Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vurderer hus, trenger råd og tips om oppussing.

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Her kommer et innlegg for de som er interessert i oppussing, og som vil dele gode råd og ideer med oss.

Jeg og madammen vurderer et hus, og vi sitter å tenker på muligheter omrking oppussing, fjerning av vegg etc.
Her er huset

Huset trengs ikke gjøres noe med egentlig, og man kan bo der, men vi tenker på noen ting som vi ville ha gjort med huset.

F.eks. tenker vi at det hadde vært fint å kunne slå ned veggen mellom kjøkken og stue 1, for så å skifte kjøkkeninnredning. For å unngå å flytte rør og avløp, avtrekk ville det beste vært å bruke relativt likt oppsett, med en kjøkkenøy hvor det lille kjøkkenbordet står på bildet, eller er det ikke så stress å flytte vann, avløp og avtrekk? Andre ideer tas imot med åpne armer!

For at dette skal kunne gå er det jo viktig å vite om veggen kan fjernes.
Kan noen av dere som har peiling på hus og bygninskonstruksjoner si meg om dere tror det ville vært mulig å rive veggen som jeg prater om eller er det veldig viktig for bæreevnen? Hva kan i så tilfelle gjøres hvis det er en bærevegg?

Videre tenker vi at noen av rommene oppe trenger seg et strøk maling, samt kanskje panel eller lignende?

Vi tenker også at et vaskerom hadde vært fint å lagd i den største boden som dere ser på tegningene under, er det dyrt å få lagt vann og avløp til boden, hvordan funker det?

Det er et toalett i boligen, innredningen der må etterhvert bort.
Men et ekstra toalett hadde vært fint, hvor, hvordan, ca. pris, ideer og inspill tas også imot på dette punktet =)

Flott om dere kan nevne pris på hva ting koster å få utført hvis dere kommer med ideer.

Og til slutt, hva tenker dere om huset? Greit kjøp? Muligheter?
Det er muligheter for at lavere bud godtas siden ingen bud er kommet etter en stund på markedet.

Har vært i kontakt med megler å fått prospekt og litt informasjon, det er ingen utbedringer som må gjøres i nærmeste framtid, taket er bra, kjelleren har ikke fukt, veggene har ikke råte. 
Legger ved bilde av plantegningene.
post-55110-0-24405600-1456943006_thumb.png
post-55110-0-38734100-1456943015_thumb.png

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker er "har du selv sjekket tak, vegger, gulv og kjeller grundig for problemer?".

Man skal aldri stole på hverken megler, som jo har et godt salg som hovedoppgave, eller takstmann, som godt kan være mer interessert i å dekke eget akterspeil enn å faktisk gå god for noe. Om du leser i taksten så er formuleringene gjerne så runde, og forbeholdene så vide, at du har mer igjen for å gå gjennom med lykt og lupe selv. Da vi skulle kjøpe hus så vi på et som hadde gode papirer og alt virket å være i orden, men så stakk kona mi hodet opp på mørkeloftet for å se på taket, som naturligvis var fullt av sopp (taket var etterisolert og helt tettet igjen). Hverken takstmann eller megler hadde funnet det for godt å stikke nesa opp for å sjekke.

Poenget mitt er; Sjekk alt selv. Alt du kommer til og litt til. Du kan i praksis ikke stole på noen andre.

Så, videre:

Om en vegg er bærevegg må man være tilstede for å finne ut. En tømrer burde finne ut det forholdsvis fort. Han kan også komme med forslag til løsninger som passer rommet, både stålbjelker, trebjelker og søyler er mulige alternativ.

Å sminke rommene oppe burde være enkelt, men jeg ville vurdert å ta det ekstra arbeidet det er å skrelle godt av veggene i stedet for å bare skyte på noen MDF-panelplater. Om dere ser for dere å bli boende der noen år kan det være en billig forsikring mot ubehagelige overraskelser om du vet hvordan det står til inne i veggene. Særlig i rørgjennomføringer, vinduskarmer, under potensielle lekkasjepunkter i taket og rundt elektriske installasjoner.

Å legge vann og avløp til boden burde la seg gjøre under trappen, det kommer litt an på hvordan ting henger sammen. Her er det også greiest å spørre fagfolk om du ikke vet helt hva du gjør selv. Vann og avløp er ikke kritisk om man kludrer til, slik som elektrisitet kan være, men om man er helt uvitende kan man spare seg litt ergrelse i bytte mot noen surt ervervede lapper.

Det eneste stedet jeg ser det ville være "greit" å plassere et ekstra toalett vil være i andre etasje, rett over det som er der fra før. Merk at det ikke er noen veldig god løsning, og med mye skråtak er det slett ikke sikkert at det vil oppfylle alle krav fra myndighetene (om du bryr deg om slikt...) Alternativt kan det gå an å lage kombinert toalett og vaskerom på boden, men da må du kanskje til å rote rundt i grunnen inne i hjørnet for å legge opp kloakken. Penger penger.

Totalt sett, for å være helt ærlig, jeg ville sett meg rundt etter noe med en litt annen planløsning, og helst større grunnflate. Rommene oppe kommer til å bli lite brukt på grunn av skråtaket, og en knirkete trapp mellom soverom og bad er ingen utpreget fordel i lengden.

For øvrig synes jeg, dog uten å kjenne til boligmarkedet der oppe, at prisantydningen ser ut til å være satt i et særdeles inspirert øyeblikk.

Om jeg skulle vurdere dette huset for noen jeg kjente, ville rådet mitt kort og godt være "styr langt unna". Det lukter av overprisning og utgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for fyldig svar!

Jeg er helt enig med deg i endel ting.
Hvis jeg får jobben som jeg søker på vil jeg ta med meg bror, far og en byggmester på visning. Da vil jeg få kritisk og profesjonelle vurderinger av de ulike aspektene som du nevner, og jeg er helt enig i det du sier om at takstmenn og meglere ikke alltid gjør en god jobb.

Jeg er også enig i at planløsningen ikke er optimal, et bad hadde vært flott å hatt i andre etasje, hvor mye koster det ca. å føre opp kloakk og vann til andre etasje kanskje ta noe av det store soverommet og lage et nytt bad?
Andre løsningen vi har tenkt er som du tenkte å lage kombinert toalett og vaskerom i største boden.

Som du sier kjenner du ikke markedet godt nok til å vurdere prisen helt, jeg vil ikke gi prisantydning for huset, men jeg mener det er verdt hvertfall 2,5-2,6, med tanke på beliggenhet og utsikt, og godt potensial, i tillegg til at det virker å ha vært godt vedlikeholdt. Og hvis jeg sammenligner med andre hus i nærheten får man mye hus for pengene, og hvis det er i god stand, så vil det å utbedre de tingene vi har pratet om ikke være krise da man ved brukte hus ofte gjør om på kjøkken, bad og endel andre ting.

Men uansett takk for tilbakemelding!

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Tenke på at det kan være risky å ta med byggmester på visning. Da kan du få trøbbel hvis du oppdager feil i ettertid med eierskifteforsikring, selger kan da si at du burde sett det siden du hadde med fagmann på visning.

Trenger ikke vite det. Men uansett så er han bare en kompis, han jobber ikke for noen og utformer jo ikke noen rapport eller noe slikt.

Eller har du hørt om saker hvor det er et problem?

Lenke til kommentar

Om du likevel roter i veggene så er det ikke all verden kostnad å dra rør opp en etasje, men å lage til selve baderommet koster en del. Siden dere også skal ha vaskerom så får dere to ekstra våtrom som må lages, og da drar det fort på seg. Skal dere ha fliser og fancy så blir det dyrt, synes dere vinyl er fint så blir det mye billigere.

Prisantydningen er satt til 2,8, når jeg ser litt lenger nord på kartet at dette huset her har en prisantydning som er millionen billigere så går det an å bli i stuss over hvilken megler som er vel bevart. Du finner også dette huset her litt nærmere Finnsnes sentrum med et par hundre tusen lavere antydning enn det du har sett på. Nå mener jeg selv at det er greit å ha litt armslag rundt huset, men siden meglerstanden generelt mener at sentralt er dyrere så er det et tankekors. Om jeg skulle by på huset du har sett på, hadde jeg nok startet en god million under antydningen...

En annen ting, det ser ut for at den gamle delen av huset er en laftet kasse. I så tilfelle ser det ikke ut for at der er så mye plass til isolasjon i veggtykkelsen. Noe å tenke over på visning. Det er heller ikke noen hensikt i å spørre hverken megler eller selger om dette, så lenge det ikke kan dokumenteres så risikerer du at de svarer det som passer best for salget.

Edit: Og kjører du enda litt lenger sør finner du dette...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Tenke på at det kan være risky å ta med byggmester på visning. Da kan du få trøbbel hvis du oppdager feil i ettertid med eierskifteforsikring, selger kan da si at du burde sett det siden du hadde med fagmann på visning.

Trenger ikke vite det. Men uansett så er han bare en kompis, han jobber ikke for noen og utformer jo ikke noen rapport eller noe slikt.

Eller har du hørt om saker hvor det er et problem?

http://bonansa.no/artikkel/na-advares-du-mot-a-ta-med-fagfolk-pa-visning/

http://www.boligmani.no/aktuelt/kommentar/disse-bor-du-ikke-ta-med-deg-pa-visning/8980

Tar du med fagmann så pass nå på at han ikke presenterer seg som det. Ett annet problem på en liten plass som Finnsnes der sikkert de fleste kjenner de fleste så er det jo en viss sjans for at selger eller megler vet at han du har med er fagmann. I en eventuell rettsak så kan jo heller ikke kompisen din lyve på seg at han ikke er fagmann.

Ett annet alternativ er at han går på visning alene og du alene. Da blir det vanskeligere å bevise at han er der for deg. Eller at du snakker med han om hva du burde sjekke før du drar på visning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du likevel roter i veggene så er det ikke all verden kostnad å dra rør opp en etasje, men å lage til selve baderommet koster en del. Siden dere også skal ha vaskerom så får dere to ekstra våtrom som må lages, og da drar det fort på seg. Skal dere ha fliser og fancy så blir det dyrt, synes dere vinyl er fint så blir det mye billigere.

Prisantydningen er satt til 2,8, når jeg ser litt lenger nord på kartet at dette huset her har en prisantydning som er millionen billigere så går det an å bli i stuss over hvilken megler som er vel bevart. Du finner også dette huset her litt nærmere Finnsnes sentrum med et par hundre tusen lavere antydning enn det du har sett på. Nå mener jeg selv at det er greit å ha litt armslag rundt huset, men siden meglerstanden generelt mener at sentralt er dyrere så er det et tankekors. Om jeg skulle by på huset du har sett på, hadde jeg nok startet en god million under antydningen...

En annen ting, det ser ut for at den gamle delen av huset er en laftet kasse. I så tilfelle ser det ikke ut for at der er så mye plass til isolasjon i veggtykkelsen. Noe å tenke over på visning. Det er heller ikke noen hensikt i å spørre hverken megler eller selger om dette, så lenge det ikke kan dokumenteres så risikerer du at de svarer det som passer best for salget.

Edit: Og kjører du enda litt lenger sør finner du dette...

Antar du har rett i det du sier, og jeg skal ta det med i betraktningen.

Jeg får dra på visning hvis det ordner seg med jobb, se hva folket jeg har med sier, være forsiktig med fagmannen og hvis det skulle komme til at vi vil by, så får jeg by endel under takst.

Jeg håper selvfølgelig at det kommer ut endel flere hus, er lite ute for tiden og det virker som at markedet er tregt, hus ligger en stund, ikke like dårlig som enkelte plasser sørpå, men ikke det beste.

Men sesongen for salg av hus starter vell i disse tider?

Når jeg nå ser på prospektet på huset og på et annet ser jeg at det ikke er en boligsalgsrapport på huset vi prater om, kun takst, med lite informasjon. Fikk prospekt på et hus i skogenveien, huset som ligger ute til 3 280 000, og der var det flere mangler og feil som burde bli rettet opp i, sprekker i støttemur, råte og skjev balkong, snøfanger på taket, lite fall på toalettet og mye mye annet, mens på huset vi prater om inneholdt prospektet ikke noe slikt.

Trodde man fikk en god rapport fra takstmann når man ba om taksering, men jeg er ikke drillet på dette, men det er visst ulike grader alt etter hvor mye man betaler, ulike pakker sikkert.

Lenke til kommentar

Du må huske at tregt marked kan virke til din fordel, dersom du ser et hus som har lagt ute en stund så er det mye bedre sjanse for å få tilslag på et lavere bud.

Det er slett ikke sikkert at huset du ser på har blitt utsatt for takstmann i det hele tatt, og det er heller ikke sikkert at takstmannen hadde en god dag på jobb den dagen. Ellers, det du lister opp på det andre huset høres litt ut som småting. En støttemur er mye enklere å fikse enn en grunnmur, om det er balkongen som er råtten er det et fint helgeprosjekt for en som ikke er snekker, snøfangere på taket er det ikke alltid en fordel å ha, et cetera. Det er ikke skummelt før du begynner å snakke om gammelt og dårlig el. anlegg, råte i tak og vegger, sprekker og dårlig drenering i grunnen, den type store ting.

Det er mange som kjøper gamle hus spesifikt for sjarmen og det rustikke, og det er for all del en ærlig sak det, men de setter seg gjerne også godt inn i hva de går til. For de av oss som er litt mer makelig anlagt så er det ikke så dumt å se litt på byggeår, det sier både om hvordan det er bygd i utgangspunktet og hva du risikerer å plutselig oppdage av ting som må fikses.

Dersom hus faktisk koster såpass mye der oppe som disse annonsene gir inntrykk av, hadde jeg ikke tenkt to ganger på å legge ut de fire hundre ekstra for det som er så mye nyere. Det er riktignok mye penger, men på en så stor investering merkes det ikke så mye (antagelig selger du igjen før du har betalt ned lånet likevel). Og om du skal lage til to bad, nytt kjøkken, og kanskje rote med grunnmur så skal du ikke se bort fra at du har noen hundre tusen der før du er ferdig. Et IKEA-kjøkken i grei størrelse (omtrent det som er i skogenveien, pluss litt høyskap) koster nærmere femti tusen. Skal du ha fra en "skikkelig" kjøkkenprodusent kan du fort doble det...

Lenke til kommentar

Det eldre huset i Trollvika har en mye bedre beliggenhet med tanke på solforhold (midnattsol, kontra å miste solen kl 7-8 på kvelden hvor det til 3 280 000 ligger), liten skole som jeg selv og flere i familien har gått på og går på noe som bevist gir bedre resultater selv om politikerne ikke vil si det rett ut, trivsel, mindre mobbing, elevene blir sett, dette er ting som vi selv har opplevd, noe som er flott for oss som har 2 små barn. Det er også ganske populært område som kanskje holder prisen der den ligger.
Det du nevner til 2,6 ligger rett i veien og man ser tydelig at det ikke er like godt vedlikeholdt ute hvis man kjører forbi, noe som er litt turn off. Du nevner noen andre men de er langt fra jobb og familie. Så jeg tror ikke prisen er krise, selv om jeg ikke ville ha kjøpt til den prisen. 
Takstmann har sett på huset og gitt takst, <-- prospekt.

Jeg må absolutt ikke kjøpe i Trollvika eller det huset, men jeg håper det kommer noe ut som kan være aktuellt. Og prisen detter selvfølgelig med avstand som over alt.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Om du tror det tar seg opp fremover, og du ikke må kjøpe NÅ så tror jeg at jeg ville holdt hodet kaldt litt til. Kynikeren i meg mistenker at det har blitt bestilt en så blodfattig takst nettopp fordi en full tilstandsrapport ville fått mye skumle bemerkelser.

Ellers kan det at et hus ser litt shabby ut utenfor være en fordel om du er villig til å kikke litt nærmere på det som faktisk koster å ta igjen. Et strøk maling og noen dager med luking i hagen er ikke mye jobb, og om resten da er i god teknisk stand så kan du komme godt utav det i budrunden dersom andre hovedsaklig ser på det overfladiske. Det er vel det rådene mine koker ned til, et hus i teknisk god stand med greie løsninger er lettere å få fint, enn om man skal ta igjen masse tekniske mangler på huset som var nymalt og fint. Veldig mange tenker omvendt.

En ting til jeg kom til å tenke på angående det spesifikke huset; sjekk hvordan strømmen kommer inn i huset. Dersom det er "luftledningen" vi ser på bildene som er tilførselen er det ikke sikkert det vil gå bra med hjemmekino i kjelleren og induksjonstopp på kjøkkenet. Jeg er villig til å tippe at det har blitt gravd ned nyere tilførsel, men det er dumt å anta for så å ta feil når det er noe såpass viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...