Gå til innhold

Hva ****** er flashing av hovedkort?

Need SATA!

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc som ikke ville gå (p4 3,0GhZ, 120GB, 512Ram, TI4200 128mb graf., og et abit IS7-G) jeg hadde byggd den selv men dritten ville ikke funke.

Så kommer en pc-kar og sier at han har flasha HK og nå funker det, det jeg lurer på er:

1.Hva er å flashe?

2.Hvordan gjør man det?

3.Hva er vitsen m det?

MvH Gloria van DayHam....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Å flashe biosen vil si og legge inn en oppdatert bios over den gamle.

2.

Du går på produsentens hjemmeside og laster ned nyeste bios, og følger instruksjonene. Involverer som oftest å legge den nye biosen på diskett og boote med disketten.

3.

Gjøre biosen mere stabil og legge til nye funksjoner, f. eks støtte for nyere cpuer.

Er risikabelt å flashe bios, gjør man det på feil måte, kan hovedkortet bli ødelagt.

Lenke til kommentar

Det er å gå med en stor tung frakk og kun være 'kledd' i hovedkort under og tilfeldigvis vifte vilt med frakken din idet søte små piger går forbi.

Neida, det er en oppdatering av bios'n på hovedkortet ditt, ikke ulikt oppdatering av firmware på diverse andre komponenter på pc'n din. Gå på hjemmesiden til produsenten av produktet ditt, finn det og sjekk om de ikke har noen downloads for oppdatering av bios. Som regel finner du også en beskrivelse av fremgangsmåte der.

Hos deg virker det som om bios-oppdateringen gjorde hovedkortet ditt kompatibelt med et eller annet av den øvrige hardwaren din. Enten det, eller så sa han bare dette for å virke tøff ;) For meg er det ingen klare ting i hardwaren din som ville gitt konflikter (kanskje CPU?), menmen - jeg er jo ingen pc-kar.

En liten edit om 'vitsen':

For å øke kompabilitet

For å øke ytelse

For å fixe bugs

Endret av Psyklon
Lenke til kommentar

Det er å oppdatere bios, bios er en slags programvare som gjør det mulig for opperativsystemet og hovedkortet å kommunisere på en fornuftig måte, en bios hvordan hovedkortet takler forsjellig hw kan også "optimaliseres" via bios. F.eks nyere prosessortyper som bruker samme soket som en gammel prosessor kan funke på et gammelt hovedkort men det kan hende at det kun funker med siste versjon av bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...