Gå til innhold

Vurderer å oppgradere PCen, men hva?

Anbefalte innlegg

Hei. Er blitt noen år siden jeg bygget min nåværende gaming PC 5-6 år

Drar enda fallout4 men kan ikke skryte av grafikken :p

Har ikke lyst å bruke mer en 5000 på oppgradering.

Har hoppet av IT verden på hva som er bra og dårlig så tenkte jeg kunne søke litt hjelp her.

mine specs pr nå er

CPU intel i7-2600 cpu @3,4ghz 341MHz 4 cores

16g ram  hyperX (husker ikke resten av specs)

grafikk-kort: Nvidia geforce GTX570

HD: 120g SSD

hovedkort: ASUS P8Z68 Deluxe

Strømforsyning 750w

Uten at jeg er helt oppdatert i IT verden gjetter jeg at jeg får en OK PC dersom jeg bytter ut grafikk kortet med noe bedre?

vurderer og kjøpe ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB som ligger på rundt 2 400,-

og en større SSD harddisk vurderer da: HyperX Savage SSD 480GB til 1800,-

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For bare 600Kr til får du et GTX970 som er ca. 50% raskere. Om du overklokker det, så får du 20%+ til. Da kan det være greit med et litt dyrere kort med tredje parts kjøler for å holde lydnivå nede. Men selv ikke for det strengt tatt nødvendig. Referansekjøleren bråker ikke så voldsomt uansett.

Lenke til kommentar

For bare 600Kr til får du et GTX970 som er ca. 50% raskere. Om du overklokker det, så får du 20%+ til. Da kan det være greit med et litt dyrere kort med tredje parts kjøler for å holde lydnivå nede. Men selv ikke for det strengt tatt nødvendig. Referansekjøleren bråker ikke så voldsomt uansett.

så mye raskere?

Men du er enig i min ukvalifiserte gjetting om at det er skjermkortet som er "flaskehalsen" her?

Videre til ett nytt spørsmål i samme slengen.

Jeg har sverget til windows 7. er den noen spesiell grunn til å gå over til windows 10 mtp ytelse og kompatibilitet? 

Lenke til kommentar

Jepp. GTX570 er en sliten gammel traver nå. Selv GTX960 kan være opp mot dobbelt så raskt. Men selv om din CPU ikke var flaskehals sammen med GTX570, så vil den nok sinke GTX970 litt. Hadde du i det minste hatt 2600K så du lett kunne overklokket den til den ikke ville vært en ny flaskehals. Hvor mye du mister er ikke godt å si, det vil variere fra spill til spill.

Eneste grunn til å gå for Win10 er egentlig DX12, men det er ikke kommet noe særlig av det enda, så du kan greit vente. Jeg har vel sett noen benchmarks der man tjener en frame eller to med Win10. Men det har også dukket opp en del ustabilitet med Win10..

Lenke til kommentar

Enig her, mest gunstige ville vært et nytt skjermkort ja. 

For all del ikke gå for 960 4gb, eneste grunnen til å velge det skjermkortet er om man skal kjøre SLI, og det blir jo dyrt, med tanke på at man kan få GTX 970 billgiere som yter det dobbelte av ett 960 kort. 

Veldig enig med Gabri3L her, GTX 970 er veien å gå, da får du en solid oppgradering som vil vare langt lengre enn om du går for GTX 960, som allerede er begynt å slite i flere moderne titler på grunn av lav bus-bit og memory. Legg på litt ekstra for ett nytt GTX 970 kort, eller se om du får ett til en rimelig penge på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg si at man får lite for pengene ved en oppgradering av CPU. Prøv å force maks turbo på den, det er en liten OC - og kjøp en brukt 2600k dersom det dukker opp en til en OK pris. Hadde forsvart en oppgradering dersom nyere 4c8t-CPUer var bedre priset, men du må nok ned i regnekraft med det som blir igjen etter GPU-oppgradering (som er langt viktigere), og denne SSD'en du vil ha,

Lenke til kommentar

Om du vil oppgradere skjermkortet ville jeg kanskje ha ventet på den neste generasjonen som "snart" kommer. Hoppet fra 28nm til 14/16nm burde være vært å vente på når pcen din fungerer.

Jeg vet ikke om de setter ned prisen på tidligere generasjoner like før lansering, men det vet sikkert noen andre her. Det kan eventuelt bli et bedre kjøp om ytelsesøkningen ikke er veldig mye større. 

Lenke til kommentar

Om du vil oppgradere skjermkortet ville jeg kanskje ha ventet på den neste generasjonen som "snart" kommer. Hoppet fra 28nm til 14/16nm burde være vært å vente på når pcen din fungerer.

Jeg vet ikke om de setter ned prisen på tidligere generasjoner like før lansering, men det vet sikkert noen andre her. Det kan eventuelt bli et bedre kjøp om ytelsesøkningen ikke er veldig mye større. 

Tidligere generasjoner går ikke ned i pris, men blir kun faset ut. De nye skjermkortene vil deretter bli priset likt med dagens, kun de bedre kortene som blir priset høyere. F.eks., vi kan anta at GTX 1060 blir på nivå med GTX 970, og derfor med stor sannsynlig bli priset likt, mens arvtakeren GTX 1070 (som vil være et nivå over dagens GTX 970) vil bli priset høyere enn det GTX 970 var i sin tid. Pris/ytelse pleier vanligvis ikke å bli mye forandret ved generasjonsbytte, største forskjellen de siste årene har vært at de nye topp modellene er blitt betraktelig dyrere per generasjon. 

Så om GTX 970 tilfredsstiller de behovene man måtte ha, så er det lite vits i å vente ;)

Pluss at vi ikke har noen dato for Pascal/Polaris, så det kan fort bli en lang og selvpinende ventetid om man trenger oppgradering i dag. Men det kommer selvsagt an på hvor mye OP "trenger" en oppgradering, og hvor lenge OP er villig til å vente i lengste laget :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Takk for mye bra svar. Dere har overbevist meg til å gå for GTX970 :)

Har en meget god kjøler(coolermaster med dobbel vifte) på CPUen, ligger på romtemp på idle og 50-60 på load over tid

Vil dere ambefalte å clocke denne? eller er den for svak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...