Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningskrav- har ikke penger

c-bool

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det løses ved at kreditor venter til debitor får enten inntekt eller formue. I mellomtiden må han sikre seg mot foreldelse, f. eks. ved å få debitor til å utstede et gjeldsbrev eller (hvis debitor ikke er enig i at han er ansvarlig) gå til retten, så kreve utlegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke lov å sende summer som er omtvistet til inkasso.

Det er lov for fordringshaver å sende summer som er omtvistet til inkasso, men inkassatoren har ikke lov til å iverksette inkassotiltak dersom det er fremsatt rimelige motforestillinger mot kravet.

"Jeg bestrider kravet" er i utgangspunktet ikke nok.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lov for fordringshaver å sende summer som er omtvistet til inkasso, men inkassatoren har ikke lov til å iverksette inkassotiltak
Nå vrir du på ord ved å bruke en annen definisjon av inkasso enn meg (som er feil). Inkasso er inndriving av forfalte pengekrav. Det er selvsagt ikke ulovlig å ha kontakt med et inkassoselskap, uten at de prøver å inndrive pengene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er heller ikke ulovlig å overlate inndrivingen av kravet til et inkassoselskap, selv om kravet er omtvistet. Grensen mellom lovlig og ulovlig går ikke på hvorvidt fordringshaver eller inkassator forestår inndrivingen, men om inkassator iverksetter (utenrettslige eller rettslige) inkassotiltak.

Å "sende et krav til inkasso" vil si å overlate kravet til en inkassator for inndriving. Det var den betydningen du brukte begrepet i, og det var den betydningen jeg brukte begrepet i.

Merk at et inkassovarsel (som kan sendes av inkassatoren) ikke er et inkassotiltak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...