Gå til innhold

600 elever fyller bassenget med oppfinnelsene sine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I Åpen klasse står eleven fritt til å velge tema så lenge det er relevant for den marine bransjen."

Interessant med både skipsdesign og vindturbiner, men hvorfor ikke bruke kreativiteten på områder som kan bli ny industri?

Hybride vind og bølgekraftverk er ett eksempel.

I sin tid(2005) laget jeg en modell av et bølgekraftverk i 1 : 20 der planen var å teste i bølgekraftbassenget ved NTNU, og professoren jeg var i kontakt med kalte et samarbeid mellom oppfinner, undervisning og forskning for en inner-10er.

Uheldigvis så sluttet professoren sommeren modellen ble laget og etterfølgeren var ikke interessert. Modellen står fortsatt i hagen min og har så langt ikke vært testet.

I USA har de gående en konkurranse som kalles "The wave energy prize" med ca 20 mil. kr i premier.

92 team meldte seg på og 17 har levert modeller i 1 : 50.

Finalistene ble offentliggjort 1.3. og får økonomisk hjelp for å lage modell i 1 : 20, som skal testes i det største bassenget i USA.

Vinnerne blir kåret i November.

Kravet for å vinne premiepenger er halvering av strømprisen fra bølgeenergi i forhold til dagens nivå på 1 mil. dollar/1,5m bølgefront.

EU holder også på med forskning på dette området, der "Multi-use" er et begrep.

Programmet skal få piloter i sjøen innen 2 - 3 år.

Hvorfor ikke bruke kreativiteten til den oppvoksende ungdommen og delte i utviklingen av nye arbeidsplasser.

Modeller i 1 : 100 bure være passe størrelse, og staten burde støtte med penger for å gjøre opplegget så profesjonelt som mulig.

En annen oppgave kan være alternative måter å krysse fjordene våre på, som også er en tidsaktuell oppgave for folk med kreative evner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...