Redaksjonen. Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Går etter høyt utdannede.Ledige ingeniører svindlet av falske headhuntere på Linkedin Lenke til kommentar
GOK5Q4FR Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Jeg har ved flere anledninger fått henvendelser fra svindlere på linkedin. Svindlerne som jeg har kommet i kontakt med vil først opprette en connection deretter kommer det en melding. De ønsker ofte å fortsette en dialog utenfor linkedin. Helst fra en privat mail. Meldingene har forskjellig karakter fra forretningssamarbeid, til kjøp av produkter, om jeg har arbeid til dem og til at de ønsker sensitiv informasjon. I alle sosiale medier bør en være forsiktig, selv en tror en kjenner personen. De benytter fiktive navn og misbruker andres navn og profiler. Fantasien er stor på samtlige sosiale medier for å tilrøve seg og misbruke andres potensielle verdier. Problemene oppleves ikke større på linkedin enn hos andre sosiale medier, men de er der. En bør derfor være kritisk og forsiktig! Lenke til kommentar
Ove Gram Nipen Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Se opp for Darwin Recruitment på LinkedIn. Det de driver med er ikke direkte svindel, men de ringer opp folk de finner på LinkedIn og utgir seg for å jobbe på oppdrag fra et norsk firma som søker folk. I virkeligheten har de bare lest en jobbannonse. Hvis du sier at du er interessert i jobben, tar de kontakt med bedriften og sier at de har en jobbsøker i stallen som hadde passet perfekt akkurat i denne bedriften. Deretter krever de rundt 100.000 kr fra bedriften dersom de ansetter vedkommende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå