Gå til innhold

Den norske velferdsstat er i fare.

56 stemmer

1. 1. Hvilket alternativ foretrekker du ?

• Gode velferdsordninger og lav innvandring
      40
    • Dårlige velferdsordninger og høy innvandring
      7
    • Dårlige velferdsordninger og lav innvandring
      8
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Sjølv om det av mange asylmotstandere blir betegna som noke negativt, så vil ei framtidig eldrebølge kunne avvergast rett og slett fordi mange innvandrarar får mange nok barn til å dekke behovet for framtidig arbeidskraft.

Og så gikk det til at andregenerasjonen sin fruktbarhet sank til infødt nivå, og man er like langt.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dette er ikke greit og de store linjene bør legges før ett stortingsvalg. Hvordan skal ellers det norske folk få sagt sin vilje? Og politikernes jobb er vel å gjøre som folket vil i størst mulig grad?

Eldreomsorgen kan ikke bli dårligere enn den er i dag og sykehuspolitikken stinker allerede. Mange får ikke behandling eller kreftmedisin og må betale selv utenlands fordi Norge ikke har råd til dette.

På tross av dette får flere av våre nye landsmenn feks. førerkort og bilordning.

Lenke til kommentar

la eldrebølgen betale en større del for sin egen velferd. Disse generasjonen har hatt mulighet til å akkumelere en rikdom ingen andre vil få. Hvis de betaler mer av egen lomme selv vil det bli en mindre belastning for staten.

Gitt at det i dag koster en innsatt på et sykehjem mellom 75% og 85% av den totale inntekten (pensjon + alle andre løpende inntekter) å bo der, så er det ikke veldig mye mer å hente.  Kommunen kan innkreve en egenandel tilsvarende de fulle driftskostnadene til sykehjemsplassen, som typisk ligger på 600-800.000 per år, men må la beboeren sitte igjen med 2.500 kr/mnd - noe som er akkurat det svært mange beboere har å rutte med.  Nok til et Allers/Vi Menn og et par Kvikk Lunch i uka, ny shampo og deodorant når det trengs og noen kjipe klær i polyester i ny og ne.

Joa, store innsparinger å hente der gitt.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke greit og de store linjene bør legges før ett stortingsvalg. Hvordan skal ellers det norske folk få sagt sin vilje? Og politikernes jobb er vel å gjøre som folket vil i størst mulig grad?

Eldreomsorgen kan ikke bli dårligere enn den er i dag og sykehuspolitikken stinker allerede. Mange får ikke behandling eller kreftmedisin og må betale selv utenlands fordi Norge ikke har råd til dette.

På tross av dette får flere av våre nye landsmenn feks. førerkort og bilordning.

Den enkle løsningen ville jo vært å holde folkeavstemninger om disse sakene heller enn å la en liten gjeng på stortinget krangle seg i mellom om det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og politikernes jobb er vel å gjøre som folket vil i størst mulig grad?

På ingen måte.  Politikernes jobb er å styre landet på best mulig måte, ikke å høre på hva hvermannsen mener om ting de ikke forstår et dugg av.  Greit nok at man ofte kan lure på hvor mye politikerne forstår seg på, men å la mannen og kvinnen i gata - eller på ett eller annet jævla nettforum - få bestemme hva som skal gjøres ville kun garantere at landet lå i grøfta innen en uke eller to.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En gammel kollega av meg var redaktør for en bok om emnet for nær 30 år siden. Allerede da var det eldrebølgen som i følge ekspertene skulle ta knekken på velferdssamfunnet. Riktignok ikke før 2040. Dommedagsvarslene kommer og går. 

Jeg har ikke løsningen, hverken kortsiktig eller langsiktig. Så er det sagt.

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dommedag er gjerne å ta i, men vi blir i alle fall ganske så snart nødt til å bestemme oss for om vi skal gi eldre og syke en verdig tilværelse, eller kanskje bare en sprøyte når de blir for slitsomme å drasse på.  Allerede i dag fungerer det jevne sykehjem kun som en lagerplass der beboerne får en seng, litt mat og en dusj i uka eller hver fjortende dag fordi bemanningen er skåret til langt inni benet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teknologien som kommer nå er i ferd med å revolusjonere hele eldreomsorgen.

Her synes jeg du burde tegne og forklare litt.  Hvilken teknologi er det snakk om og hvordan skal den revolusjonere ting?

Tips til deg vil være å google " teknologi eldreomsord"

Lenke til kommentar

Med andre ord: du har ingen idè om hva du snakker om, men refererer til ting du har skimmet over i tabloidene eller på en eller annen nettside og ei heller noen idè om hva som faktisk forgår i eldreomsorgen og hvor ufattelig liten forskjell en og annen smart dings eller gadget vil utgjøre.

Good to know.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med andre ord: du har ingen idè om hva du snakker om, men refererer til ting du har skimmet over i tabloidene eller på en eller annen nettside og ei heller noen idè om hva som faktisk forgår i eldreomsorgen og hvor ufattelig liten forskjell en og annen smart dings eller gadget vil utgjøre.

Good to know.

Jeg greier ikke forholde meg til folk som ikke er oppdatert. Teknologi er i ferd med å revolusjonere en hel rekke bransjer i et voldsomt tempo. Et konkret eksempel jeg kan trekke frem når det gjelder eldreomsorg er http://www.dagbladet.no/2016/02/16/tema/pluss/teknologi/eldreomsorg/japan/43110684/ Endret av coffeee
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Morsom spøk, men den viser bare hvor lite du skjønner av hva som er problemet i eldreomsorgen. Jeg skal gi deg et lite tips: det har ingenting med tunge løft å gjøre.

Selvsagt er det en av utfordringene at folk trenger assistanse til blant annet slike ting. Det er til og med det artikkelen handler om.

Når det gjelder helsevesen og pensjonsutbetalinger er dette ting som vil bli korrigert av seg selv. De færreste av oss har interesse i å betale mer skatt for å brødø på tidenes dessertgenerasjon. Vi som er i 20-årene nå må spare til våre egen pensjon og ha privat helseforsikring. De som blir en del av eldrebølgen må belage seg på vesentlig lengre helsekøer og mindre i pensjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

[...]Hvor mange prosent er du villig til å redusere trygda for å finansiere innvandrerne du ønsker deg hit?[...]

Hvorfor skulle det være relevant? Geir er en gammel gubbe med familie. Materielt sett overlever han sikkert helt greit på en tiendedel av det han får/har/tar i dag (akkurat som de fleste av resten av oss), så om han svarer 27,32% reduksjon for 293842 flyktninger så gir det svaret (eller alle andre tallverdier) ingenting. 

Lenke til kommentar

Jeg sjekket pensjonskalkulatoren og om ca 30 år skal staten betale ut i overkant av 5 millioner til meg over 10 år. Idag er det i overkant av 7000 milliarder kroner i oljefondet eller 7000 0000 milloner kroner. Nok til 1.4 milloner mennesker som skal ha utbetalt samme pensjon som meg. Inntektene til fondet kommer til å minke hvert år med mindre vi finner noen gigantiske oljefelt. Avkastningen blir neppe noe å skryte av så lenge alle styringsrenter er null eller negativ. Samtidig er det nok langt flere enn 1.4 mill mennesker foran meg i pensjonskøen. Hvis vi i tillegg skal ta imot hundretusenvis av innvandrere som øker trygdeutgiftene disse årene så er min oppgitte pensjonen kun en illusjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...