Vice Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Gidder ikke engang se videoen. Er utrolig lett å drite ut folk på kamera når man går inn for det, spesielt med lim og klipp. Om man gikk inn for det kunne man nok finne haugevis av likhetstrekk mellom alle forumbrukere her og Hitler, og så brukt det mot dem...latterlig. 4 Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Ja, for han er jo så forsiktig og skånsom mot alle andre? DT er en langt større trussel mot verden enn IS. Dersom han blir president, så vil det skade verden alvorlig. Hvordan kan en man som det bidra til fred? Hvordan kan han fordømme andres handlinger, når han selv mener at man skal hevne seg på terroristers familier? John Oliver oppsumerte det hele veldig bra: https://www.youtube.com/watch?v=DnpO_RTSNmQ Det er ikke fiendtlige dokumentarer bare fordi de viser sannheten, og at den sannheten setter DT i et svært dårlig lys. John Oliver er en klovn, kan ikke ta han seriøst når det kommer til politiske spørsmål. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Mer seriøst enn Trump i det minste. AtW 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Har ikke helt bestemt meg ennå om Trump er mer lik en apekatt eller en neandertaler. Noe av det siste USA trenger er vel en fyr med mindsetet hans i førersetet. Oppførselen hans i media burde få normale folk sine varselbjeller til å ringe ganske kraftig, og den motbøren han får i media reflekterer direkte tilbake på det han selv gjør mot andre. Han spiller ikke etter normale spilleregler som folk forventer i et sivilisert samfunn. Fyren har jo bortimot null sosialt gangsyn og empati og oppfører seg som en usivilisert bølle. Hvis poenget var å gå etter shockvalue for PR sin del har vel det backfiret så det synger etter. 2 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 John Oliver er en klovn, kan ikke ta han seriøst når det kommer til politiske spørsmål. Det ville jeg likt å se deg begrunne. Han benytter satire ja, og konseptet på showet er underholdning, men når man isolerer innholdet så er det et veldig godt journalistisk innhold bak. 3 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Her og, forresten: https://www.youtube.com/watch?v=5NzhQWcc7h4 Dette er voksne folk med stemmerett! Hvorfor spiller det en rolle at Hitler sa det? Ville det være mer akseptabelt å være enig om det var et sitat fra en annen person? 3 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Gidder ikke engang se videoen. Er utrolig lett å drite ut folk på kamera når man går inn for det, spesielt med lim og klipp. Om man gikk inn for det kunne man nok finne haugevis av likhetstrekk mellom alle forumbrukere her og Hitler, og så brukt det mot dem...latterlig. Merker det er litt vanskelig å svare på denne kommentaren så lenge du ikke har sett hva videoen handler om engang. I korte trekk er det sånn at han spør folk på gata om de støtter Trump eller ikke. De som støtter Trump får listet opp ulike utsagn de får presentert som Trump sine. Han forteller etterpå at han egentlig har sitert Hitler. Noen av dem tror han tuller med det, og alle sier at de fortsatt støtter han. En av dem presterer faktisk å si at hadde Trump sagt det, så hadde han stilt seg bak det, men han støtter ikke Hitler. Ja, det er enkelt å drite folk ut på kamera, men han fyren her har faktisk gitt dem en sjanse til å tenke seg om nok en gang. Ja, klipp og lim har sikkert noe å si, men man kommer ikke unna at dem faktisk har sagt det - filmmaterialet kommer fra ett sted. @Elefantmesteren: Nei, hvem sitatet kommer fra har i utgangspunktet ikke så mye å si, men de aller fleste vet hvem Hitler var og hva han gjorde. Det handler om å trekke paralleller til noe gjenkjennelig. Derfor er det mer fornuftig å bruke sitater fra en kjent fyr med (nesten) like meninger som Trump for å gjøre et poeng, enn å sitere Ola Normann. Eller er du uenig i det? Lenke til kommentar
