retningslinjene Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) Vurderer å gå til innkjøp at ett eller flere solcellepanel for å ha på taket til campingvogna. Vogna er helt ny og har et 95 AH AGM batteri. Planen var endel fricamping og strømforbruk vil det være snakk om er vannpumpe og belysning som primært er består av led, opplading av telefoner, laptop og nettbrett. Ut over det er det en 12 volts vifte til varmeovn som drives av gass og ventilator over gassbluss som blir brukt. Jeg vurderer et fast panel i ramme på ca 120W vekta her ligger på ca 12 kg. Så finnes det fleksible panel på rundt 100W som veier 2-3 kg, her var planen å kanskje ha 2 eller 3 panel på taket. Hva anbefales og vil jeg klare meg uten å være tilkoblet 230V med alt fra 120 - 300 watts paneler? Selvsagt klar over at det vil være vær og lys forbehold med solceller, og forbruksavhengig men primært i den lyseste sesongen Mai - Aug i Nord-Norge dette vil være aktuelt for vår del. Noen som har noen ideer og tanker om solceller å dele? Jeg er litt fersk på området. Det eneste jeg er opptatt av er lavest mulig vekt, mest mulig effekt. Ønsker helst ikke å ha en aggregat som durer og ødelegger stillheten.... Endret 3. mars 2016 av retningslinjene Lenke til kommentar
AreS90 Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Det vanligste vi har er monokrystalinske og polykrystalinske solceller. Mono-solceller har høyest virkningsgrad, og forvandler vanligvis 15-20% av solenergien til elektrisitet. De polykrystalinske solceller har litt lavere virkningsgrad, ca 12-18%. Jeg legger til at poly-paneler er rimeligere. Det finnes også en tredje type - Amorfe solceller. Disse brukes i tynnfilm og her veldig fleksible, men pleier å ha lavere virkningsgrad. Disse panelene er også veldig dyre i forhold til effekten de gir. Det finnes lette semi-fleksible solceller som er laget av mono-solceller. Dette kan kanskje være noe du er ute etter. De er effektive, har lav vekt og er relativt rimelige. Heter solcellepanelet 100w så gir det like mye om det er fleksibelt eller fast ramme. Det er 100w som teller da. Vel og merke vil det nok være større areal på et fleksibelt 100w for å få samme effekt. Om du vil klare deg med 120-300 watt paneler er helt avhengig av ditt forbruk. Led er veldig bra, opplading av telefon, laptop og nettbrett kan ta litt mer. Vannpumpe blir vanligvis ganske lite siden den bare brukes i kort tid om gangen. AGM batterier er veldig bra til solcelleanlegg. De har mange egenskaper som passer veldig godt. 95Ah holder, men kan anbefale litt mer dersom du går for litt større anlegg (300w). For å få høy effekt så kan en gjerne ha MPPT regulator. Dette er regulatorer som får 20-30% mer strøm ut av panelene. Endret 4. mars 2016 av AreS90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå