harald_ Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Det jeg lurer på er om denne koden er feil: <STYLE type="text/css"> h1 { font-family: tahoma font-color: grey font-size: 18pt } h2 { font-family: tahoma font-color: grey font-size: 16pt } </STYLE> Endret 19. november 2003 av m3gSe|v Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Ja koden er feil, du må avslutte hver "tagg" med ett semikolon ; Så den skal egentlig være <STYLE type="text/css"> h1 { font-family: tahoma, sans-serif; font-color: grey; font-size: 18pt; } h2 { font-family: tahoma, sans-serif; font-color: grey; font-size: 16pt; } </STYLE> Prøv også å alltid ha en "generic" family i font-family taggen. altså enten, serif eller sans-serif DanielP Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Hmmm, funker fortsatt ikke. er det noe annent her som er feil? <html> <head> <LINK TYPE="text/css" HREF="D:/side/style.css" REL="stylesheet"> </head> <body> <blockquote> <h1>dette er min css kontrolerte side</h1> <p> tekst her </p> </blockquote> </body> </html> Endret 19. november 2003 av m3gSe|v Lenke til kommentar
sfRoyal Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) <link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" /> har ikke testet om det gjør noen forskjell, men <LINK> skal "egentlig" stå i den rekkefølgen... EDIT: men hva er feil? noe spesielt, eller får du ikke opp noen ting? Endret 19. november 2003 av Tx3 Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Uhm, tror ikke det er det som er feilen, men hvorfor bruker du blockquote over hele siden? Og hvis den snutten med CSS du viste oss i første post er et eksternt style-sheet skal det ikke stå <style>-tagger øverst og nederst. Sikker på at navn og path er korrekt? Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Prøv å fyr på dette på toppen av html dokumentet: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> så det blir: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> <head> <link rel="stylesheet" style="text/css" href="mystyle.css"> </head> <body> <blockquote> <h1>dette er min css kontrolerte side</h1> <p> tekst her </p> </blockquote> </body> </html> Dette burde hjelpe DanielP Endret 19. november 2003 av DanielP Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Prøv å fyr på dette på toppen av html dokumentet: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> Bare for ordensskyld. Doctype er ikke noe du trenger eller er det obligatorisk i HTML. Denne setningen forteller derimot alle browsere som skal tolke siden din at den er skrevet med HTML og hva som da kan forekomme på siden din. Slik at den ikke begynner å tro at du har skrevet XML eller noe. Hvis den av en eller annen merkelig grunn skulle tro det Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Virket på meg, når jeg ikke fikk stylesheeten min til å virke, etter jeg stappet det inn virket den.(Hvis jeg ikke husker feil) Skader iallefall ikke å prøve DanielP Endret 19. november 2003 av DanielP Lenke til kommentar
magikern Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Det jeg lurer på er om denne koden er feil: <STYLE type="text/css"> h1 { font-family: tahoma font-color: grey font-size: 18pt } h2 { font-family: tahoma font-color: grey font-size: 16pt } </STYLE> snodig at ingen har sett denne feilen før meg: når man bruker externt stylesheet skal det aldri stå: <STYLE type="text/css"></STYLE> i det externe stylesheetet Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hmmm, funker fortsatt ikke. er det noe annent her som er feil? <LINK TYPE="text/css" HREF="D:/side/style.css" REL="stylesheet"> Funker dårlig å referere til sin egen harddisk. Jeg har ingen "D:/side/style.css" på min maskin, for å si det sånn Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) <html> <head> <LINK TYPE="text/css" HREF="D:/side/style.css" REL="stylesheet"> </head> Du skal heller ikke ha stasjonsbokstaven til scriptet, du skal bare fortelle hvor det ligger i forhold til websiden som 'henter' css-koden. Du skal heller gjøre slik: <html> <head> <LINK TYPE="text/css" HREF="style.css" REL="stylesheet"> </head> Endret 20. november 2003 av ilpostino Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Bytt ut <blockquote> med å sette margin til elementene. som skal ha ekstra luft. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Ok, nå har jeg: - Lagt til den tagen øverest, som sier at dette er HTML - fjerna <blockquote> - fjerna <STYLE type="text/css"> i .css fila - filreferangsen er retta. (det skulle ikke spille noen rolle. for filene ligger der) funker fortstt ikke... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 kan du gi oss en link så blir det litt lettere å se hvordan du har satt det opp... det virker som du har skrevet feil "path" til fila... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 De to eneste feilene som er mulig: Du har skrevet feil i html-koden Du har skrevet feil i CSS-filen Så... Da paster du inn html-koden her, og så paster du CSS-koden. Med navn på filen, og hvor på harddisken den ligger iforhold til html-filen. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Ok Kode HTML fil: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> <head> <link rel="stylesheet" style="text/css" href="mystyle.css"> </head> <body> <h1>dette er min css kontrolerte side</h1> <p> tekst her </p> </body> </html> Path: D/side/css_side.html Kode css fil: h1 { font-family: serif; font-color: grey; font-size: 18pt; } h2 { font-family: serif; font-color: grey; font-size: 16pt; } p { font-family: serif; font-color: grey; font-size: 12pt; } Path: D:\side\style.css Lenke til kommentar
pekle Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 mystyle.css vs. style.css ? Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Seff.... men lurer på når den har lurt seg inn.... Nå er det da i form. Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå