Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg er i en periode i livet mitt hvor det har blitt aktuelt å dra ut på byen for å feste og sånn. Men det er to problemer.

 

1. Jeg liker ikke nattklubber

2. Jeg får panikk.

 

For noen uker siden var jeg på en fest ute på byen og det var ikke en bra opplevelse. Hjertet mitt slo fort, jeg følte meg nervøs, jeg sto alene mesteparten av tiden fordi jeg klarte ikke å bevege meg og jeg kunne ikke slutte å tenke på hvor lyst jeg hadde til å dra hjem. En fra vennegjengen min kom bort til meg og spurte hva som var galt. Jeg fortalte personen hvordan jeg hadde det, men fikk beskjed om å ta meg sammen. Det ga meg bare mer panikk. Til slutt så klarte jeg ikke mer, så jeg henta jakka mi og gikk.

 

Når jeg kom ut ringte jeg etter taxi, dro hjem, tok en lang dusj og la meg. Når jeg våknet dagen etterpå så hadde en kompis av meg sendt meg masse meldinger hvor han spurte hvor det ble av meg og sånt. Jeg turte ikke si det som det var etter gårsdagen, så jeg sa bare at jeg ble dårlig.

 

Det er ikke første gangen heller. Har hatt litt av samme problemet på et nach jeg var med på for en tid tilbake. Jeg var der med en vennegjeng og noen folk kompisen min kjenner, og da klarte jeg ikke å si så veldig mye den kvelden fordi jeg følte meg så utilpass og jeg følte jeg ikke hadde noe der å gjøre.

 

Er det noe galt med meg?



Anonymous poster hash: e403b...e8e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg tror ikke det er noe galt med deg på grunn av det første punktet. Det er mange, meg selv inkludert, som ikke har noe til overs for nattklubber. For mye bråk og styr.

 

Først, la meg si at jeg på ingen måte er kvalifisert helsepersonell. Når det er sagt... Det andre punktet høres litt ut som tendenser til litt lett angst, eller noe panikkanfall. Men det trenger heller ikke å være det. Det er naturlig å føle seg ubekvem når man er i situasjoner hvor man ikke er komfortabel, så det trenger ikke være noe spesielt. Det kan derimot være greit å snakke med noen som har peiling, siden det er vanskelig for deg (og ikke minst oss her på forumet) å si noe fornuftig. Går du på vgs? I så fall har dere kanskje en rådgiver på skolen du kan snakke med? Hvis du studerer så burde det være en rådgivningstjeneste/psykolog som du kan snakke med.

 

Merk at jeg ikke foreslår dette fordi jeg tror det er noe galt med deg. Jeg foreslår det fordi det er sånne ting som det kan være veldig nyttig å sjekke opp med kvalifiserte personer. Ikke stol på oss her på forumet - vi er anonyme brukere på et nettfora, og sannsynligvis ikke spesielt pålitelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle liker det samme.

 

Selv elsker jeg en god fyllekule og fest generelt men jeg avskyr utelivet. Jeg har aldri likt nattklubber med for høy møkkamusikk stappfulle lokaler og like høylytte og fulle folk.

 

De få gangene jeg går på byen så oppsøker jeg en rolig pub der jeg kan sitte med venner å ha en normal samtale. Desverre ser det ut til at det blir færre og færre av disse plassene og hele byen min består utelukkende av bråkete discoplasser for de yngre.

 

Det er ikke noe galt med deg.

Lenke til kommentar

For punkt 1: Nei det er ganske mange som ikke liker den type ting. Så du er ganske normal der.

 

For Punkt 2: Hør på Imlekk, om du synes at du har lett for å få panikk så kan jeg anbefale at du hører med en rådgiver/psykolog for å ihvertfall sjekke at det ikke er noe mer enn bare "jeg liker ikke denne situasjonen" reaksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har det på samme måten selv. Høy lyd er ett av naturens faresignaler, og når du legger til at det ikke er mulig å høre hva folk sier på sånne steder, skal du ikke tvinge deg til å like dem.