Aspirin Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Jeg er ikke en som ville stemt på Trump, men jeg så denne dokumentaren og ble umiddelbart litt skeptisk til vinklingen og bruk av virkemidler. Bl.a dras det opp en hendelse fra et tidligere ekteskap der Trump angivelig skulle ha vært aggressiv mot sin daværende kone. Dokumentaristen finner en eller annen Se og Hør-journalist som har skrevet en biografi om Trump og lar han nærmest skissere Trump som en voldtektsmann med referanse til en spesifikk hendelse. Nå nevnes det i dokumentaren at påstandene fra eks-kona har blitt trukket tilbake, men synes det er ganske farlig å la slike påstander henge i lufta. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) Hvorfor spiller det en rolle at Hitler sa det? Ville det være mer akseptabelt å være enig om det var et sitat fra en annen person? Akkurat det spiller ikke så stor rolle, men mer den bevisstløse holdningen som kommer frem. "Jeg støtter ikke Hitler, men hvis Donald Trump også har uttalt det så støtter jeg uttalelsen" Det var virkelig ikke noen skarpe kniver intervjueren hadde fått tak i og jeg frykter at en stor andel amerikanere er nettopp sånn. Det er sånne som gjør at Trump har mulighet til å vinne. Trump er nok den verste av de, men alle de tre toppkandidatene er jo vandrende katastrofer av varierende grad. Det sier ganske mye (lite flatterende) om både den generelle amerikanske befolkningen og det politiske systemet. Endret 3. mars 2016 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Hilter stod for veldig mye bra, hadde mange fornuftige meninger og gjorde veldig mye bra. Han mente at et sunt kosthold var lurt, han vasket seg hendene etter å ha vært på do, rakk opp hånda når han gikk på skolen++ Mye som jeg er svært enig i og stiller meg fult og helt bak. Hilter stod for veldig mye forferdelige ting, hadde mange sinnssyke meninger og gjorde veldig mange grusomme handlinger. De tingene støtter jeg overhode ikke. Det er derfor tullete å ta fullstendig avstand fra en person og ALLE meningen den personen har, ettersom selv fullstendig sinnssyke personer( som Hitler) også kan ha en og annen fornuftig tanke. (det vil ikke si at jeg støtter de sitatene i videoen, men linken til Hitler blir søkt ettersom det er meningen bak sitatene man bør støtte/ta avstand fra) 4 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Ja, for han er jo så forsiktig og skånsom mot alle andre? DT er en langt større trussel mot verden enn IS. Dersom han blir president, så vil det skade verden alvorlig. Hvordan kan en man som det bidra til fred? Hvordan kan han fordømme andres handlinger, når han selv mener at man skal hevne seg på terroristers familier? John Oliver oppsumerte det hele veldig bra: https://www.youtube.com/watch?v=DnpO_RTSNmQ Det er ikke fiendtlige dokumentarer bare fordi de viser sannheten, og at den sannheten setter DT i et svært dårlig lys. John Oliver er en klovn, kan ikke ta han seriøst når det kommer til politiske spørsmål. Om du mener klovn som i komiker, ja. Mener du klovn som i en som er mentalt i utakt og som driter seg ut på en måte folk flest bare ler av, så er det nok heller Trump du refererer til her. 1 Lenke til kommentar
Aspirin Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Hvorfor spiller det en rolle at Hitler sa det? Ville det være mer akseptabelt å være enig om det var et sitat fra en annen person? Akkurat det spiller ikke så stor rolle, men mer den bevisstløse holdningen som kommer frem. "Jeg støtter ikke Hitler, men hvis Donald Trump også har uttalt det så støtter jeg uttalelsen" Det var virkelig ikke noen skarpe kniver intervjueren hadde fått tak i og jeg frykter at en stor andel amerikanere er nettopp sånn. Det er sånne som gjør at Trump har mulighet til å vinne. Trump er nok den verste av de, men alle de tre toppkandidatene er jo vandrende katastrofer av varierende grad. Det sier ganske mye (lite flatterende) om både den generelle amerikanske befolkningen og det politiske systemet. Det er ikke bare faktorer som oppvåkthet som har noe å si når man stikker et kamera opp i ansiktet til en person og ber han/hun ta stilling til ting som i den videoen. Sannsyligheten for at personene kommer til å si seg enig i den situasjonen er ganske høy kontra at de skal dumme seg ut ved å kalle seg en Trump-supporter uten å være enig med hans "påstander". Sånn sett blir det en catch-22. Ikke den beste videoen å bruke som eksempel med andre ord. 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Søkt, ja. Meningene bak sitatene er vel ikke spesielt godt kamuflert, så jeg er uenig i argumentet ditt. Jeg er rimelig sikker på at det er en felles enighet om at sunt kosthold er lurt og at man skal vaske seg på hendene etter et toalettbesøk. De argumentene blir, for meg, veldig søkte.Poenget og problemet her er sterke, kontroversielle og rasistiske ytringer, og "jeg er mye mer verdt enn deg"-mentaliteten til alle situasjoner han står opp imot. Trump har snakket om at han vil merke muslimer. Hitler gjorde akkurat det med jøder. Hvordan kan man ikke trekke linjer mellom det, mener du? Det fine med å bruke Hitler som et eksempel her er at vi nå sitter 71 år etter andre verdenskrig og ser tilbake på konsekvensene av å ha Hitler i lederrollen. Når det er så mange likhetstrekk mellom Trump og Hitler, så skjønner jeg ikke at det kan gå an å sette på skylappene. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 John Oliver som med John Stewart er mye ærligere og langt bedre kilder enn CNN,MSNBC og ikke minst Fox news. Bare fordi man er morsom og fleipete betyr ikke at det man sier ikke er sant. John Oliver viser til fakta, han så gjør noe morsomt ut av de faktaene. Det gjør ikke faktaene mindre riktige. 5 Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 John Oliver som med John Stewart er mye ærligere og langt bedre kilder enn CNN,MSNBC og ikke minst Fox news. Bare fordi man er morsom og fleipete betyr ikke at det man sier ikke er sant. John Oliver viser til fakta, han så gjør noe morsomt ut av de faktaene. Det gjør ikke faktaene mindre riktige. Med ærligere så mener du mer venstrevridd, right? 1 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Det fine med å bruke Hitler som et eksempel her er at vi nå sitter 71 år etter andre verdenskrig og ser tilbake på konsekvensene av å ha Hitler i lederrollen. Når det er så mange likhetstrekk mellom Trump og Hitler, så skjønner jeg ikke at det kan gå an å sette på skylappene. Jeg er helt enig i at han har farlige holdninger og en farlig måte å tilnærme seg situasjoner. Det ser man lett ved å se på hans finansielle historie. Milliardær i ett øyeblikk, konkurs i det neste. Han er svært risikovillig, noe som er ekstremt farlig som president i USA. Jeg bare syns at den type videoer blir litt dumme; "Hitler sa disse fire tingene, du støtter en som sier disse fire tingene ergo du støtter Hitler." 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Det var vel ikke akkurat det som var poenget, men det er greit. Jeg lar den ballen ligge. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 De som ikke gidder å se videoen (men likevel mener plenty om den) og ikke stoler på Channel 4 (som har laget mange av de mest prisbelønnede dokumentarene det siste tiåret) kan jo heller klikke seg inn på nettsidene til CNN, CBN News, CNBC, C-Span og andre amerikanske nyhetskanaler. Der finner man akkurat de samme klippene som videoen bruker og mere til. Det går tross alt ikke en dag uten at Trump fornærmer en eller annen befolkningsgruppe, nasjon eller sosialt segment og ellers viser med all mulig tydelighet at han har svært liten peiling på hvordan verden faktisk fungerer. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 John Oliver som med John Stewart er mye ærligere og langt bedre kilder enn CNN,MSNBC og ikke minst Fox news. Bare fordi man er morsom og fleipete betyr ikke at det man sier ikke er sant. John Oliver viser til fakta, han så gjør noe morsomt ut av de faktaene. Det gjør ikke faktaene mindre riktige. Med ærligere så mener du mer venstrevridd, right? Reality has a liberal bias! Stewart har gått løs på Obama og demokratene mange ganger, men så er jo de færreste av de liberale. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 https://www.youtube.com/watch?v=GQp17PxMVEs De fleste av argumentene fremmes også av forrige nominerte republikanske presidentkandidat. Hva er det som gjør at han, og Channel4, John Oliver og utallige andre nevner de samme tingene. Er det komikerne, eller de venstrevridde, eller folk med bias, eller kanskje noen som har erfaring selv, eller som har snakket folk med personlig erfaring med Trump. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå