Gå til innhold

VektTap, Hva gjør jeg feil ?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en mann på 26år, 1.86m høy 126kg, for 1 år siden veide jeg 147kg så har gått ned endel.

De siste 3-4 månedene har jeg stått helt stille på vekten( bouncet litt opp og ned) 

jeg kjenner at jeg begynner og miste motet når jeg ikke ser noen nedgang i vekten, uten og forstå hvorfor.

Kan jo starte med og ramse opp hvordan en uke/dag vil se ut for meg, aktivitets messig og vann/mat inntak.

Hverdagen min er ganske " ensformig" da jeg er vokst opp på junk å har en sinnsyk forbi mot grønnsaker ( tar jevnlig blodprøver for kontroll av vitaminer etc etc å alt det er i balanse)

Trenings dager:

2-2.5L vann om dagen hver dag

07.00 Frokost: 1 kokt egg, 1 glass vann med Sitron, 4 skiver med kalkun pålegg (nøkkel merket)

09.00 : Snacks  : 1 banan

11.30 er lunch tid: 4 skiver med, ost/syltetøy/salami/skinke/kalkun pålegg.

15.30 pre workout: 2 protein pannekaker og PWO

16.00 trening: 45min Cardio : 15min intervall på sykkel, 15min tung Eclipse gåing, 15min med 8 - 10 incline og 5-6km't på mølla + 30-45min løfting av vekter ( forskjellige muskel grupper fordelt på 3 dager i uken) 2 dager i uken går jeg 45min-1time i lysløype.

19.00-20.00i Middag: Ramser opp litt forskjellige som jeg spiser, blander rundt om hinannen, 200G Kyllig, 200g svin, 200g karbonade deig, Ris, potetmos, macaroni, fiskepinner, Biff på lørdager.

( Helge kos = 2 battery og 1 melkesjokolade på lørdagen).

Der har dere min hverdag/uke, vist noen skulle ha noen gode tips så tar jeg de imot med glede !, Så det er sagt er jeg ingen "lettvekter" har drevet med motocross fra jeg var 5-19 på NM nivå, så endel muskulatur vet jeg at det er på kroppen.

Beklager rotete innlegg, gramatikk og Norsk skriftlig har aldri vært min ting, takk for at du tok deg bryet.

Mvh Bamsen som vil ut av hi !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spiser for mye.

8 skiver innen lunsj er drøyt mye mat.

Om middagsporsjonene dine er store, er potetmos, ris, macaroni og lignende det verste du kan spise om vektnedgang er i fokus. Alle de rettene er superraske karbohydrater som gir deg ujevnt blodsukker og mye sultfølelse.

Kaloriinntaket må være mindre enn forbruket. Tipper ditt forbruk med den treningen, vekten og høyden ligger på rundt 3000kcal om dagen. Og det skal ikke mye mat til for å nå 3000kcal.

Kjøp deg et tungt rugbrød fra et bakeri.

Ta 1 skive til frokost, 1 til lunsj, lag lavkarbomiddag eller middag med lange karbo som grov pasta  og hold deg litt under det du mener er en vanlig porsjon og spis 1 skive på kvelden. I verste tilfelle kan du spise 2 skiver til kveldmat om du sliter med å sove pga sultfølelse.

Gjør dette i 10 dager, uten ett eneste avvik, så skal jeg love deg at din oppfatning av sunn livsstil vil endre seg totalt.

Hold deg også fullstendig unna mat med sukker disse 10 dagene.

Det vil si at du ikke må spise frukt, mais, tomat/tomatsuppe, frokostblandinger (selv de "sunne", for de er aldri sunne), ikke drikk melk (untatt laktosefri melk. Laktose er melkesukker) og lignende. LES på næringsinnholdet. Står sukkerarter oppført inneholder det sukker.

Sukker er sukker og har samme effekt på kroppen om det er sukker, melkesukker, sukrose, sakkarose, fruktose, brunt sukker, rørsukker, sirup, druesukker, honning, galaktose, maltose, invertsukker, mais sirup, lønne syrup, melasse med flere. Det er bare andre navn for å lure deg.

Sukker er den verste fienden for sultfølelse. I tomatsuppe er det nesten en teskje sukker pr desiliter suppe. Spiser du en halvliter suppe har du fått i deg 5 teskjeer sukker. 1 dl melk inneholder også nesten en teskje sukker. Bare se for deg hvor mye sukker du får i deg hver dag gjennom mat du aldri skulle trodd det var sukker i. Si at du koser deg med 1 liter Tine sjokomelk og 1 liter tomatsuppe, og vips så har du fått i deg 25 teskjeer sukker, i tillegg til kaloriene fra de andre næringskildene.

Kutt ned mengde mat og hold deg unna sukker i 10 dager, og opplev forskjellen :)

Det er ikke noe galt med deg, du har ikke dårlig forbrenning. Du spiser for mye, selv om ikke det virker mye for deg, så er det det. Vektreduksjon handler like mye om selvrealisering som disiplin. Du må innse at mengdene dine er for store, ellers vil du alltid føle at du har lav forbrenning og alle andre har høy forbrenning. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kjøp deg et tungt rugbrød fra et bakeri.

Ta 1 skive til frokost, 1 til lunsj, lag lavkarbomiddag eller middag med lange karbo som grov pasta  og hold deg litt under det du mener er en vanlig porsjon og spis 1 skive på kvelden. I verste tilfelle kan du spise 2 skiver til kveldmat om du sliter med å sove pga sultfølelse.

Gjør dette i 10 dager, uten ett eneste avvik, så skal jeg love deg at din oppfatning av sunn livsstil vil endre seg totalt.

Hold deg også fullstendig unna mat med sukker disse 10 dagene.

To brødskiver før kl 16? Det er ekstremt lite mat.

Jeg ville ha spist to brødskiver til frokost og to til lunsj. Blir du mer sulten mellom lunsj og pannekakene, da deg et eple eller en gulrot. 

Se på mengden ris/pasta du spiser. Vei hvor mye det er før du koker det og regn ut fra baksiden hvor mange kalorier det blir. Skal man ned i vekt bør tallerkenen være 1/2 grønnsaker, 1/4 protein og 1/4 karbohydrater (pasta/ris). Hvordan ser det ut nå? Er det noen grønnsaker du liker? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann folkens ! Takker for svar setter jeg stor prist på !

jeg prøver rett å slett å trappe ned til 2 skriver til frokost og 2 til lunch med 1 glass appelsin/eple juice.

Dette + pancakes og middag kan jo ikke være for mye mat  i løpet av en dag. Prøver så godt jeg kan med grønnsakene, men det får meg rett å slett til å kaste opp, kan jo høres fint å greit ut det for noen, men ikke for meg. 

Til middag : 200g svin/karbonadedeig/kalkun,kyllingdeig/ har jeg enten 100g Pasta eller 1/2 pose boil inbag ris 

jeg spiser ingenting utover dette, ikke noe juks, ingen statoil pølse eller noen ting. fatter ikke at det kan være for mye mat med den mengden aktivitet jeg er i iløpet av 1 dag.

Mvh !

Lenke til kommentar

Heisann folkens ! Takker for svar setter jeg stor prist på !

jeg prøver rett å slett å trappe ned til 2 skriver til frokost og 2 til lunch med 1 glass appelsin/eple juice.

Dette + pancakes og middag kan jo ikke være for mye mat  i løpet av en dag. Prøver så godt jeg kan med grønnsakene, men det får meg rett å slett til å kaste opp, kan jo høres fint å greit ut det for noen, men ikke for meg. 

Til middag : 200g svin/karbonadedeig/kalkun,kyllingdeig/ har jeg enten 100g Pasta eller 1/2 pose boil inbag ris 

jeg spiser ingenting utover dette, ikke noe juks, ingen statoil pølse eller noen ting. fatter ikke at det kan være for mye mat med den mengden aktivitet jeg er i iløpet av 1 dag.

Mvh !

Tror ikke du helt forstår næringsinnhold i mat.

200g svin indrefilet (uten fett) = 300kcal

100g pasta = 354kcal

100g ris = 347kcal

Vet ikke hvor mye ris det er i en boilin bag, men hvis det kun er 100 gram er du allerede oppe i 1000kcal, kun på middagen.

Så kommer frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat i tillegg. Da havner man fort på 2500-3000 kcal, og da går man lite eller ingenting ned i vekt, avhengig av aktivitetsnivå. Spiser man en melkesjokolade på lørdagen så er denne verdt 1200kcal alene, og drikker man en 1,5 liter flaske brus er disse to tingene på 2000kcal nesten. Da har du i så fall 5000kcal på en dag.

Anbefaler deg å kutte ut risen og pastaen. Ha kun 200g kjøtt til middag, sammen med godt stekte grønnsaker.

Eventuelt kan du koke grønnsakene til de blir myke først og så steke de litt. Gjør du dette riktig skal jeg love deg at det blir lettere å spise de. Jeg liker grønnsaker til en viss grad, men takler ikke brokkoli om den ikke er kokt ordentlig myk feks.

Stekte grønnsaker får derimot en helt annen smak.

Hvis du steker litt paprika, agurk, purre, løk og asparges i litt sunn olivenolje med noe krydder, og har litt filetkjøtt sammen med dette tror jeg du vil like det. Da kutter du ned middagen med ca 600 kcal, og på en uke blir dette 1-1,5kg vektnedgang. Kun ved å kutte ris/pasta til middagen altså, samtidig som du beholder en grei størrelse på porsjonen.

Mat er som penger. Riktig prioritert får du mye valuta.

Altså mye mat, med lite næringsinnhold.

100g ris tilsvarer 1000g grønnsaker. Det er for det meste vekten i måltiden som gjør det mett, ikke størrelsen.

Spiser man loff er man mett i en halvtime fordi det minker i størrelse med en gang i magen. Får man derimot i seg mat med høy massetetthet holder man seg mett lenger, og hvis denne maten i tillegg har lavt næringsinnhold får man gode porsjoner med lite kalorier :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei TS, du må gjerne ta en titt i dette vedlagte regnearket for en lett måte å regne ut hva du ca ligger på i kalorier av hva du spiser.

https://www.dropbox.com/s/zveyzh78f9w2j8s/Kosthold_Diett.xlsx?dl=0

Se under arket for Kosthold, (kan legge til matvarer under matliste), hvor du velger matvare fra en rullgardin, og plotter inn antall gram. Du får da en fin oversikt over kaloriene, og kan fint bruke dette til å tilpasse en plan fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vel kommet til et punkt hvor du må begynne å gjøre ting ganske riktig for å få ned fettprosenten ytterligere. Men husk at selv om du gjør alt riktig så kan vekta stå stille i flere uker.

Personlig ville jeg fremover ha gått til anskaffelse av et apparat som kan måle fettprosent og sett litt mindre på badevekta. (En fettkaliper koster ca 100 kroner)

1500 kcal om dagen som du har blitt anbefalt her er nok for lite for en som deg, og det er ingen automatikk i at du er "nødt" til å gå ned i fettprosent bare fordi du spiser lite kcal. De som går ned i vekt slik går ofte ned i muskelmasse, og det er det siste du vil.

Tipset mitt er at du må veie mat og telle kalorier ganske nøyaktig fremover. Finn ut hva du bruker på en dag. Tror ikke du bør ligge mer enn 20 % under. Dvs brenner du 3000 kcal på en dag så bør du ikke spise mindre enn 2400 kcal den dagen.

Kardio-trening ville jeg kjørt på morgenen før frokost.

(PS.Dette er bare personlige anbefalinger basert på kunnskap jeg har tilegnet meg fra forskjellige kilder.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vist alt jeg kan spise på 1 dag er, 4 skiver brød, med kalkun pålegg, 2 protein pannekaker, 1 eple, 200gram kjøtt, 100gram ris/pasta og det er for mye. da forblir jeg heller som jeg er, for dette er jo stakkarslig lite allerede. har alt levd 1år med sinnsykt lavt kcal inntak å har økt på anbefaling av lege, så noe drastisk mer nedgang av mat er ikke aktuelt. 

skal ikke på noe sulte slanking, sulteslanking = 2 bacon pølser etterpå så har man gått opp 4kg. Ang grønnsakene så er steking å litt kryddring noe jeg skal prøve, skal lese meg litt opp å gjøre det riktig. 

Coffeee, skal prøve meg frem på å veie mat å telle kalorier, er lastebil mekaniker så er relativt aktiv iløpet av dagen i tillegg til trening 5 av 7 dager. Morgen cardio blir vansklig, måtte stått opp midt på natta da for å nå jobb etc =/ 

Lenke til kommentar

Vist du har spist det som står i førsteposten er jo dette ganske normalt kcal inntak, ikke lavt, men er ikke det du har gjort kanskje?

Man må spise stakkars lite for å gå ned, er jo derfor det er vanskelig, men belønningen er jo meget bra.

Lenke til kommentar

Vist du har spist det som står i førsteposten er jo dette ganske normalt kcal inntak, ikke lavt, men er ikke det du har gjort kanskje?

Man må spise stakkars lite for å gå ned, er jo derfor det er vanskelig, men belønningen er jo meget bra.

Det som står i første posten, er det jeg har spist den siste tiden, etter at legen anbefalte å spise mere. nå har jeg kutta ut 4skiver iløpet av dagen denne uken, så skal vi se hva som skjer. 

Jada jeg vet at man skal ha det jævlig når man går ned i vekt for det er ikke akkurat noe kos, men får da finnes grenser au, å kutt mere ned på det som er ramsa opp i siste posten, er jo bokstavligtalt å gå over til utsulting. har trossalt gått ned 20kg alt, å det var de "lette" kiloene de skikkelig harde kommer nå det vet jeg. 

Lenke til kommentar

Vist alt jeg kan spise på 1 dag er, 4 skiver brød, med kalkun pålegg, 2 protein pannekaker, 1 eple, 200gram kjøtt, 100gram ris/pasta og det er for mye. 

Det høres helt greit ut - men jeg tror nok du vil få stor effekt dersom du erstatter de 100g ris/pasta med 200g grønnsaker - selv bruker jeg ofte en blanding av brokkoli og blomkål, gjerne med litt grillkrydder på hvis du ikke liker det så godt. - Søtpotet er også veldig godt og mye sunnere enn ris eller pasta, så du kan jo forsøke 100g søtpotet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vist alt jeg kan spise på 1 dag er, 4 skiver brød, med kalkun pålegg, 2 protein pannekaker, 1 eple, 200gram kjøtt, 100gram ris/pasta og det er for mye. 

Det høres helt greit ut - men jeg tror nok du vil få stor effekt dersom du erstatter de 100g ris/pasta med 200g grønnsaker - selv bruker jeg ofte en blanding av brokkoli og blomkål, gjerne med litt grillkrydder på hvis du ikke liker det så godt. - Søtpotet er også veldig godt og mye sunnere enn ris eller pasta, så du kan jo forsøke 100g søtpotet.

Høres absolutt ut som en plan å skal testes !  Kommer ingen vei uten å prøve. ill give it a go ! 

Lenke til kommentar

Slanking er ikke så lett. Veldig mange tror at man bare må legge seg på et så lavt nivå som mulig og gå sulten i noen måneder så blir man slank som bare det. Dessverre er dette en dårlig strategi for om du går fra 4000 kalorier om dagen til 1500 så vil du gå konstant sulten. 1500 kalorier er også i grenseland for hva du hadde trengt om du lå i koma. Jobber du eller går på skole vil et så lavt inntak tære på psyken og du kan risikere å bli syk.

Det jeg stadig ser blir anbefalt er at man finner ut av sitt vedlikeholdsnivå i forhold til sitt aktivitetsnivå. Trekk fra 500 kalorier herfra og kiloene vil sakte begynne å skli av. Problemet med å gå rett ned til 1500 er at du VIL nå et platå der du slutter å gå ned i vekt. Kroppen spinker og sparer på alt den måtte få i seg og tilpasser seg som best den kan denne "sultkatastrofen" den tror du er inne i. Når du allerede er på 1500 kalorier kan du bare ikke finne på å spise mindre. Hadde du derimot startet på 3000 kalorier og nådd et platå så tar du av 500 kalorier og spiser 2500 en periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slanking er ikke så lett. Veldig mange tror at man bare må legge seg på et så lavt nivå som mulig og gå sulten i noen måneder så blir man slank som bare det. Dessverre er dette en dårlig strategi for om du går fra 4000 kalorier om dagen til 1500 så vil du gå konstant sulten. 1500 kalorier er også i grenseland for hva du hadde trengt om du lå i koma. Jobber du eller går på skole vil et så lavt inntak tære på psyken og du kan risikere å bli syk.

Det jeg stadig ser blir anbefalt er at man finner ut av sitt vedlikeholdsnivå i forhold til sitt aktivitetsnivå. Trekk fra 500 kalorier herfra og kiloene vil sakte begynne å skli av. Problemet med å gå rett ned til 1500 er at du VIL nå et platå der du slutter å gå ned i vekt. Kroppen spinker og sparer på alt den måtte få i seg og tilpasser seg som best den kan denne "sultkatastrofen" den tror du er inne i. Når du allerede er på 1500 kalorier kan du bare ikke finne på å spise mindre. Hadde du derimot startet på 3000 kalorier og nådd et platå så tar du av 500 kalorier og spiser 2500 en periode.

Er nok her jeg har "brent" meg litt å startet med veldig lite å nådd dette platået du snakker om. så jeg har bumpa opp mengden litt for og venne kroppen til ett høyere Kcal inntakk, å øke forbrenningen der etter.  tror kroppen gikk i sparebluss modus som du snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg er litt i samme situasjon for tiden. Jeg baker mitt eget grovbrød (helt uten sukker!) og spiser to skiver til frokost og lunsj.

Jeg har rett og slett kuttet ut "vomfyll" til middag og erstattet det med ekstra mye grønnsaker. Juice er det bare å kutte helt ut. Det er næringsmessig på linje med brus. Syltetøy går samme veien.

Kutt også ut kosedagen. Men du må da unne deg noe, sier mange. Jeg opplever at det er lettere å holde seg unna drittmat jo mindre jeg spiser. Er det egentlig så mystisk? Det man gjør, blir man flink til. Det skjer ikke over natten, men etter en stund ser du på frukt som fullverdig snop. Men ikke overdriv det inntaket heller. Et par om dagen er nok.

Synes ikke du skal være så redd for alle former for sukker som noen skisserer lenger oppe. Tilsatt sukker er den største synderen. Melk er mat, ikke drikke.

Det folk gjerne hopper over når de noterer kosthold er alkoholforbruket i helgene. De tolv halvliterne du heller i deg fredagskvelden inneholder uhorvelig mye energi. Kanskje det hadde vært digg med noen hvite måneder? Hvis man på fylla er ren vodka den minst kaloririke måten å gjøre det på.

Brød:

http://oppskrift.klikk.no/det-beste-br%C3%B8det-du-kan-bake/4534/

Jeg bruker denne oppskriften, med grovt sammalt hvetemel og halvparten så mye salt. Latterlig enkelt og veldig godt.

Ja, også proteinpulveret og pannekakene, da. Husk at proteinpulver er et produkt som først og fremst er til for vektøkning. Du får sannsynligvis i deg nok gjennom mat. Hvis ikke bør du heller spise mer enn å ta proteinpulver.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...