Lenke til kommentar

 

Jeg er i en periode i livet mitt hvor det har blitt aktuelt å dra ut på byen for å feste og sånn. Men det er to problemer.

 

1. Jeg liker ikke nattklubber

2. Jeg får panikk.

 

For noen uker siden var jeg på en fest ute på byen og det var ikke en bra opplevelse. Hjertet mitt slo fort, jeg følte meg nervøs, jeg sto alene mesteparten av tiden fordi jeg klarte ikke å bevege meg og jeg kunne ikke slutte å tenke på hvor lyst jeg hadde til å dra hjem. En fra vennegjengen min kom bort til meg og spurte hva som var galt. Jeg fortalte personen hvordan jeg hadde det, men fikk beskjed om å ta meg sammen. Det ga meg bare mer panikk. Til slutt så klarte jeg ikke mer, så jeg henta jakka mi og gikk.

 

 

Er du edru når du er ute ?

 

Eller kan det være alkoholen eller andre rusmidler som gir denne reaksjonen ?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er i en periode i livet mitt hvor det har blitt aktuelt å dra ut på byen for å feste og sånn. Men det er to problemer.

 

1. Jeg liker ikke nattklubber

2. Jeg får panikk.

 

For noen uker siden var jeg på en fest ute på byen og det var ikke en bra opplevelse. Hjertet mitt slo fort, jeg følte meg nervøs, jeg sto alene mesteparten av tiden fordi jeg klarte ikke å bevege meg og jeg kunne ikke slutte å tenke på hvor lyst jeg hadde til å dra hjem. En fra vennegjengen min kom bort til meg og spurte hva som var galt. Jeg fortalte personen hvordan jeg hadde det, men fikk beskjed om å ta meg sammen. Det ga meg bare mer panikk. Til slutt så klarte jeg ikke mer, så jeg henta jakka mi og gikk.

 

 

Er du edru når du er ute ?

 

Eller kan det være alkoholen eller andre rusmidler som gir denne reaksjonen ?

 

 

Jeg er stort sett edru eller litt brisen, men that´s it.

 

Anonymous poster hash: e403b...e8e

Lenke til kommentar

Men denne følelsen du beskriver - er det faktisk angst? Føler du deg lammet, dårlig/kvalm, svimmel, fysisk kvalt eller liknende?

 

Eller er det mer at du føler deg utilpass, ensom og tilside-satt(i situasjonen), kjedsom, føler at du ikke strekker til, føler deg "uttafor" siden alle andre tydleigvis koser seg, eller liknende?

 

Vær ærlig med deg selv.

Om det er noe av det siste jeg nevnte, så er det helt normalt. Jeg er sånn selv.

 

Om det er noe av det første, så kan hende det kan være nyttig å snakke med kvalifiserte folk. Helsesøster, rådgivere på skolen, eller til og med fastlegen din neste gang du er på besøk. Så kan de finne ut om det er noe eller ikke :)

 

Ellers likte jeg svaret til Imlekk. Han er en klok mann

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hei. Dette høres ut som sosial angst, og anbefaler deg å ta en prat med psykolog. Høres kanskje dumt ut for deg, men å gå til psykolog har hjulpet meg mye med mine problemer. Både i form av medisin og samtaleterapi. Sosial angst er bare et av problemene jeg går til psykolog for, og det har hjulpet en god del. Jeg sliter fortsatt, men det er på bedringens vei. Håper det vil gå bedre for deg, for ingen vil ha det slik

 

:)

Lenke til kommentar

Du kan lese om unnvikende personlighetsforstyrrelse og se om du kjenner deg igjen i beskrivelsen.

 

"Personen har et vedvarende mønster av sosial tilbakeholdenhet, en følelse av ikke å strekke til, og overfølsomhet for negative vurderinger."

 

http://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-unnvikende-personlighetsforstyrrelse

Man skal være forsiktig med å selv-diagnostisere, dog.

Noen av punktene er f.eks ganske normale - det betyr bare at man har en introvert personlighet, som er helt normalt å ha.

Kjenner man seg igjen i alle punktene kan man vurdere å snakke med lege/helsesøster/psykolog.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Jeg er i en periode i livet mitt hvor det har blitt aktuelt å dra ut på byen for å feste og sånn. Men det er to problemer.

