Fotoskrulla Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Bambus Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Ja, jeg har sett utallige slike svære kratt med bambus i India hvor de bl.a. også tjener som bygninsmateriale i alle shackene (skur) som de kalles disse strandrestaurantene i Goa. Der blir de bundet sammen med tau for å tjene som underlag for stråmatter med en plastikk lagt oppå og kokospalmegreiner på topp. Veggene består av trestolper banket ned i sanda og stråmatter som skiller kjøkken etc. fra rommet med bord som jo ikke har annet enn et bambusrekkverk rundt. Tro det eller ei men stillasene selv opptil tre og fire etasjes bygg består av bambusstenger bundet sammen med tau - og opp der klatrer de og henger utenpå veggene mens de jobber. Damene har tyngste jobbene for de må bære alle materialene på hodet mens de klatrer oppover enten med et fat med sand eller ferdigblandet sement eller det være seg bæltunge jernplater som brukkes i forbindelse med å legge taket - og de platene er tunge. jeg har forsøkt å løfte litt på en - og damene bærer flere i stabel på hodet. Nå vet du litt mer om anvendelsen av bambus. De velkjente russestokkene med sløyfe på som russen gikk med 17. mai er jo forlengst historie. Roar Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 I V1 ser det jo ut som om det er metallrør som strekker seg opp mot himmelen. Vet ikke noe særlig om planten annet enn at Pandaer som visstnok skal ha bambus som hovedrett. Mvh Ragnar Lenke til kommentar
Rolf Kristensen Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 I min barndom var det vanlig og bruke lange Bambustenger til å fiske med fra svabergene. Bambus er jo både lett og sterkt og egnet seg godt til formålet. Etterhvert tok nok ABU over det markedet med sine rimelige glassfiberstenger med haspelsneller. En fin og interessant bildeserie. Mvh. Rolf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Fin billedserie hvor jeg liker etterbehandlingen i v1 og v2 . Ser at besøkene har risset inn navn og dato i bambusen , etter hvert som bambusen vokser må man jo strekke seg langt for å lese det som står der . Torturmetoden du beskrev var en av de mange grusomhetene som ble begått av japanske soldater under den andre verdenskrigen . Nå til dags blir bambus også brukt i produksjon av undertøy og strømper bl.a . Mvh Alec Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Fin serie. V.3 er min favoritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg