Gå til innhold

VektTap, Hva gjør jeg feil ?

Anbefalte innlegg

Anbefaler deg å laste ned Lifesum på mobilen, knallapp, der legger du inn vekt og høyde og mål, og den regner anbefalt kcal inntak, dette reduseres sakte men sikkert når du går ned, du kan også legge inn trening slik at du "tjener" kcal med treningen. Funker for meg ihvertfall, men lurt å regne kcal selv og ikke stole på alt som står der inne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å laste ned Lifesum på mobilen, knallapp, der legger du inn vekt og høyde og mål, og den regner anbefalt kcal inntak, dette reduseres sakte men sikkert når du går ned, du kan også legge inn trening slik at du "tjener" kcal med treningen. Funker for meg ihvertfall, men lurt å regne kcal selv og ikke stole på alt som står der inne.

Jeg er litt enig i det siste du skriver: "Ikke stole på alt som står der inne".

Jeg har selv dårlig erfaring med elektronisk utregning.

Jeg testet nettopp to stk, og min BMR endte på litt over 3400 kcal på den ene, og 2000-ish på den andre.

Ut ifra en (og flere) in-body-test, ligger min BMR på rundt 2100, hvor jeg trapper det ned derfra.

Et par slike tester kan jo gi deg (TS) en feeling på hva din faktiske BMR er, hvor man gjerne kan starte med å trappe ned 5-10% mindre kalorier. Ser du ingen endring etter 2-3 uker, dropp 5-10% til osv. Dersom du begynner å stagnere (Noe som bør ta godt over 1-2 måneder, avhengig av hvordan kroppen din funker), dropper du enda 5-10%.

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når det kommer til vekttap i form av fett så er eneste medisin å putte inn mindre kallorier en man forbruker. Hvis man regner en normal hvileforbrenning på 2000 kcal så må du altså holde deg noen hundre kallorier under dette for å gå ned i vekt. Hvis man over tid ikke går ned i vekt så har man ikke lykkes med å skape et kallori avvik, det er SÅ enkelt. I 99% av alle tilfeller hvor folk påstår de ikke går ned i vekt til tross for at de spiser mindre en de forbruker så er problemet at de nettopp feilberegner kallori-inntaket.

Det er også en myte at kroppen kan gå i sparebluss modus, dvs at kroppen justerer ned forbrenningen så mye at man ikke lenger går ned i vekt. Det er bare tull. Alt du putter i deg inneholder kallorier og du må telle med absolutt alt, de fleste som feiler med vekttap feiler på at de feilberegner inntaket av kallorier.

Folk må slutte og komme opp med idiotiske og merkelige teorier/unnskyldninger og lese seg litt opp på fakta.

Klart det vil være slitsomt å gå fra 4000-5000 kcal pr dag ned til 1500-2000kcal men det er altså det som er nødvendig og det er ikke farlig på noen måte så fremt du har en normalt frisk kropp.

Negativt kallori avvik kan selvfølgelig også skapes med mosjon/aktivitet også - men det er vanskeligere og basere seg på dette en å telle rene kallorier.

Ta derfor først av de nødvendige kiloene med fett, når det er gjort kan du bygge muskler om du ønsker det. Skal du ha godt synlige og markerte muskler må du altså få bort fettet og komme ned i en veldig lav fettprosent. 

Kombiner gjerne vektreduksjon med regelmessig mosjonering i form av gåturer eller lignende.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bytte ut frokosten med havregryn i stedet? Gode karbohydrater er en fin start på dagen, samt at det gir musklene energi før trening. Ta heller en banan som pre-workout meal. Pannekaker og proteinshake kan du spise som "reward" eller på en velfortjent resting day, og ikke hver dag. Jeg ville kuttet ut brød totalt, selv om det er grovt, du får i deg mye dritt uansett. Karbonadedeig og fiskepinner er mye "lureri", mtp kjøtt/fisk %. Bedre å bruke rene fileter.

Det som er dritt med å ha et "normalt" kosthold for en person som har lett for å legge på seg, er at du må ofte gå sulten. Siden du trener såpass mye som du gjør blir du også ekstra sulten. Men vil du ha resultater på den måten, gjelder det å finne måter å håndtere sulten på, hvis ikke blir det tøft. Er også viktig å holde seg unna mat med mye sukker, slik at man unngår store endringer i blodsukkerkurven.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Jeg ville kuttet ut brød totalt, selv om det er grovt, du får i deg mye dritt uansett.

Og hvilke dritt er dette og hva skulle matvaregruppen korn byttes ut med? Gjelder dette all brødslag?

Det er selvsagt forskjeller på brød, men ofte får man i seg f.eks hvetemel, salt, gjær etc.

Jeg sier ikke at han skal kutte ut alt av korn, tvert imot vil jeg anbefale å spise mer av noen typer korn, som f.eks havregryn og byggryn.

Lenke til kommentar

Jeg ville kuttet ut brød totalt, selv om det er grovt, du får i deg mye dritt uansett.

Og hvilke dritt er dette og hva skulle matvaregruppen korn byttes ut med? Gjelder dette all brødslag?

Det er selvsagt forskjeller på brød, men ofte får man i seg f.eks hvetemel, salt, gjær etc.

Jeg sier ikke at han skal kutte ut alt av korn, tvert imot vil jeg anbefale å spise mer av noen typer korn, som f.eks havregryn og byggryn.

Jeg er enig med på at inntaket av hele korn burde økes på bekostning av raffinerte. Spesielt bygg dyrkes stort i Norge og Dura er en helt ny sort som har blitt avlet frem her. Men økt inntak gjelder selvsagt også for brødhveten. Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...