 

1. Jeg liker ikke nattklubber

2. Jeg får panikk.

 

For noen uker siden var jeg på en fest ute på byen og det var ikke en bra opplevelse. Hjertet mitt slo fort, jeg følte meg nervøs, jeg sto alene mesteparten av tiden fordi jeg klarte ikke å bevege meg og jeg kunne ikke slutte å tenke på hvor lyst jeg hadde til å dra hjem. En fra vennegjengen min kom bort til meg og spurte hva som var galt. Jeg fortalte personen hvordan jeg hadde det, men fikk beskjed om å ta meg sammen. Det ga meg bare mer panikk. Til slutt så klarte jeg ikke mer, så jeg henta jakka mi og gikk.

 

Når jeg kom ut ringte jeg etter taxi, dro hjem, tok en lang dusj og la meg. Når jeg våknet dagen etterpå så hadde en kompis av meg sendt meg masse meldinger hvor han spurte hvor det ble av meg og sånt. Jeg turte ikke si det som det var etter gårsdagen, så jeg sa bare at jeg ble dårlig.

 

Det er ikke første gangen heller. Har hatt litt av samme problemet på et nach jeg var med på for en tid tilbake. Jeg var der med en vennegjeng og noen folk kompisen min kjenner, og da klarte jeg ikke å si så veldig mye den kvelden fordi jeg følte meg så utilpass og jeg følte jeg ikke hadde noe der å gjøre.

 

Er det noe galt med meg?

 

Anonymous poster hash: e403b...e8e

 

Nei, høres ikke ut som det er noe galt med deg :)

Nr. 1: Ok, du liker ikke nattklubber. Der er du ikke alene. Mange som ikke liker nattklubber, så overhode ikke unormalt.

Nr.2: Høres for meg ut som et panikkanfall. Heller ikke unormalt. Men hvis dette er noe som plager deg i mange situasjoner, kan det være noe å ta opp med fastlege, evt. psykolog. Men alt i alt høres du bare helt menneskelig ut :)

Lenke til kommentar

 

Jeg er i en periode i livet mitt hvor det har blitt aktuelt å dra ut på byen for å feste og sånn. Men det er to problemer.

 

1. Jeg liker ikke nattklubber

2. Jeg får panikk.

 

For noen uker siden var jeg på en fest ute på byen og det var ikke en bra opplevelse. Hjertet mitt slo fort, jeg følte meg nervøs, jeg sto alene mesteparten av tiden fordi jeg klarte ikke å bevege meg og jeg kunne ikke slutte å tenke på hvor lyst jeg hadde til å dra hjem. En fra vennegjengen min kom bort til meg og spurte hva som var galt. Jeg fortalte personen hvordan jeg hadde det, men fikk beskjed om å ta meg sammen. Det ga meg bare mer panikk. Til slutt så klarte jeg ikke mer, så jeg henta jakka mi og gikk.

 

Når jeg kom ut ringte jeg etter taxi, dro hjem, tok en lang dusj og la meg. Når jeg våknet dagen etterpå så hadde en kompis av meg sendt meg masse meldinger hvor han spurte hvor det ble av meg og sånt. Jeg turte ikke si det som det var etter gårsdagen, så jeg sa bare at jeg ble dårlig.

 

Det er ikke første gangen heller. Har hatt litt av samme problemet på et nach jeg var med på for en tid tilbake. Jeg var der med en vennegjeng og noen folk kompisen min kjenner, og da klarte jeg ikke å si så veldig mye den kvelden fordi jeg følte meg så utilpass og jeg følte jeg ikke hadde noe der å gjøre.

 

Er det noe galt med meg?

 

Anonymous poster hash: e403b...e8e

 

 

Kan du lide av sosialangst? Det er normalt å ikke føle seg tilpasset alle steder. Nattklubber,  med høy musikk og bråk kan virke for urolig ut. Mye mennesker og. Så kan være at du har litt sosialangst. Har du tenkt på det? 

 

Du er ikke unormal. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...