fgdvsdfgdfgvws Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Det er sikkert mange andre diskusjoner på forumet, men jeg sliter med å finne riktige svar. Alle har erfart forskjellige ting. Jeg har kikket endel på polsk ''finn''' og kan se at bilene der er sinnsyk mye billigere en her i norge. så derfor lurer jeg på hvordan komme billigst unna når man skal kjøpe en bil å kjøre den til norge ?? Jeg har hørt at folk ber selgeren i utlandet skrive ut en kvittering nr2 hvor det står at du betalte bilen 100tusen istedenfor 200 for eks, og da betaler du 25% moms av de 100 som står på kviterringen og ikke fulle 200.....Kan dette funke ???? Og skrive kanskje at det er en delebil, eller bil som ikke er i kjørbar stand???? Altså en Audi S8 2008model, 450hester og 5.2Liter... Koster 200tusen i polen. Er det noe å spare på en sånn bil eller tjene hvis man skal selge den videre???? Håper på svar fra noen som har peiling. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Blir det ikke uansett jækli dyrt når du skal legge til HK-avgift, kubikkavgift, CO2-avgift, NOx-avgift og vektavgift? 1 Lenke til kommentar
fgdvsdfgdfgvws Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 Blir det ikke uansett jækli dyrt når du skal legge til HK-avgift, kubikkavgift, CO2-avgift, NOx-avgift og vektavgift? såpass....12 forskjellige avgifter! Selvom bilen er ''ødelagt'' ''delbil'' `???? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) Hvis den er kondemnert/ødelagt/delebil eller lignende får man den jo ikke på veien. I hvertfall ikke uten å betale alle avgiftene uansett. Har sett mange poster med folk som har fått seg en overraskelse når prisen på avgiftene har kommet frem. F.eks. hvis noen vil importere en Camaro fra USA siden de er svinebillige der og finner ut at de kan kjøpe seg en flunka ny, velutstyrt Audi for bare det CO2-avgiften kommer på. Endret 2. mars 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Noe jeg ikke kan FATTE OG BEGRIPE, så enkelt som det er å regne ut avgiftene: https://www.skatteetaten.no/importkalkulator 2 Lenke til kommentar
fgdvsdfgdfgvws Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 Hvis den er kondemnert/ødelagt/delebil eller lignende får man den jo ikke på veien. I hvertfall ikke uten å betale alle avgiftene uansett. Har sett mange poster med folk som har fått seg en overraskelse når prisen på avgiftene har kommet frem. F.eks. hvis noen vil importere en Camaro fra USA siden de er svinebillige der og finner ut at de kan kjøpe seg en flunka ny, velutstyrt Audi for bare det CO2-avgiften kommer på. Tenkte på bilhenger jeg da...slepe den over hit, siden polen er ganske så nærme..og tyskland da. Jaa akkurat ja,, hva betyr den NOX avgiften ?? og hvorfor i all verden skal dem ha vektavgift ???? tilfele bilen veier 100ton og ødelegger E6 ??? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 NOx og CO2 er miljøavgifter. Vektavgiften er for å få mer penger i staskassa. Samme med HK-avgift. Og de fleste avgifter kan man jo si. 1 Lenke til kommentar
fgdvsdfgdfgvws Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 NOx og CO2 er miljøavgifter. Vektavgiften er for å få mer penger i staskassa. Samme med HK-avgift. Og de fleste avgifter kan man jo si. CO2 utslipp ja..det skjønneg jeg, men hva står NOx for ?? Hvordan betaler man de avgiftene ?? er det en bestems prosent av bilens CO2 utslipp og verdi osv ?? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Laga meg en amcar fra 2009 i kalkulatoren med egenvekt på 1400kg, 470HK og 7,3liters motor til 80 000NOK i USA og det blei 510 000 kroner i avgifter til staten, så ja staten skal ha sitt for den type morro. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 De er logisk nok basert på utslippstallene fra produsentene. Sjekk forøvrig linken til Ar`Kritz. https://www.nho.no/Prosjekter-og-programmer/NOx-fondet/Dette-er-NOx-fondet/Hva-er-NOx/ 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Avgiftene kan du regne ut på kalkulatoren det er linket til lenger opp i tråden.. Ved kjøp fra en del østeuropeiske land bør man være forsiktig, noen steder er det også relativt vanlig med biler som er stjålet i andre europeiske land.. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Les linken postet lenger opp, der regner den ut alle avgifter Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Slipper sikkert avgifter på billige biler ifra polen da de sikkert har vært registrert her i landet allerede.. 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) Det er sikkert mange andre diskusjoner på forumet, men jeg sliter med å finne riktige svar. Alle har erfart forskjellige ting. Jeg har kikket endel på polsk ''finn''' og kan se at bilene der er sinnsyk mye billigere en her i norge. så derfor lurer jeg på hvordan komme billigst unna når man skal kjøpe en bil å kjøre den til norge ?? Jeg har hørt at folk ber selgeren i utlandet skrive ut en kvittering nr2 hvor det står at du betalte bilen 100tusen istedenfor 200 for eks, og da betaler du 25% moms av de 100 som står på kviterringen og ikke fulle 200.....Kan dette funke ???? Og skrive kanskje at det er en delebil, eller bil som ikke er i kjørbar stand???? Altså en Audi S8 2008model, 450hester og 5.2Liter... Koster 200tusen i polen. Er det noe å spare på en sånn bil eller tjene hvis man skal selge den videre???? Håper på svar fra noen som har peiling. Bare sånn for å svare kort, så er svaret nei. Det er ingenting å spare på å importere en slik bil til Norge på grunn av at: - Den er for gammel - Norske S8'er har falt hinsides i pris, du får en lite brukt 2008 mod for 350-450 000 fra finn. Jeg tipper faktisk at det å importere en 08 mod S8 blir betydelig dyrere enn å bare kjøpe en som allerede er norsk. S8 er et veldig spesielt pristilfelle i Norge. Sjekk denne for eksempel: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70004161 En liten edit: Hvis du skal importere bil fra utlandet for at det skal "lønne" seg må bilen enten være relativt ny, eller så må den for eksempel ha en motor som den norske importøren aldri tok inn for den aktuelle bilen Endret 3. mars 2016 av Gamle ørn 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Det selges faktisk biler av den typen her til lands, og andre biler med stor motor, til en pris mindre enn kun avgifter på å importere en sånn bil. Dette er spesielle tilfeller, men forekommer av og til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå