AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Hei, Jeg er en alenemor med 2 barn og mottar per idag stønad fra NAV. Det jeg lurer på om det er slik at jeg ikke har "lov" å la min kjæreste flytte inn samtidig som jeg beholder stønaden. Vi er begge studenter, og det er for oss umulig og kunne klare oss uten denne stønaden. Det er heller ikke hans barn og forventes det da at det skal være 50/50 på utgifter med en gang han flytter inn? Det står forøvrig i NAV sine regler at det er lov at vennepar, søsken flytter sammen uten at stønaden ryker. Hvordan defineres det og være i et ekteskapslignende forhold? Jeg vet at han ikke kommer til å betale utgifter på mine barn og da kan det vel heller ikke anses som et ekteskapslignende forhold? Kan vi bare si til NAV at vi er venner? Det jeg har lest på er: (Søk : ekteskapslignende forhold) https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-4-enslig-mor-eller-far https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-5-enslig-mor-eller-far Hva mener dere. er det noen risiko her for at jeg mister stønadene? Anonymous poster hash: 3ba80...9dd Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Hvis jeg husker rett så mistet eksen delvis eller helt boligstønad og etter et halvt år fikk hun en tusenlapp mindre i barnebidrag fra staten. Barnefar betaler det samme til barna er 18. Ettersom jeg kan huske. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Dere kan si til NAV at dere bare er venner, men NAV kommer ikke til å tro dere - og bevisbyrden ligger på dere. "Ekteskapslignende forhold" betyr forhold som er, vel, ekteskapslignende. De vurderingskriteriene man bruker er varighet, delt økonomi, om man har felles barn, boforhold (har man hvert sitt rom og deler fellesareal eller deler man hele boligen), og lignende. Man kan ha felles økonomi uten at den ene betaler utgifter for den andres barn. Fra 1.1.2016 mister man stønad som enslig forsørger straks man får samboer, ikke etter tolv måneders samboerskap som det var tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå