Gjest Harley Quinn Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Leier en leilighet og har det så stas at den ene sikringen går hele tiden. Nå skal jeg være ærlig og si jeg har null peiling på sikringer, ampere og watt. Jeg har strukket ledninger når vi bygde hus, men så langt går min kunnskap! Såvidt jeg har skjønt er sikringen på 10 amp ifølge sikringsskapet. Og har vi på oppvaskmaskin og guttungen har pc'en + tv'en sin på på rommet så går sikringa rimelig ofte. Tåler den virkelig ikke mer? Andre sikringa her nede sitter vi med både trådløs laptop, stasjonær pc, tv, dekoder, lys og lys på badet + soverom uten at den går i heletatt. Kun i vinter når vi hadde to panelovner og en oljeovn gikk sikringa, men da for hele leiligheten. Huseier skal vist oppdatere strømmen etterhvert har han sagt, da jeg tror det trengs snart Ellers lurer jeg på en annen ting, har hørt at jordet/ujordet stikkontakt ikke skal være i samme rom. Vel vi har de på samme ledning 1 cm over hverandre. Er det pga brannfare evt? Vi bruker kun den jordete innimellom (de står rett utenfor badet så vi må bruke de for å lade tannbørste/barbermaskin fra tid til annen). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 en 10A-kurs er god for ca. 2300 watt. (10A * 230V). Har du jorda og ujorda kontakter i samme rom er det fare for elektrisk støt hvis du får en jordfeil i utstyr som ikke er jorda. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Har du jorda og ujorda kontakter i samme rom er det fare for elektrisk støt hvis du får en jordfeil i utstyr som ikke er jorda. Er det ikke alltid fare for elektrisk støt ved jordfeil i utstyr som ikke er jorda? (Er ikke det hele poenget med jording?) Unnskyld hvis dumt spørsmål. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) Det blir større fare hvis noe jorda og noe ikke er jordet. Får man jordfeil i et ikke-jordet apparat (så apparatet blir strømførende) vil ikke jordfeilbryter slå ut. Hvis ingenting annet heller er jorda er det mindre sjanse for støt siden strømmen ikke har noen vei å gå. Hvis det derimot ved siden av står et jordet apparat og man da tar på begge samtidig vil strømmen gå fra ujordet apparat, gjennom deg og så til jord via det jorda apparatet. Og hvis begge er jorda og man ikke har jordfeilbryter, og det blir jordfeil i ett av apparatene så vil jeg tro at man får samme spenningspotensiale på begge apparatene og dermed unngår støt. Endret 2. mars 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Okay, 2300 watt, da får jeg finne ut hva hver enkelt ting bruker. Kjedelig å ikke kunne sette på oppvaskmaskinen når guttungen er på pc'en Og her er bilde av jord/ujorda greia, etter din beskrivelse regner jeg med at det ikke er noe tess å bruke noen av de? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Og her er bilde av jord/ujorda greia, etter din beskrivelse regner jeg med at det ikke er noe tess å bruke noen av de?Etter hans beskrivelse kan du bruke den jorda kontakten til apparater med jordet kontakt. Ok, oppklarende, men det egentlig har lite med jordet/ujordet kontakt å gjøre. Det er masse apparater som har en tynn, ujordet kontakt (euro?) som passer i jordede stikk. Det samme problemet vil oppstå der. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Ok, oppklarende, men det egentlig har lite med jordet/ujordet kontakt å gjøre. Det er masse apparater som har en tynn, ujordet kontakt (euro?) som passer i jordede stikk. Det samme problemet vil oppstå der. Disse er dobbeltisolerte og skal i teorien ikke kunne bli strømførende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) En 10 A sikring vil kunne belastet med 11,3-14,3 A i 1 time før den løser ut (iflg gammel standard), så du kan (men bør ikke) belaste en 10 A kurs med litt over 2500 W. En oppvaskmaskin alene trekker gjerne over 2000 W, her er spec på en tilfeldig valgt som trekker 2400 W: http://www.bosch-home.no/produkter/oppvaskmaskiner/integrerte-og-underbygde-oppvaskmaskiner/60-cm-bredde/SMV68N60EU.html#tab2 . Den trekker ikke dette hele tiden, kun når den varmer vannet, og ev. tørker til slutt, men dersom du henger mer på samme kurs har du problemer. En TV trekker ikke så mye, og en PC trekker fra 70W for en liten laptop til over 1000 W for en gaming-PC som er fullt utbygget. I tillegg vil høy startstrøm når man slår på for eks en PC gjøre at sikringen løser ut dersom den ikke tåler kortvarig overbelastning. Endret 3. mars 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 En 10 A sikring vil kunne belastet med 11,3-14,3 A i 1 time før den løser ut (iflg gammel standard), så du kan (men bør ikke) belaste en 10 A kurs med litt over 2500 W. En oppvaskmaskin alene trekker gjerne over 2000 W, her er spec på en tilfeldig valgt som trekker 2400 W: http://www.bosch-home.no/produkter/oppvaskmaskiner/integrerte-og-underbygde-oppvaskmaskiner/60-cm-bredde/SMV68N60EU.html#tab2 . Den trekker ikke dette hele tiden, kun når den varmer vannet, og ev. tørker til slutt, men dersom du henger mer på samme kurs har du problemer. En TV trekker ikke så mye, og en PC trekker fra 70W for en liten laptop til over 1000 W for en gaming-PC som er fullt utbygget. I tillegg vil høy startstrøm når man slår på for eks en PC gjøre at sikringen løser ut dersom den ikke tåler kortvarig overbelastning. Aha, da skjønner jeg! Vel, er den der 2400 W så er garantert våres mer, så får vel gjøre det så greit som å kun vaske opp når han sover! Er en melomting på laptopen, er en Alienware laptop, husker ikke hvilken! Lenke til kommentar
War Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Oppvaskmaskiner har krav om egen kurs om det legges i dag, at den står på 10a i tillegg gjør jo ikke saken bedre. Beklager sønn, pcen er solgt på finn, her et et nettbrett. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Og her er bilde av jord/ujorda greia, etter din beskrivelse regner jeg med at det ikke er noe tess å bruke noen av de?Etter hans beskrivelse kan du bruke den jorda kontakten til apparater med jordet kontakt. Nei. I et ellers ujorda rom er det tryggest å bruke ujorda stikk. Men ingen fare, kan nesten garantere at det "jorda" stikket ikke er jorda det jeg kan se av bildet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Om man har forskjellig utstyr i jorda og ujorda stikk kan det utstyret som er plugga i ujorda stikk lage sitt eget potensiale uavhengig om det er jordfeil i det eller ikke mot den som har jord og du får støt av å bare ta i begge tingene samtidig. Men den jorda stikken er med stor sansynlighet ikke montert av en elektriker, er typisk sånn trenger en stikk til og stikker innom butikken og kjøper en og monterer selv for alle kan jo koble et stikk liksom. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Siden han leier og ikke har gjort det selv så er det jo bare å si at utleier skal fikse kontakten da det ikke er lov med jord/ujord i samme rom/sikring Men han skriver og at det skal fikses så.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå