

 

Har portifølje med nettsider jeg har laget og gode referanser. Bare lurer på hvordan skaffe kunder.

 

Jeg kan jo ringe til noen og spørre om de vil ha nye nettsider, men det fungerer dårlig for meg. Er ikke så dreven i telefonsalg.

 

Hvis jeg skal lage en mockup som forslag til nye nettsider så vil det ta mye tid og energi....

 

Håper noen der ute kan komme med noen gode tips, hører gjerne fra noen som har drevet et enkeltmansforetak som drev med webdesign

Jeg er selv i samme situasjon, men for mitt vedkommede har jeg mulighet til å velge kunder selv da jeg har en fast jobb ved siden av jeg trives med og som jeg lever av. Men jeg har et par kunder som betaler meg månedlig for support avtale og oppfølging samt hjelp til markedsføring etc. Jeg har også gode referanser. 

 

De kundene jeg har fant jeg gjennom bekjente ved å hjelpe dem først med selve nettsidene gratis. Dem ble etter hvert overbeviste og dem merket en økt trafikk samt omsetning. Etter at jeg hadde gjort mitt kunne dem fortsette samarbeidet med meg hvis dem ville, men da mot betaling. 

 

Det har fungert utmerket. Ingen eller liten risiko for kunde og en relativ grei jobb for meg som jeg også trives med. Det gir meg en veldig god sideinntekt og jeg får holde på med noe jeg liker. 

 

Men å lage hjemmesider alene kommer du ikke langt med i dag. Du bør kunne søkemotoroptimalisering, bruk av adwords, samt Google Analytics, samt kunnskap om oppsett og promotering av Facebooksider. Du bør også ha litt øye for design og lære deg programmer som Adobe Illustrator, Photoshop og Indesign. etc.

 

Da er du greit rustet til å gjøre som meg. Selv har jeg null utdannelse. Alt er selvlært gjennom flere år med fordypning på egen hånd. 

 

Har du utdannelse og papirer på at du kan alt dette så stiller du sterkere og bør kanskje ikke gi bort gratis tid for å skaffe kunder, men det viktigste av alt er at du får gode referanser fra kunder. Disse er langt mere verdt enn utdannelsen. 

 

Men da må man først prestere så klart :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Det er kanskje bare meg, men når man selger nettsider så burde man jo som et absolutt minimum klare å lage sin nettside, ikke sette opp en ferdigløsning fra Wordpress ?

I utgangspunktet har du rett, men det er ikke slik at man i dag kan tar 20 laken, leverer en Wordpress side med et theme og sier "morna". Det er langt mer jobb og sette opp en nettside enn mange tror. Å tiden man bruker på dette skal man ha betalt for. man tar altså betalt for tiden man bruker og hjelpen man gir og ikke selve nettsiden. 

 

En ferdiginstallert Wordpress side med et theme er ikke verdt noe som helst i dag. Det kan alle gjøre. Det blir altså feil og markedsføre seg på en slik måte at man selger en hjemmeside. Man selger sin kunnskap og gir hjemmesiden på kjøpet. Det er i mitt hode en mer riktig fremtoning.

Lenke til kommentar

Man selger sin kunnskap og gir hjemmesiden på kjøpet.

 

Poenget er vel at har man kunnskap innen dette, så bør man klare å lage en nettside.

Det er mange som selger nettsider som har total mangel på kunnskap, utover å kunne sette opp Wordpress.

 

Bedriftens egne nettsider er jo et av de beste stedene å vise frem denne kunnskapen, det overrasker meg derfor stort hver gang jeg kommer over noen som selger nettsider, som ikke en gang har klart å lage sine egne nettsider.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Poenget er vel at har man kunnskap innen dette, så bør man klare å lage en nettside.

Det er mange som selger nettsider som har total mangel på kunnskap, utover å kunne sette opp Wordpress.

 

Bedriftens egne nettsider er jo et av de beste stedene å vise frem denne kunnskapen, det overrasker meg derfor stort hver gang jeg kommer over noen som selger nettsider, som ikke en gang har klart å lage sine egne nettsider.

Jeg snakker ikke om kunnskap vedrørende nettsider. Jeg snakker om kunnskap vedrørende markedsføring, søkemotoroptimalisering, plassering av innhold, oppsett av Adwords kampanjer, Google Analytics, og linke dette sammen etc. 

 

Det å sette opp en Wordpress side er bare 5% av jobben. Det er en del andre ting som skjer også. 

 

Alt det jeg snakker her koster i utgangspunktet ingenting. Men det koster tid. En rørlegger er ikke tjent med å bruke tid på dette. Han er mest tjent med å bruke tid på det han/hun kan, så kan jeg eller andre gjør det vi kan.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Er det noen som driver med SEO og Adwords i særlig stor grad nå i dag?

 

"SEO-eksperter" er omtrent like seriøse som slangeoljeselgere.

Hehe, ja det driver man med.

 

SEO gir høyere ranking ved søk, som medfører mer trafikk og mer omsetning.

 

SEO gir også lavere pris for betalte annonser på google.

 

Det man gjør er dog noe helt annet enn hvordan man gjorde det før i tiden.

Det man gjør er typisk å passe på at sidene er mobiltilpasset, har fornuftig bruk av tags, laster fort, accessibility, PWA, .....

En rekke av disse er også positive i seg selv.

Lenke til kommentar

Det man gjør er typisk å passe på at sidene er mobiltilpasset, har fornuftig bruk av tags, laster fort, accessibility, PWA, .....

 

Høres flott ut ... egentlig høres det mest ut som fornuftig webdesign, ikke SEO.

Med Wordpress så gjør man vel ikke noe av dette, ikke har man kontroll over tagger, ei heller over sidelasting, i beste fall installerer man Yoast og klikker på noen knapper.

Lenke til kommentar

Høres flott ut ... egentlig høres det mest ut som fornuftig webdesign, ikke SEO.

Med Wordpress så gjør man vel ikke noe av dette, ikke har man kontroll over tagger, ei heller over sidelasting, i beste fall installerer man Yoast og klikker på noen knapper.

 

Man skal også lære kunde å bruke siden vedrørerende publisering etc. Mange kan ikke dette, eller har råd til å bruke tid på det. Hvis du mener det er så enkelt som du siterer, så er det jo bare å sette i gang selv. Dette hadde du jo åpenbart litt peiling på :) 

Lenke til kommentar

Hvis du mener det er så enkelt som du siterer, så er det jo bare å sette i gang selv. Dette hadde du jo åpenbart litt peiling på :)

 

Jeg har fått med meg en ting eller to, men å sette opp Wordpress-sider for rørleggere er ikke noe for meg, det får andre ta seg av !

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg en ting eller to, men å sette opp Wordpress-sider for rørleggere er ikke noe for meg, det får andre ta seg av !

 

Hvem kunden er er klinkende likegyldig. Det viktigste er at man får en god dialog med kunde. Det handler om langt flere ting enn å sette opp en wordpress side. Hvis dette er det eneste man kan (noe som egentlig alle kan gjøre i dag med et tasteklikk) så har man ikke mye å fare med. Det er ikke det det handler om. 

 

Kan du fortelle meg hvilke kunder du foretrekker, hvorfor du foretrekker dem og hva fremgangsmåten din er fra a til å ? Litt artig og høre andres fremgangsmåte. Det er sikkert også nyttig å vite for TS. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...